Gå til innhold

Indre uro - et depresjons-symptom?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja, men ikke nødvendigvis. Indre uro er ganske uspesifikt og kan være et tegn på mye forskjellig. Depresjon, stress, angst, etc.

Noen har depresjoner med mye stressymptomer (dårlig matlyst, indre uro, søvnvansker, angst, tankekjør, rastløshet). Da virker ofte SSRI bra. Andre igjen har avflatethet, gledesløshet, treghet, sover for mye eller spiser for mye. Da er stimulerende AD bedre.

AnonymBruker
5 minutes ago, issomethingwrong said:

Ja, men ikke nødvendigvis. Indre uro er ganske uspesifikt og kan være et tegn på mye forskjellig. Depresjon, stress, angst, etc.

Hva er forskjellen på stress- og angst-symptomer?

Anonymkode: 74b80...0a8

Blomsterfluen
2 timer siden, issomethingwrong skrev:

Noen har depresjoner med mye stressymptomer (dårlig matlyst, indre uro, søvnvansker, angst, tankekjør, rastløshet). Da virker ofte SSRI bra. Andre igjen har avflatethet, gledesløshet, treghet, sover for mye eller spiser for mye. Da er stimulerende AD bedre.

Jeg går på SSRI 40 mg fluoxetin. Men jeg har tankekjør, rasstløshet, sover dårlig/lite og har angst for svært mye til tider og i perioder. Er ikke det merkelig at når jeg tar SSRI så har jeg det sån i perioder fordetom, selvom jeg blir glad av endorfinene jeg får når jeg har fullført store skrekk opplevelser, som tannlegebehandling og skumle flyturer?

Annonse

AnonymBruker
4 timer siden, issomethingwrong skrev:

Takk for svar :)

Anonymkode: 13c84...dba

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det noe som hjelper mot slik uro? 

Fysisk aktivitet er essensielt, spesielt hvis uroen er en plage knyttet til depresjon. I tillegg er søvn svært viktig. God søvn får man ved regelmessige dager. Stå opp tidlig slik at du faktisk er trøtt i 23-tiden.

AnonymBruker
7 minutter siden, Janus30 skrev:

Fysisk aktivitet er essensielt, spesielt hvis uroen er en plage knyttet til depresjon. I tillegg er søvn svært viktig. God søvn får man ved regelmessige dager. Stå opp tidlig slik at du faktisk er trøtt i 23-tiden.

Ok. Har nettopp begynt å trene styrke og kondisjon 3 dager i uka (med fysioterapeut) i tillegg til at jeg jobber og går turer.

Kan trening gi økte symptomer, siden det jo gjør mere vondt nå i oppstartfasen? 

Trener fordi jeg plages mye med nakken, og denne uka har jeg hatt så vondt at jeg har tatt steke smertestillende, noe jeg vanligvis unngår i det lengste å ta, men nå må jeg for å fungere. 

Ikke sikkert du vet svaret på dette, så du trenger ikke svare om du ikke kan eller vil :)

Selv opplever jeg mye indre uro og rastløshet når jeg er deprimert. Jeg velger å se på det som at jeg er heldig, på en måte. De som er deprimert og ikke klarer å gjøre annet enn å ligge i senga har det verre, tenker jeg. For med en indre uro og rastløshet er det enklere å flytte fokus og avlede seg selv. Lettere å møte opp til behandling, opprettholde fysisk aktivitet.

Jeg trener kondisjon og styrke tre ganger i uka nå. I tillegg passer jeg på å alltid ha et innslag av fysisk aktivitet hver dag. De dagene jeg ikke trener hardt så dreier det som gåturer, stort sett. En times tid fungerer fint. For meg er det kondisjonstrening med høy intensitet som fungerer best.

Klart en blir støl i starten av et slikt opplegg. Det høres litt heavy ut å starte rett på med tre dager i uka. Men du trener jo med fysio, så han bør jo ha peiling. Går an å kjøre litt mindre vekter og litt saktere løping, sånn i oppstarten. Dumt om du må bruke sterke smertestillende for noe som i utgangspunktet skal gjøre deg godt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...