AnonymBruker Skrevet 3. juni 2016 Del Skrevet 3. juni 2016 Hei. Jeg er en jente på 36 år som er i gang med assistert befruktning. Jeg begynte prosessen i fjor. Har hatt to Ferskforsøk med IVF og to fryseforsøk. Ved mitt andre fryseforsøk ble jeg gravid, men mistet i uke 6. På alle ultralydene jeg har vært på gjennom et helt år har legen sett en cyste på den ene eggstokken, det virker som om han blir like overrasket over å se den hver gang, og som om han har glemt at den er der. Det virker ikke som om han tenker at denne kan være til hinder for graviditet. Jeg fikk tatt en blodprøve for å utelukke kreft, men mer er ikke gjort i forhold til den. Leser at mange har fjernet cyster fordi de har vært til hinder for graviditet. Bør jeg insistere på å få fjernet den? Anonymkode: d14c2...5c4 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/411976-cyste-og-fertilitet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 3. juni 2016 Del Skrevet 3. juni 2016 Cyster utgår fra eggstokken, evt fra strukturer i nærhet til eggstokk. Nesten alle cyster hos kvinner i ung alder er godartede. Det kan man se på ultralyd, og evt ved blodprøven CA-125. Hvis en cyste er under 4 vil man ikke foreta seg noe da de fleste forsvinner av seg selv. Cyster mellom 4 og 8 cm følges opp etter spesielt skjema. Det er ulike typer av godartede cyster, i de fleste tilfeller kan det avgjøres ved ultralyd. Ved IVF (prøverørsbehandling) får du grundig vurdering av cysten. Noen ganger kan det være vanskelig å ta ut egg hvis cysten kommer i veien, og det kan da bli aktuelt med operasjon. Man vil helst unngå operasjon fordi det ikke kan unngås at man fjerner en del egganlegg sammen med cysten. Cyster har stort sett ingen betydning for mulighet for å bli gravid, og legene ved IVF-avdelingen har vurdert at den ikke er til hinder for å hente ut egg. Hvis legen virker overrasket, så er det fordi 85% av cyster forsvinner av seg selv. Det kan ikke utelukkes at du har det man betegner en paraovarialcyste, en cyste ved siden av eggstokken. Det er en rest fra utviklingen da du var foster, og de forsvinner ikke. Lykke til med videre behandling, vennlig hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/411976-cyste-og-fertilitet/#findComment-3703050 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2016 Del Skrevet 3. juni 2016 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei. Jeg er en jente på 36 år som er i gang med assistert befruktning. Jeg begynte prosessen i fjor. Har hatt to Ferskforsøk med IVF og to fryseforsøk. Ved mitt andre fryseforsøk ble jeg gravid, men mistet i uke 6. På alle ultralydene jeg har vært på gjennom et helt år har legen sett en cyste på den ene eggstokken, det virker som om han blir like overrasket over å se den hver gang, og som om han har glemt at den er der. Det virker ikke som om han tenker at denne kan være til hinder for graviditet. Jeg fikk tatt en blodprøve for å utelukke kreft, men mer er ikke gjort i forhold til den. Leser at mange har fjernet cyster fordi de har vært til hinder for graviditet. Bør jeg insistere på å få fjernet den? Anonymkode: d14c2...5c4 Takk for det informative svaret. Det har ikke vært noe problem og hente ut egg, og det har tilsynelatende vært god kvalitet på eggene, har hørt at en cyste likevel kan gjøre miljøet i livmoren uegnet slik at egget ikke fester seg. I mitt tilfelle har egget festet seg ved det ene forsøket, selv om jeg mistet i uke 6. Det gir likevel et slags håp i prosessen. Anonymkode: d14c2...5c4 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/411976-cyste-og-fertilitet/#findComment-3703052 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 3. juni 2016 Del Skrevet 3. juni 2016 En cyste sitter langt fra livmorhulen hvor egget settes inn. Cysten vil ikke påvirke eggets feste til livmoren. Hvis det hadde vært tilfelle, ville IVF-legene ha anbefalt operasjon. De er jo også interessert i best mulig resultat! Hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/411976-cyste-og-fertilitet/#findComment-3703128 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.