Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hallo.

Har ei veninne som er noen måneder på vei, og humøret hennes har forandret seg dramatisk - fra å være ei blid sprudlende jente, er hun nå utrolig negativ til "alt", sur, frekk, etc. er det vanlig med slike "personlighetsforandringer" ved graviditet? Kan det være en slags fødselsdepresjon før tiden? Kan det påvirke barnet? Hva kan jeg gjøre? Vil gjerne stille opp, fordi jeg tror hun har det leit, men når ikke fram, og er lei av å få kjeft...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/41201-depresjon-ved-graviditet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Det er lurt at du reagerer, selv om det slettes ikke er sikkert at hun lider under noe annet enn det som regnes som normale svangerskapsforandringer. Jeg synes uansett at du bør prøve å få henne i tale, evt. be andre som kjenner henne godt om å prøve seg. Alle gravide opplever å bli mer sårbare, kanskje ha kortere lunte enn vanlig. Hvis hun i utgangspunktet ikke har det så bra, er det grunn til å tro at følelsene kan ta overhånd for henne nå og at andre opplever henne som sur, sint etc. Håper hun har tilgang på en jordmor som hun har tillit til. Har hun ikke det, bør noen minne henne på at det sikkert hadde vært lurt å skaffe seg tilgang på en, evt. snakke skikkelig med sin lege.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...