Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

Tatt cpet test for å teste vo2max, Her havnet jeg på 31. veier 100 kg og 190 høy 

Hvor lavt er dette? virket som lege som sjekket dette fikk sjokk.

Har lungesykdom som har laget en del arrvev i lungene dlco på  79% ellers er lungefunksjonen grei.

Det jeg ble overrasket over var fall i oksygenmetningen. I hvile er den 97% men ved vo2max nivå var den kun 90%

Hva betyr dette? denne verdien skal ikke falle mye, men i praksis betyr dette at lungene ikke klarer å levere nok oksygen til kroppen ved belastning?

Er det mulig å øke vo2max når det er lungene som stopper? ingen slim eller tette luftveier,utenom arrvev da.

Hvis jeg trener og øker hjertevolumet vil hjerte pumpe mer blod men ingen oksygen å mate det med, dette gjør vel at oksygenmetningen faller mer?

Altså ikke mulig å øke vo2max, Kanskje litt grunnet oksygenøkonomisering i muskler,men ikke mye å snakke om der. 

Mulig å trene opp oksygenoptaket i dette tilfelle. Vær spesifikke, ikke skriv at trening er sunt uansett :) er ute etter øke vo2max.

Ellers har jeg hørt at lungene ikke er begrensing for friske og friske må trene seg opp til Bjørn dahlie nivå før lungene begrenser. Hos meg har jeg altså ned satt oksygenopptak på 20 %  grunnet arvev, litt mer hvis man legger til vekten min. men virker som lungene begrenser meg videre grunnet fallet i oksygenmetning? 

Noen som kan litt om dette?

Hilsen mann 37 år

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/412020-vo2max/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gargamel

Du vet nok mer om dette enn meg, men jeg kan spekulere litt sammen med deg. 31 er noe lavt, men ikke ekstraordinært lavt. Jeg skjønner ikke at legen ble sjokkert.

Jeg har hørt det samme som deg, at lungene ikke er begrensningen. Hvis lungene har 20% nedsatt kapasitet burde ikke det i seg selv hindre deg i å nå en vo2max på, la oss si 50. Det er høyt, men mye lavere enn hva en eliteutøver har (hørte at Rosenborg har 70 i snitt. Dæhlie snakker vi ikke om, for han var helt hinsides)

Har du trent mye og stagnert på 31, eller er du mer i startgropa?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/412020-vo2max/#findComment-3703619
Del på andre sider

Takk for svar.

Trent 2-3 mnd etter lenge tid hvor jeg var veldig inaktiv. Synes ikke formen er blitt spesielt bedre heller.

Trent intervall og styrke

Har fått vite at det egentlig er karsystemet i lunger som begrenser men, så er nok riktig at som du sier at lungene ikke begrenser.

Hjerte er det heller ikke noe galt med.

Fikk pustereserve på 36. Normal har 20. Vet ikke hva tallene betyr, men det betyr at jeg bruker lungene mindre en enn normalperson grunnet trange blodårer.

Hva er beste treningen for å øke blodsystemet på? Intervall eller langkjøring? % av makspuls? 

Hva med styrketrening?

Flyes feks? strekke og tøye lungene for bedre blodgjennomstrømming? 

Legene er bare irriterende å høre på. Kvier seg for å svare på spørsmål.

takk gud for Google :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/412020-vo2max/#findComment-3703685
Del på andre sider

Gjest Gargamel
4 minutter siden, ludvig skrev:

Hva er beste treningen for å øke blodsystemet på? Intervall eller langkjøring? % av makspuls? 

For å øke vo2max er det helt klart intervall med harde drag som gjelder (90% av makspuls f.eks).

Eliteidrettsutøvere trener mye langkjøring fordi deres vo2max uansett er makset ut. Vo2max har nemlig en genetisk bestemt grense. De trener opp kroppens evne til å omsette fett og andre faktorer.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/412020-vo2max/#findComment-3703693
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...