Gjest (Anonymous) Skrevet 11. januar 2002 Del Skrevet 11. januar 2002 For to år siden i februar fødte jeg et dødfødt barn i 6.mnd. Det ble ikke funnet feil på barnet ved obduksjon, barnet fikk for lite næring uten at man har kunnet stadfeste årsaken. Ble gravid igjen i juli, etter å ha prøvd i 3-4 mnd med missed abortion i uke 10. Ble deretter gravid på første forsøk etter en hvile mnd - mistet igjen i uke 10 (MA) for nøyaktig et år siden. De to siste svangerskapene ble jeg satt på klexane og albyl E 70mg. Direkte etter fødselen hadde jeg en utskrapning og mensen kom igjen normalt etter 4-5 uker. Etter første abort ordnet kroppen opp selv, men etter siste abort måtte jeg tilslutt inn for utskrapning , for å være sikker på at det ikke lå igjen rester. Målte CRP noen dager etter inngrepet, så jeg skulle ikke ha hatt noen infeksjon, men jeg syntes at jeg hadde en del vondt i underlivet allikevel, ble undersøkt, men de fant ikke noe galt. Når jeg da fikk igjen menstruasjonen, var den ikke NOE i likhet med hvordan den hadde vært før - i begynnelsen var det kun litt brunt utflod - behøvde ikke engang bruke truseinnlegg. De siste 2-3 gangene har mengden økt noe og den første dagen har det vært blod, ellers så ser det mest ut som gammelt (svart) blod. Før måtte jeg av og til skifte bind om natten. Jeg har også menssmerter i neste en uke før mensen kommer - noe som heller ikke har vært vanlig for meg. Har lang PMS periode, med sterke symptomer. Sliter også med svettetokter om natten i denne PMS perioden - en hel uke denne gangen - hva kommer dette av? Jeg har sykluser mellom 28-33 dager. Var til utredning i våres (ikke røntgen eller hysetroskopi, siden jeg har vært gravid tre ganger), der de påstod at alt var innefor normalen også med hormoner, gen-testene var også fine. Hva har skjedd etter siste graviditet og utskrapning (som var for et år siden), siden ALT har forandret seg og jeg ikke blir gravid igjen - ble jo veldig lett gravid de gangene jeg har vært gravid....???? Takknemlig for svar. Har andre opplevd noe liknende? Noen som har noen råd å komme med i en heller mørk og meningsløs hverdag??? MVH 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/41205-fertilitet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atene Skrevet 11. januar 2002 Del Skrevet 11. januar 2002 JA, og jeg skjønner ikke hvorfor du ikke fikk røntgen, evt. hysteroskopi. Selv om du har vært gravid, kan ting forandre seg, særlig etter en utskrapning. Jeg ble gravid fire ganger bortimot ved å snu meg i sengen. Fjerde gangen hadde jeg en missed abortion med utskrapning, og mye smerter etterpå. Deretter ble jeg ikke gravid igjen på halvannet år. Jeg fikk påvist sammenvoksninger i livmoren ved HSG-røntgen, og ble send til hysteroskopi. Der ble det ikke funnet noe, og legen konkluderte med at kontrastvæsken under røntgenundersøkelsen måtte ha løsnet sammenvoksningene. Jeg ble gravid måneden etter og har idag en frisk jente på 14 måneder. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/41205-fertilitet/#findComment-154902 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest (Anonymous) Skrevet 11. januar 2002 Del Skrevet 11. januar 2002 JA, og jeg skjønner ikke hvorfor du ikke fikk røntgen, evt. hysteroskopi. Selv om du har vært gravid, kan ting forandre seg, særlig etter en utskrapning. Jeg ble gravid fire ganger bortimot ved å snu meg i sengen. Fjerde gangen hadde jeg en missed abortion med utskrapning, og mye smerter etterpå. Deretter ble jeg ikke gravid igjen på halvannet år. Jeg fikk påvist sammenvoksninger i livmoren ved HSG-røntgen, og ble send til hysteroskopi. Der ble det ikke funnet noe, og legen konkluderte med at kontrastvæsken under røntgenundersøkelsen måtte ha løsnet sammenvoksningene. Jeg ble gravid måneden etter og har idag en frisk jente på 14 måneder. Tusen takk for svar! Etter utskrapningen - hadde du feber og infeksjon i forbindelse med smertene? Har hørt at det er i de tilfellene man kan få sammenvoksninger - fikk også beskjed om at jeg ikke ville hatt vondt hvis det vokste sammen...skulle derfor ta det helt med ro mtp sammenvoksninger siden jeg ikke hadde feber eller infeksjoner... Men hvordan var dine menstruasjoner etter sammenvoksningen - var de ala slik jeg beskriver min? På forhånd takk for svar. MVH 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/41205-fertilitet/#findComment-154903 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atene Skrevet 11. januar 2002 Del Skrevet 11. januar 2002 Tusen takk for svar! Etter utskrapningen - hadde du feber og infeksjon i forbindelse med smertene? Har hørt at det er i de tilfellene man kan få sammenvoksninger - fikk også beskjed om at jeg ikke ville hatt vondt hvis det vokste sammen...skulle derfor ta det helt med ro mtp sammenvoksninger siden jeg ikke hadde feber eller infeksjoner... Men hvordan var dine menstruasjoner etter sammenvoksningen - var de ala slik jeg beskriver min? På forhånd takk for svar. MVH Jeg hadde ihvertfall ikke feber. Dro tilbake til sykehuset etter en uke fordi jeg hadde så vondt, men de undersøkte meg og sa bare at alt var iorden. Menstruasjonene mine var ikke så sparsomme som dine, men definitivt mindre enn før. Og så kunne jeg ha to dager med blødning, en dag uten, to dager med igjen, visste liksom aldri når den gav seg. Jeg synes du skal prøve å få en røntgenundersøkelse. Jeg har aldri hørt om at man ikke gjør det hos dem som har vært gravide. Dessuten er det ganske mange som blir gravide etter HSG-røntgen, selv om man ikke finner noe galt på undersøkelsen. Du bør forresten skrive hvor gammel du er, det pleier Mette Moen å ville vite. Er du over 35 kan alderen også være et problem. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/41205-fertilitet/#findComment-154904 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 12. januar 2002 Del Skrevet 12. januar 2002 Det er en trist beretning om tre mislykte svangerskap. Hvis du nå ikke blir gravid og har lite menstruasjonsblødning kan det ha dannet seg sammenvoksninger i livmoren. Det undersøkes best ved en hysteroskopi hvor man ser opp i livmoren med en slags kikkert, det gjøres i lokalbedøvelse. Man kan også utføre røntgenundersøkelse. Sammenvoksninger kan komme etter en utskraping etter abort, spesielt hvis det er betennelse samtidig. Man kan klippe/brenne over sammenvoksninger. PMS er tegn på at du har normal eggløsning. Det er mange ulike symptomer. Er det rett før menstruasjon du får nattesvette? Det kan forklares ved at østrogennivået faller sterkt i denne del av syklus. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/41205-fertilitet/#findComment-155096 Del på andre sider Flere delingsvalg…
res Skrevet 15. januar 2002 Del Skrevet 15. januar 2002 Jeg hadde ihvertfall ikke feber. Dro tilbake til sykehuset etter en uke fordi jeg hadde så vondt, men de undersøkte meg og sa bare at alt var iorden. Menstruasjonene mine var ikke så sparsomme som dine, men definitivt mindre enn før. Og så kunne jeg ha to dager med blødning, en dag uten, to dager med igjen, visste liksom aldri når den gav seg. Jeg synes du skal prøve å få en røntgenundersøkelse. Jeg har aldri hørt om at man ikke gjør det hos dem som har vært gravide. Dessuten er det ganske mange som blir gravide etter HSG-røntgen, selv om man ikke finner noe galt på undersøkelsen. Du bør forresten skrive hvor gammel du er, det pleier Mette Moen å ville vite. Er du over 35 kan alderen også være et problem. Jeg har ikke vært gjennom det samme som deg egentlig, men jeg har i hver syklus nattsvette fra ca ei uke etter EL frem til mensen!! Av og til hver natt den uka. Slitsomt, men jeg tror det er vanlig PMS. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/41205-fertilitet/#findComment-155506 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.