Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei,

Etter mine beregninger er jeg gravid i uke 6, snart 7 (6+6 i dag).  Men da jeg tok digital test med ukeindikator i dag fikk jeg bare "Gravid 2-3". Jeg tok ikke testen på morgenurin og hadde drukket en god del rett før (det er varmt ute).  Er veldig redd for at dette kan være tegn på en kommende spontanabort? Testen burde jo vist 3+? Jeg har ikke vært noe kvalm til nå i svangerskapet, men har veldig ømme bryster og er mye trøtt. Har fortsatt de ømme brystene. Jeg er skikkelig stresset nå, for det står at ukeindikatoren skal være nesten 100 % sikker i pakningsvedlegget. Har ikke smerter i mage og blør ikke, men bittelitt farget utflod (kanskje ikke engang rosa). 

Anonymkode: 1be93...aa6

Fortsetter under...

For det første er nøyaktigheten redusert ved at du ikke testet med morgenurin og dessuten hadde drukket en del.

For det andre trenger det uansett ikke ha noe med spontanabort å gjøre, du kan jo bare ha kommet litt kortere enn du tror.  Selv i våre dager, med all verdens digitale tester og metoder, skjer det befruktninger og fødsler til "feil tidspunkt".

For det tredje er det ikke sånn at kvalme er det "beste" tegnet på at du er "ordentlig gravid" (du skrev jo ikke det, men det er en utbredt misforståelse, og mange blir engstelige uten grunn hvis kvalmen uteblir).  Trøtthet og forandringer i brystene er like "godkjente" symptomer.  Veldig mange reagerer på svangerskapshormonene med å bli kvalme, men ikke alle.  Det er helt vanlig at symptomene kommer og går i starten - du kan ennå "rekke" å få en masse plager :mellow: 

Så lenge du ikke har blødninger eller smerter (økt utflod og stikninger er normalt og teller ikke), synes jeg ikke du skal være engstelig.  Spontanabort er dessverre veldig vanlig ("missed abortion" uten blødninger og utstøting av fosteret er sjeldnere), men det er ingenting du kan gjøre, og det går bra med de fleste.  Spis folat, dropp røyk og alkohol - og ta en ny test med morgenurin om noen dager hvis du tror det kan berolige deg. Lykke til!

Mette Moen, Gynekolog

Hvorfor gjøre tingene så vanskelige? Når hadde du siste menstruasjon? Da er det simpelthen å regne ut fra den. Hvis du ikke har blødning eller smerter, kan du regne med at graviditeten utvikler seg normalt. Graviditetstester baserer seg på hormonet HCG som dannes under svangerskapet. Det er store individuelle forskjeller, så det må tas flere målinger for å se at utviklingen er normal og det er det ikke grunn til når det ikke er tegn på noe unormalt. Det er big business med slike tester, og ofte er de mer til bekymring enn til nytte.

Lykke til med graviditeten.

Hilsen Mette

AnonymBruker

Jeg hadde siste menstruasjon 21. april. Jeg mener også å vite nesten hvilken dag jeg ble gravid, jeg testet nemlig med eggløsingstester hver dag og den slo ut to dager. Dermed er jeg jo veldig sikker på mine beregninger om at jeg er 7 uker på vei. Derfor syntes jeg det var litt skremmende at testen bare viste 2-3 uker gravid.

I dag kom det litt lyserosa utflod + to veldig veldig små klumper blod fra skjeden. Dette kom ca 3 timer etter sex, så klamrer meg til håpet om at det er derfor. Men er enda mer nervøs.

Anonymkode: 1be93...aa6

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...