Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Kristine1974

Hei, jeg er en kvinne på 41 år som har hatt kronisk urinveisinfeksjon i ca 5 år. Går på antibiotika kur annenhver mnd i snitt, noen ganger oftere også. 

Nylig begynte jeg på Microgyon p-pille som et forsøk på å redusere pms. Jeg sluttet imidlertid med pillene etter en mnd da jeg fikk høre jeg var for gammel til å ta p-pille. Etter en drøy uke på pillen merket jeg bedring i forhold til urinveisinfeksjon plagene. Den daglige irritasjonen "der nede" (som lett kulminerer i infeksjon, feks hvis jeg drikker noe som helst søtt eller spiser noe med litt sukker i) ble mindre og på slutten av de fire ukene hadde jeg så og si ingen symptomer. Effekten har gradvis avtatt etter at jeg sluttet på pillen. Jeg er ikke i tvil om at det er en sammenheng her. Som nevnt har jeg hatt kronisk urinveisinfeksjon i 5 år. Jeg har brukt tusenvis av kroner på alternativ behandling for dette, inkludert utallige kosttilskudd. Har også vært hos to forskjellige urologer og blant annet tatt cystoskopi, uten funn. 

Går det an å ta Microgyon feks hver tredje dag, for å oppnå ønsket effekt i forhold til bedring av urinveisinfeksjon? Vil dette gi mindre sjanser for blodpropp etc sammenlignet med om man tar pillen hver dag? 

På forhånd takk for svar.

Mvh Kristine 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/412095-kronisk-urinveisinfeksjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

påskelilje

Jeg kan ikke svare på det du spør om, men det er jo en interessant observasjon du har gjort! Blir spennende å høre hva gynekologen sier. Jeg var veldig plaget av UVI tidligere, og brukte da p-piller som prevensjon. Så for meg virket det ikke som om det var noen sammenheng mellom p-piller og UVI (hvis det var det, var det jo eventuelt motsatt av ønsket effekt).

Du kan vel alle råd om aldri å fryse på føttene eller rompa, aldri sitte rett på bakken, alltid tisse rett etter samleie, drikke mye, bruke varmeflaske/karbad med varmt vann + ulltrøye, stillongs og ullsokker etterpå dersom du kjenner at infeksjonen er i anmarsj? Nå går det flere år mellom hver gang jeg får det, og jeg klarer som regel å stoppe infeksjonen før den setter seg ordentlig fast.

Mette Moen, Gynekolog

Hos en normal person vil urinen ikke bli påvirket av ekstra sukkerinntak fordi kroppens produksjon av insulin hindrer det. Ved sukkersyke (diabetes) kan det være for lite insulin til å nedbryte sukkeret. Du bør derfor få en skikkelig undersøkelse med urin og blodprøve. Kjøp evt ‘sticks’ på apoteket for å sjekke om det er sukker i urinen.

Kosttilskudd er ikke behandling for urinveisinfeksjon. Tranebær kan muligens forebygge

Jeg vil fraråde å bruke p-pille på et grunnlag som er uvitenskapelig. Jeg tror også at de fleste leger vil kvie seg for å skrive p-pille av den grunn. Legene vil stå svakt i en evt retssak. P-pille vil doble din risiko for blodpropp, spesielt i det første året du bruker den, og risiko for slag er også øket. Det skal ikke gis p-pille til kvinner over 35 år som røker.

Jeg kan ikke svare på om en p-pille hver 3.dag kan redusere risiko for blodpropp, for en slik vitenskapelig studie er selvsagt ikke gjort, men risiko med den svakere Microgynon, Loette, er sannsynligvis noe lavere enn med Microgynon. De to p-piller har minst risiko for blodpropp, men er ikke testet spesielt på kvinner i din alder.

Du kan kjøpe Ovesterin stikkpiller uten resept. Hos kvinner etter overgangsalderen kan det redusere risiko for urinveisinfeksjon.

Vennlig hilsen Mette

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...