Gå til innhold

Lillehjerne som har krympet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Var hos nevrolog her om dagen. Lillehjernen min er mindre enn normalt. Det sies at den har krympet, og at alkohol kan ha krympet den. Nå er det slik at jeg ikke er alkoholmissbruker og har aldri vært det heller. Jeg har maks drukket alkohol 3 dager på rad, og det er kun det siste året at det har skjedd. Mengden har variert fra 2-3 enheter til 4 enheter alkohol pr. gang. Tidligere kunne det gå flere uker mellom hver gang, så kunne det være rødvin fredag og lørdagskvelder for eksempel 2 helger på rad. Min venninne i alle år sier at mitt alkoholforbruk er så lite at det er ikke det som kunne ha forårsaket krympet lillehjerne. Jeg har derimot i mange år vært plaget av mangel på søvn, og da spesielt om vinteren. Kan det være årsaken til krympet lillehjerne ? Jeg er en godt voksen dame som har hatt normalt alkoholforbruk gjennom hele livet. En og annen fest der alkoholinntaket har blitt i meste laget, har vel mange av oss opplevd. Dersom det er tilfelle at mitt forbruk har ført til krympet lillehjerne, så er det mange som har fått lillehjernen sin krympet. Noen som kan svare meg på dette ?

Anonymkode: 96068...010

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/412227-lillehjerne-som-har-krympet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gargamel

Hei

Jeg kan bare svare ut i fra Google, men jeg fant bl.a. dette:

http://www.hamsnetwork.org/brain_damage/

Kort sagt så kan alkohol krympe hjernen, men den gode nyheten er at hjernen kan hente seg godt inn igjen, øker i volum og vinner tilbake det meste av evner hvis man slutter å drikke.

Det høres ut som du har et moderat forbruk, og artiklene refererer til "heavy drinkers". Jeg lurer på om ikke utsagnet fra legen var en mer generell kommentar om at krympet hjerne *kan* komme av alkoholforbruk. Dette er altså bare google og spekulasjoner fra min side.

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var hos nevrolog her om dagen. Lillehjernen min er mindre enn normalt. Det sies at den har krympet, og at alkohol kan ha krympet den. Nå er det slik at jeg ikke er alkoholmissbruker og har aldri vært det heller. Jeg har maks drukket alkohol 3 dager på rad, og det er kun det siste året at det har skjedd. Mengden har variert fra 2-3 enheter til 4 enheter alkohol pr. gang. Tidligere kunne det gå flere uker mellom hver gang, så kunne det være rødvin fredag og lørdagskvelder for eksempel 2 helger på rad. Min venninne i alle år sier at mitt alkoholforbruk er så lite at det er ikke det som kunne ha forårsaket krympet lillehjerne. Jeg har derimot i mange år vært plaget av mangel på søvn, og da spesielt om vinteren. Kan det være årsaken til krympet lillehjerne ? Jeg er en godt voksen dame som har hatt normalt alkoholforbruk gjennom hele livet. En og annen fest der alkoholinntaket har blitt i meste laget, har vel mange av oss opplevd. Dersom det er tilfelle at mitt forbruk har ført til krympet lillehjerne, så er det mange som har fått lillehjernen sin krympet. Noen som kan svare meg på dette ?

Rart om lillehjernen din skulle ha krympet grunnet alkohol om alkoholnivået ditt er innenfor det man kan kalle normalt. Er nok andre tilstander også som kan føre til at lillehjernen krymper. F.eks. gikk jeg på skole med en dame som hadde motoriske problemer grunnet dette. For hennes del trodde de det var epilepsi som gjorde det. Hun hadde anfall mens hun sov.

Tror jeg hadde forlangt å få litt grundigere undersøkelser om jeg var deg. Ikke spesielt morsomt å vite at lillehjernen krymper og ikke vite helt hvorfor..

AnonymBruker
3 minutter siden, Dame333 skrev:

Rart om lillehjernen din skulle ha krympet grunnet alkohol om alkoholnivået ditt er innenfor det man kan kalle normalt. Er nok andre tilstander også som kan føre til at lillehjernen krymper. F.eks. gikk jeg på skole med en dame som hadde motoriske problemer grunnet dette. For hennes del trodde de det var epilepsi som gjorde det. Hun hadde anfall mens hun sov.

Tror jeg hadde forlangt å få litt grundigere undersøkelser om jeg var deg. Ikke spesielt morsomt å vite at lillehjernen krymper og ikke vite helt hvorfor..

Det kan være medfødt. Har jo ingen andre bilder fra tidligere år å sammenligne med. Jeg har hatt dårlig balanse i mange år, ja helt tilbake til en tid der alkoholinntaket kunne være ett par fester i halvåret. Derimot har jeg vært plaget med manglende søvn i flere år, og hadde epelepsianfall da jeg født mitt første barn. Jeg vil ikke slå meg til ro med at det for eksempel er alkohol som er årsaken.

Annonse

Den 20.6.2016 at 18.32, AnonymBruker skrev:

Hei.

jeg har noe som heter cerebellar ataksi. Jeg har dårlig balanse blant annet fordi lillehjernen krymper. Håper ikke det er dette du har fått men verdt å undersøke slik at du får riktig diagnose.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...