Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er 50 år. For noen få år siden var jeg hos gynekolog for noen plager med kløe, og det ble tatt innvendig ultralyd da dette vel er standard prosedyre hos private gynekologer. Det ble da funnet en cyste på 5-6 cm, tror jeg det var. Gynekologen sendte med én gang en henvisning til videre undersøkelse på sykehus. Jeg hadde ikke hatt noen plager, ble veldig bekymret og leste selvfølgelig alt som var om cyster på internett. Jeg skjønte at eggstokkreft har dårlige odds og er en svært alvorlig diagnose. Jeg utviklet magesmerter, som nok kom fra angsten rundt dette, og ble t.o.m sykmeldt noen uker fra jobben pga magesmerter. Etter noe ventetid kom jeg til sykehuset, og her var alt fint, cysten var ikke der. Magesmertene ga seg da etter hvert (psykisk betinget).

Jeg har de siste få årene vært hos gynekolog én gang i året fordi jeg går på hormonpiller ifb med overgangalder.( Jeg har dog fortsatt eggløsninger.)  For ca 2 år siden så hun en cyste, jeg måtte komme tilbake etter 3 mnd for kontroll, den var da borte. Så for et halvt år siden var jeg til ny årlig undersøkelse, og det ble igjen funnet en cyste på 7 cm og noen mindre. Jeg hadde ingen plager og ble svært bekymret da det umiddelbart ble tatt blodprøver som ble sendt til Radiumhospitalet og legen sa i klartekst at den kunne være ondartet, midt i mellom, eller godartet (i den rekkefølgen). Jeg ble svært bekymret og var ikke meg selv i uken jeg ventet på svar fra blodprøvene. Blodprøvene viste seg å være helt fine. Jeg utviklet igjen magesmerter (psykisk betinget) og led meg gjennom ukene før timen på sykehuset. Når jeg så kom til sykehuset for undersøkelse, var cysten borte, bare et par på 2 cm funnet. Legen ville sannsynligvis "gardere seg", så jeg ble bedt om å komme tilbake etter 3-4 måneder for nye blodprøver og undersøkelse. Dette har jeg nå vært til, og alt er bra, ingen cyster. (Jeg må legge til at jeg aldri har vært i narkose og også er veldig redd for å måtte gjennomgå operasjon og i verste fall at de fjerner masse med de ulempene dette kan føre med seg:-)
Ok, hvor vil jeg med dette? Det har vært veldig nervepirrende for meg å måtte vente på undersøkelser og prøvesvar og tro at jeg kanskje lider av en svært alvorlig diagnose. Jeg har innsett at jeg også er i risikosonen for å utvikle eggstokkreft, da jeg aldri har vært gravid og nesten ikke gått på p-piller. Jeg leser at p-pillebruk kan redusere sannsynligheten for å få dette svært mye. Jeg lurer også på, hvorfor er det ingen leger som anbefaler kvinner å gå på p-piller for å reduserer sannsynligheten for å få denne kreftformen? Ellers er jeg frisk, slank, spiser ganske sunt, trener, osv, så da er det vel ikke noe mer jeg kan gjøre for å unngå å få denne kreftformen? Litt for sent med p-piller nå :-)

Anonymkode: 73bfe...400

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/412230-cyster/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg kan forstå at det tar på nervene med disse cyster, og at du tenker på at du kanskje har øket risiko for eggstokkreft i og med at du ikke har vært gravid. Det er riktig at p-pille kan redusere risikoen for denne kreftform, men så øker pillen risiko for brystkreft, og det er med p-piller øket risiko for blodpropp, hjerteinfarkt og slag. De beskrevne økte risikoer forsvinner dog kort tid etter at kvinnen slutter med p-pillen, mens beskyttelsen mot eggstokkreft (og også kreft i livmorslimhinnen) kan holde seg i mange år etter avsluttet behandling. Regnskapet vil vel neppe komme ut som klar gevinst.

Jeg tror ingen lege vil skrive ut p-pille bare for å beskytte mot kreft.

Man har diskutert om behandling med hormoner i overgangsalderen kan øke risiko for kreft. Med kombinasjonsbehandling (østrogen med tilleggshormonet gestagen) øker risiko for brystkreft, og det ser ut til at det kan være øket risiko for eggstokkreft med klimakteriebehandling. Hvis du fortsatt har eggløsning, så produserer du tilstrekkelig østrogen, og jeg vil ikke anbefale deg å ta tillegg av hormoner.

Generelt er jeg absolutt tilhenger av østrogenbehandling i overgangsalderen, men ikke før den naturlige hormonproduksjon er borte. Trening og normal vekt gir beskyttelse mot brystkreft, men har ikke betydning for eggstokkreft.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/412230-cyster/#findComment-3706214
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar.

Jeg har eggløsninger, men ikke i alle sykluser, og de kommer ikke regelmessig i syklusen. Jeg begynte med hormontabletter pga hete/svettebyger om natten, og på dagtid, svette ved den minste aktivitet + hjertebank + vondt i magen/kjentes ut som jeg skulle ha mensen mye av tiden. Jeg måtte t.o.m gå over på en økt dose pga økte plager. Nå går det litt opp og ned, jeg har redusert dosen i perioder jeg føler meg fin (normal kroppstemperatur), andre ganger kan jeg svette selv om jeg går på max dose. Så da blir det vel et valg mellom livskvalitet her og nå og å leve med sykdomsangst for fremtiden...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/412230-cyster/#findComment-3706239
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Har man utelukket andre mulige årsaker til svetting? Det er ikke vanlig med temperaturstigning ved klimakterielle plager. Det er en rekke sykdommer som kan gi de symptomer som du beskriver. Jeg synes at du skal ta en prat med din lege.

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/412230-cyster/#findComment-3706300
Del på andre sider

AnonymBruker

hei,

Jo, det kan jeg nok gjøre.

Men er ganske så sikker på at det har med de kvinnelige hormonene å gjøre. Det begynte da jeg begynte å få hete/svettebyger om nettene, samtidig med at eggløsningen begynte å komme tidlig (rett etter menstruasjon). Pillene dempet/eliminerte bygene om nettene.Det har vart noen år nå, og jeg har hele tiden vært frisk som en fisk. Dette kommer også oftest før/under/rett etter menstruasjon, og spesielt i sykluser uten eggløsning. Jeg tror bare jeg er ekstra følsom for hormonsvingninger, kan nevne at jeg siden 20-års alderen pleide å våkne av svette siste natten før menstruasjon (ellers var jeg fin). Min mor svettet om natten til langt opp i 80-årene.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/412230-cyster/#findComment-3706306
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...