Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Når man har festeblødning, får man menssmerter og ømme pupper da? Og hvor mye blod er det normalt at det kommer?

Jeg har så vidt litt mensensmerter i dag (jeg pleier å ligge i fosterstilling med varmeflaske) , og fikk litt brunaktig lyst slimblod på papiret tidligere i dag. Var på toalettet nå å satte i en tampong fordi det var en del på papiret, nå mer brunaktig blod.
Det jeg stusser på er at mensen min ALLTID kommer når den skal og det er enda 5-6 dager igjen til IKM!! Jeg har hatt regelmessig mens i alle år! fører t.o.m mens-dagbok for å ha kontroll! Og det er alltid 3 uker mellom med unntak av +1 dag innimellom!

Har jeg ustabil syklus for første gang eller er dette festeblødning?

Forresten, ved den standard kreftundersøkelsen nedentil som jeg ikke husker hva heter, da man tar av en bit derifra, sier legen min alltid at jeg blør veldig raskt der nede og får et bind.

Endret av Bubblebee

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Etter eggløsning får mange ømme bryster, uansett om de er gravide eller ikke. Ved graviditet fortsetter ømheten inn i graviditeten da de hormoner som skaper symptomet (østrogen og progesteron) fortsetter å produseres og tilmed øker.

Festeblødning er ikke noe egentlig medisinsk fenomen, det er ikke holdepunkter for at det oppstår blødning når fosteret fester seg, men det er nok oppstått som en populær forklaring på en liten blødning tidlig i graviditet. Normalt kommer det ikke blødning tidlig i graviditet.

Du beskriver at det kommer blødning fra livmorhalsen når du får tatt celleprøve. Det kan tyde på at du har rikelige kjertler på livmorhalsen, og da blir det lett blødning. Slikt er ganske vanlig hos kvinner i fruktbar alder. Få legen til å undersøke deg, hvis det fortsetter. Man kan altså ikke si noe om du har uregelmessig syklus før det har gått noen uker. Blødningen kan være det man betegner som en mellomblødning, altså en ekstra blødning

Så har jeg noen kommentarer til forkortelsen IKM og beskrivelse av dine menstruasjoner

Jeg var i går sammen med en rekke av Norges førende eksperter i barnløshet, og ingen av dem hadde hørt om IKM, og alle syntes at det var et rart begrep. Å snakke om ‘ikke kommende menstruasjon’ er ulogisk. Brukt i stedet uttrykket ‘forventet menstruasjon’. Så kan ting skje 5-6 dager før forventet menstruasjon, eller det kan gå så og så mange dager over forventet menstruasjon. Da vet alle hva man snakker om. Det er min anbefaling.

Med hensyn til menstruasjonssyklus, så beregnes den fra første til første dag, ikke fra siste blødningsdag til første, altså ikke som de 3 uker du beskriver.

Vennlig hilsen Mette

Annonse

Takk fot svar!

Der ikke JEG som har funnet opp det teite utrykket IKM. Det er et fellesutrykk på de 3 formene jeg leser mest på. 

Det keg mente med 3 uker er at den dagen min mens er ferdig er det nøyaktig 3 uker til den neste starter. Slutter den en titsdag er det 3 tirsdager til neste periode med blod. Vet det ikk er slik man regner syklus, dette skrev jeg for å forklare hvor regelnessig og på klokka min syklus er.

Mette Moen, Gynekolog

Takk for tilbakemelding. Jeg skjønner jo at kvinner og leger kan ha forskjellig språk, men det er viktig at vi kan snakke sammen og forstå hverandre. Nå lærte jeg noe nytt.

Grunnen til at vi ber om at dere beskriver syklus fra første til første dag er at man ganske klart vet når blødningen starter, men den blir svakere og svakere i løpet av menstruasjonen, så det kan være vanskelig å si bestemt hvilken dag den sluttet. Det er ikke viktig for oss å vite når blødningen slutter, men at det går så og så mange dager fra første til første dag. Da kan vi vurdere om det er innenfor det normale 25-35 dager.

Flott at du holder så godt øye med dine blødninger.

Vennlig hilsen Mette

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...