AnonymBruker Skrevet 27. juni 2016 Del Skrevet 27. juni 2016 Jeg har haft sygdommen endomstriose, som har gjort, at jeg har vanskeligt ved selv, at få børn. Min mand og jeg var derfor gået igang med projekt baby sammen med en gynækolog / special læge fra et privat sygehus, da min mand desværre blev varetægtsfængslet. Lægen trænger min mands blodprøve før hun kan hjælpe os videre til sidste skridt og efter ikke, at have kunne blive gravid i snart 4år føles det bare så "tæt på", så kan slet ikke opgive håber selvom min mand nu er i fængslet - problemet er bare det, at jeg samtidig heller ikke kan få mig selv til, at sige til special lægen, hvor han nu er og, at hun altså må ringe fængslet op for, at aftale med dem, at helse afdelingen skal sende en blodprøve. Jeg tænker, at special lægen kanskje kan finde på og sige, at det vil hun ikke og at jeg må vente eller i værste fald at hun takker helt nej til, at hjælpe.. Mit spørgsmål er derfor: Har hun lov til det? Og må hun gerne spørger indtil, hvorfor han er i fængsel? Det skal lige siges min mand ikke er anholdt for noget alvorligt eller "farligt", så ville jeg aldrig prøve, at sætte et barn til verden med ham. Håber nogle kan hjælpe mig, da jeg ikke tør ringe og spørger lægen i frygt for, at hun skal svare hun ikke længere vil hjælpe os. Anonymkode: f984f...480 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/412320-hjelp-til-graviditet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 27. juni 2016 Del Skrevet 27. juni 2016 Ved tilstanden endometriose finnes vev som ligner på slimhinnen inne i livmoren lokalisert ute i bukhulen, oftest på bukhinnen og på eggstokkene. Endometriose påvirkes av kroppens hormoner og det oppstår en slags betennelsestilstand som kan medføre smerter og redusere mulighet for graviditet. Ca en tredel har problemer med å bli gravide. Prøverørsbehandling er det tilbud man gir kvinner med endometriose som ikke blir gravide spontant. Det krever at det tas prøver fra både kvinnen og mannen. Det må også leveres sædprøve fra mannen. Hvordan det ordnes rent praktisk for en som er fengslet, vet jeg ikke. Uansett, så er du nødt til å snakke med legen om det, og det er også en fengselslege som din mann evt. kan snakke med. Kanskje dere sammen kan snakke med fengselslegen om mulighet for å gjennomføre behandling? Med hensyn til å gi opplysninger til spesiallegen, så er du ikke forpliktet til å gi opplysninger om detaljer, men man setter ikke i gang komplisert behandling (med hormonbehandling, egguthenting, befruktning med mannens sæd, dyrkning i varmeskap og tilbakesetting av befruktet egg i livmoren) hvis det ikke kan gjennomføres i praksis. Så du er nødt til å fortelle om hvordan landet ligger. Jeg håper at det lykkes på en eller annen måte. Vennlig hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/412320-hjelp-til-graviditet/#findComment-3707419 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.