Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har blitt henvist til undersøkelse på sykehuset for å finne ut om jeg har tette eggledere siden jeg ikke har blitt gravid etter lengre prøvetid (og har tidligere hatt klamydia).

Gruer meg veldig da jeg leser på nettet at denne undersøkelsen er fryktelig vondt selv med smertestillende. Leser at flere gråter av smerte og noen avbrøtundersøkelsen pga smerter..

Er det virkelig så fælt..? Kan jeg kreve narkose?

Anonymkode: a937a...c04

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/412334-unders%C3%B8kelse-av-tette-eggledere/
Del på andre sider

Fortsetter under...

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har blitt henvist til undersøkelse på sykehuset for å finne ut om jeg har tette eggledere siden jeg ikke har blitt gravid etter lengre prøvetid (og har tidligere hatt klamydia).

Gruer meg veldig da jeg leser på nettet at denne undersøkelsen er fryktelig vondt selv med smertestillende. Leser at flere gråter av smerte og noen avbrøtundersøkelsen pga smerter..

Er det virkelig så fælt..? Kan jeg kreve narkose?

Jeg har hatt den undersøkelsen med kontrast. Det er ikke noe å grue for. Gjorde ikke vondt enda det var svært trang passasje i den ene egglederen.

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gruer meg veldig da jeg leser på nettet at denne undersøkelsen er fryktelig vondt selv med smertestillende. Leser at flere gråter av smerte og noen avbrøt undersøkelsen pga smerter..

Er det virkelig så fælt..?

Er det kontrastrøntgen?  Jeg har tatt det, men det er nesten 20 år siden.  Husker jeg fikk bakoversveis da sykepleieren forberedte meg på at det kunne gjøre vondt, jeg trodde det handlet om noe som liknet vanlig røntgen...  Men jeg kjente nesten ingenting - merket jo at de holdt på med noe, men absolutt ikke noe som kunne beskrives som smerter. 

Nå skal det sies at jeg ikke hadde noen fortetninger, det kan nok tenkes at det gjør mer vondt hvis de finner noen sammenvoksninger eller noe sånt.

Med tanke på at man tar den undersøkelsen fordi man ønsker å føde, er det bare tull å kalle den vond ;)  Jeg mener ikke å gjøre narr av deg eller av de som opplever den som smertefull, sånt er individuelt.  Men for meg var den fullstendig uproblematisk og ikke mer ubehagelig enn en vanlig underlivsundersøkelse. 

Lykke til -  og ikke les skrekkhistorier på nett om verken undersøkelser, svangerskap eller fødsler, virkeligheten er som regel langt mindre dramatisk.   

Endret av laban
Mette Moen, Gynekolog

Det er ikke mulig å gjøre røntgenundersøkelsen i narkose fordi det må skje på røntgenavdelingen hvor de ikke har narkoseutstyr. Som du allerede har hørt, er det ikke noe å grue seg for, det går som regel veldig bra. Det er faktisk en del som blir gravide fort etter at man har skyllet igjennom egglederne med kontrastvæske, så oppfatt det som et behandlingsforsøk.

En annen mulighet for undersøkelse er laparoskopi, kikkhullsoperasjon, hvor man med en slags kikkert ser inn i bukhulen. Da gis det narkose og man kan ikke bare se om egglederne er åpne, men også vurdere andre forhold som tidligere betennelse, sammenvoksinger eller den godartede tilstand endometriose som også kan være forklaring på barnløshet.

Jeg håper at det går bra. Fortell om din erfaring etterpå.

Vennlig hilsen Mette

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...