Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal uansett ta den testen. Den vil forhåpentligvis bekrefte eller avkrefte at jeg er dum, eller har lav IQ. Har tenkt å be om å få testet av behandler også, men ikke våget fordi jeg har vært redd for svaret. Det kan få negative konsekvenser på andre områder. Så takk for linken og takk til NHD som gikk god for testen. 

Anonymkode: 65510...cd8

Du kan ikke konkludere med noe som helst på bakgrunn av denne enkelttesten. Jeg skal strekke meg til å si at den kan gi en slags indikasjon på din flytende/nonverbale intelligens, men det er det. Andre intelligensskalaer forteller den ingenting om. 

Skrevet
2 hours ago, Janus30 said:

Denne matrisetesten gir ingen indikasjon på verbal intelligens, og et godt språk har en sterk korrelasjon med generell intelligens. Faktisk sterkere enn f. eks å være flink i matematikk. Det er det ikke så mange som vet. 

Matriser er kun én av mange deltester på WAIS/WISC, og det er det en god grunn til. Jeg møter stadig folk som sier "jeg har normal IQ og gode språklige evner", som om dette ikke har noe med hverandre å gjøre.

Noen har sin styrke på den flytende intelligens, andre har sin styrke på krystallisert intelligens. Ingen av disse er bedre enn den andre:)

Dette stemmer og gir mening innenfor Wechsler-teorien. Det er ikke (nødvendigvis) allmenngyldig. En bruker testene i klinisk praksis fordi man syns det fungerer greit.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk 117. Det var vel som forventet, selv om jeg skulle ønske jeg hadde hatt høyere iq. Men ikke noe mensa-medlemskap på meg i alle fall...

Anonymkode: 3b94f...74c

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Igjen: Ikke legg mer i denne testen en det den er verdt. Etter min mening gir den omtrentlig svar på dette:

Om du får over 115, er det ikke evnemessige saker som gir deg problemer i livet. Du har sannsynligvis IQ over gjennomsnittet.

Om du får under 85, vil det sannsynligvis ikke være smart å satse på langvarige universitetsstudier. Du har sannsynligvis IQ under gjennomsnittet.

AnonymBruker
Skrevet

Bedre evner å kunne snekre og holde samtaler med andre enn å score 135 på denne idiotiske "testen".

Anonymkode: 8dccb...1da

made in Sweeden
Skrevet

Er det vanlig å gå rundt og fortelle folk at de er dumme? Synes dum er et stygt ord å bruke. Hvis de andre rundt deg mener de er så mye klokere enn deg, bør de kanskje ha nok (sosial) intelligens til å presisere hva det er de mener? Å kalle noen dum ligger ihvertfall ikke i min virkelighet, man må skille på hva man sier i en gitt situasjon og det "å være" dum. Blir man kalt dum mange nok ganger ( enten det er sånn eller ikke), vil man jo til slutt tro på det? Hjelper det egentlig på dumskapen å få høre det hele tiden? Eller er det egentlig en bra måte å få noens selvtillit til å bli lavere på? 

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bedre evner å kunne snekre og holde samtaler med andre enn å score 135 på denne idiotiske "testen".

Å være sosial retardert er ikke gøy.

Sånn er det nok.

Anonymkode: 827b4...845

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Igjen: Ikke legg mer i denne testen en det den er verdt. Etter min mening gir den omtrentlig svar på dette:

Om du får over 115, er det ikke evnemessige saker som gir deg problemer i livet. Du har sannsynligvis IQ over gjennomsnittet.

Om du får under 85, vil det sannsynligvis ikke være smart å satse på langvarige universitetsstudier. Du har sannsynligvis IQ under gjennomsnittet.

Det er vel bra at ikke alle satser på høye utdanninger. Hvem skal tømme søpla vår, vaske kontoret ditt, betjene oss på Rema, ta i mot oss i resepsjonen på hotellet osv osv om vi hadde bare høyt utdannede folk. 

AnonymBruker
Skrevet
10 minutes ago, AnonymBruker said:

Å være sosial retardert er ikke gøy.

Sånn er det nok.

Er det en diagnose? Sosial retardasjon?

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er det en diagnose? Sosial retardasjon?

Nei, men det burde være det.

Skrevet

Ble ikke fortalt hva IQen min var jeg, bare at jeg var normal da jeg tok nevropsykologisk test ... Var vel ikke positivt

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som vil fortelle meg hva poenget med testen er - hva oppgaven eller poenget er? 

Skrevet

Jeg fikk 125 på den testen. Gudene vet hvordan jeg fikk til det. Det gjør meg ihvertfall ikke til en egnet universitetsstudent fordet ;)

AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, Trine skrev:

Jeg fikk 125 på den testen. Gudene vet hvordan jeg fikk til det. Det gjør meg ihvertfall ikke til en egnet universitetsstudent fordet ;)

Jeg tok testen 3 ganger. Da jeg tenkte mer komplisert og innviklet, scorte jeg høyere. Da jeg krysset av for det som føltes naturlig, scorte jeg litt lavere. Jeg forsto egentllg ikke hva oppgaven gikk ut på. 

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tok testen 3 ganger. Da jeg tenkte mer komplisert og innviklet, scorte jeg høyere. Da jeg krysset av for det som føltes naturlig, scorte jeg litt lavere. Jeg forsto egentllg ikke hva oppgaven gikk ut på. 

Jeg tror jeg var heldig og gjettet riktig på endel av dem. Jeg har ligget på ca 100 når jeg har tatt sånne tester før. Men det sier jo ikke så mye om IQen dersom man bare har gjettet riktig. Noen av dem er enkle syns jeg, men noen av dem så jeg ingen logikk i i det hele tatt.

AnonymBruker
Skrevet

Si at du skal tippe på 3 av oppgavene da, så er det veldig lav sannsynlighet for å tippe korrekt på alle. Si at du tipper på 5, så er det lav sannsynlighet for å tippe korrekt på 3 eller flere.

AnonymBruker
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Er det noen som vil fortelle meg hva poenget med testen er - hva oppgaven eller poenget er? 

Meningen er å måle hvor god du er til å resonnere, det er jo systemer i disse tegningene du må resonnere deg frem til. Resonnering er vel kanskje i bunn og grunn det intelligens handler om.

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Si at du skal tippe på 3 av oppgavene da, så er det veldig lav sannsynlighet for å tippe korrekt på alle. Si at du tipper på 5, så er det lav sannsynlighet for å tippe korrekt på 3 eller flere.

Lav sannsynlighet ja, men ikke umulig. Jeg tror at dersom man tipper korrekt så er det et eller annet inni hodet som ser noe man selv ikke ser og som gjør at man velger riktig. Men det får meg ikke til å føle meg noe smartere, når jeg velger riktig men ikke aner hvorfor.

Gjest Gargamel
Skrevet
12 timer siden, Trine skrev:

Jeg tror jeg var heldig og gjettet riktig på endel av dem. Jeg har ligget på ca 100 når jeg har tatt sånne tester før. Men det sier jo ikke så mye om IQen dersom man bare har gjettet riktig. Noen av dem er enkle syns jeg, men noen av dem så jeg ingen logikk i i det hele tatt.

Jeg har ikke tatt denne testen, men tok en test som det ble referert til her tidligere. Jeg er enig i at intuisjonen kan være bedre enn ren gjetning. Hvis testen er smart blir man straffet litt for feil svar så man ikke scorer masse ekstrapoeng på å gjette vilt på alle de siste oppgavene. Vet ikke om det et sånn.

Uansett er jeg for dum til redigere dol- innlegg på Android.

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Slike tester blir mindre pålitelige om man gjentar dem. Det å følge instruksjonene - også mht tidsbruk - gjør de mer pålitelige.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...