Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Den 3. juli 2016 at 18.48, AnonymBruker skrev:
Jeg får stadig hint om, høre eller føle at jeg er dum. Jeg prøver å endre det og jobber mye med det, men det er ikke lett.

Jeg tror jo virkelig at jeg er dum. Kanskje jeg faktisk er det også. 

Er det noen tester på nettet jeg kan ta for å finne det ut? 

Anonymkode: 65510...cd8

Jeg fikk score på 117 poeng på testen som ble lagt ut i egen tråd. Ikke direkte dum, med andre ord, noe som i og for seg var OK å få bekreftet. For jeg kan som deg ofte føle meg dum i samvær med andre, og tror dette først og fremst skyldes: 

Lavt selvbilde
Om man føler seg mindreverdig og usikker i visse settinger, blir man gjerne litt låst og anspent, også mentalt. Dermed får man ikke spilt på alle strengene man egentlig har, og man kan sånn sett føle seg litt dum og klønete. Jeg føler meg aldri dum sammen med venner eller nær familie, men sammen med folk jeg ikke føler meg like trygg på kan jeg oppleve det. 

Sosiale forskjeller/Kulturforskjeller
Jeg har selv vokst opp i et arbeiderklassemiljø, mens min mann kommer fra litt "penere" kår. Med fare for å generalisere grovt, er det i hvert fall min erfaring at arbeiderklassefolk ofte har en mer direkte måte å snakke på, og større takhøyde for å diskutere ulike tema, også det som er personlig, uten av man nødvendigvis blir (for) privat. Man viser hvem man er, på godt og vondt, på en mer uanstrengt og naturlig måte. I mer "kultiverte" miljø,opplever jeg at kommunikasjon ofte er mer tilslørt og upersonlig. Samtaler flyter tilsynelatende uanstrengt og tilfeldig, men kanskje likevel med en agenda hvor det dreier seg om å vise seg fram? Flagge politisk korrekte meninger og egen suksess?Det virker nesten som om det foreligger noen uskreve regler om korrekt atferd som ikke jeg kjenner til, og jeg føler meg ofte dum og sosialt klumsete/enkel i slike settinger. Mulig det dreier seg like mye om kjemi og at man trives best med de man føler seg mer lik, og de som snakker samme "språk". 

-bare noen tanker fra meg; "dum" kan være så relativt! :)

AnonymBruker
Skrevet
44 minutter siden, Mari- skrev:

Samtaler flyter tilsynelatende uanstrengt og tilfeldig, men kanskje likevel med en agenda hvor det dreier seg om å vise seg fram? Flagge politisk korrekte meninger og egen suksess?Det virker nesten som om det foreligger noen uskreve regler om korrekt atferd som ikke jeg kjenner til, og jeg føler meg ofte dum og sosialt klumsete/enkel i slike settinger. Mulig det dreier seg like mye om kjemi og at man trives best med de man føler seg mer lik, og de som snakker samme "språk". 

Tenk å føle seg så uttafor i absolutt alle sosiale situasjoner? Ikke rart men lever helt isolert, vel.

Så sånn er det med den saken.

Anonymkode: 827b4...845

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, frosken skrev:

Dette resultatet viser at du har omtrent gjennomsnittlig IQ, og resultatet er relativt pålitelig.

Ok. Takk for svar. 

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, frosken skrev:

Dette resultatet viser at du har omtrent gjennomsnittlig IQ, og resultatet er relativt pålitelig.

Jeg blir ganske lei meg når jeg ser hvor positiv NHD er til de som har høyere IQ enn gjennomsnittet. Han har kommentert flere. Jeg lurer på hans syn på oss som ikke har så høy IQ. 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir ganske lei meg når jeg ser hvor positiv NHD er til de som har høyere IQ enn gjennomsnittet. Han har kommentert flere. Jeg lurer på hans syn på oss som ikke har så høy IQ. 

Det er interessant, men også litt trist, å se hvordan enkelte tolker det som skrives. Jeg synes det er hyggelig å kunne påpeke positive ressurser hos folk - også oppmuntre når en har greid noe. Det er alt for mange som har urimelige negative tanker om seg selv.

Å tolke det som at jeg er spesielt positive til dem (som mennesker) er sært. Enda særere er det å antyde at jeg kanskje har et motsatt syn på de som ikke har de samme (men sikkert andre) ressurser.

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Det er interessant, men også litt trist, å se hvordan enkelte tolker det som skrives. Jeg synes det er hyggelig å kunne påpeke positive ressurser hos folk - også oppmuntre når en har greid noe. Det er alt for mange som har urimelige negative tanker om seg selv.

Å tolke det som at jeg er spesielt positive til dem (som mennesker) er sært. Enda særere er det å antyde at jeg kanskje har et motsatt syn på de som ikke har de samme (men sikkert andre) ressurser.

Jeg synes det er fint at du oppmuntrer andre. Har ikke verken ment eller tenkt noe annet om den saken. Her var det snakk om IQ. 

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er fint at du oppmuntrer andre. Har ikke verken ment eller tenkt noe annet om den saken. Her var det snakk om IQ. 

Dette er noe jeg har sett/følt i lang tid her inne. Trodde at det kanskje var lurt å lufte dem, men jeg skulle nok ikke gjort det. 

Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke snakk om IQ, det er snakk om at han forteller personer som tror de ikke duger til noe som helst, at de ikke er så dumme som de tror. Det er ihvertfall mitt inntrykk. Jeg kan ikke snakke for andre enn meg selv, men jeg klarte å leve litt på hans kommentarer til mitt resultat på IQ-testen han la ut. Og for noen som føler de ikke får til en dritt, så er det faktisk litt godt å få en bekteftelse på at man faktisk kan noe. Men nå viser det seg at alle de andre DOLerne får det samme eller mer poeng enn meg, så nå er jeg nede på jorda igjen og tror ikke jeg er særlig smart ;)

Akkurat nå så var det en IQ-test det var snakk om. Vi kan sikkert ha en løpetest, eller geografitest eller noe annet også, for å "måle" våre kunnskaper, for min del kan vi gjerne ha en hundetest, så hadde jeg kanskje hatt en sjanse ;) Uansett så blir det "urettferdig" fordi folk er flinke på ulike ting.

Om du leser litt nøye så ser du at han f.eks ikke "skryter" av ISW, som jo er rene geniet. Han forsøker bare å bygge opp folk som er flinke til å trykke ned seg selv. Hva er det som er så galt med det?

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er noe jeg har sett/følt i lang tid her inne. Trodde at det kanskje var lurt å lufte dem, men jeg skulle nok ikke gjort det.

Kan du være litt mer konkret? Det har jo ikke vært mange IQ-tester her inne, eller? 

AnonymBruker
Skrevet

Det er nok bare meg (1 av svært mange) brukere som føler det sånn, og det burde virkellg ikke telle for noen her inne eller ta fra noen den selvtilliten. 

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok bare meg (1 av svært mange) brukere som føler det sånn, og det burde virkellg ikke telle for noen her inne eller ta fra noen den selvtilliten. 

Dette er bare nok et eks på at jeg er dum. Kommer ikke til å tilgi meg selv for at jeg har tatt fra Trine den selvtilliten!

Gjest Gargamel
Skrevet
Den 5.7.2016 at 15.33, AnonymBruker skrev:
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er bare nok et eks på at jeg er dum. Kommer ikke til å tilgi meg selv for at jeg har tatt fra Trine den selvtilliten!

Skal man tro iq-testen har du helt normal iq. Problemet er nok heller at du litt for lett finner grunner for å være såret og rakke ned på deg selv.

Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå må du stoppe deg selv. Ta time-out noen timer.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du er ikke dum, tror jeg. Kanskje litt fintfølene. Du har ikke tatt fra meg selvtilliten, det klarer jeg fint på egenhånd ;)

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er godt gjort å få denne tråden til å handle om deg :) 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Kayia skrev:

Det er godt gjort å få denne tråden til å handle om deg :) 

Det var jeg som startet den. 

Skrevet

Mente den delen av tråden som omfatter det du kommenterer, nemlig dialogen mellom NHD og Trine. Den handlet om Trine, og om den har påvirket Trine er det nok neppe i negativ retning :) 

Skrevet
5 minutter siden, Kayia skrev:

Mente den delen av tråden som omfatter det du kommenterer, nemlig dialogen mellom NHD og Trine. Den handlet om Trine, og om den har påvirket Trine er det nok neppe i negativ retning :) 

Dialogen mellom NHD og meg var egentlig i en annen tråd. Men så tok anonym det opp her. Og du har helt rett, dialogen påvirket meg ikke i negativ retning ;)

Men det er jo litt trist at man ikke skal kunne få positiv tilbakemelding på noe uten at andre føler seg mindre verdt.

AnonymBruker
Skrevet
16 minutes ago, Trine said:

Dialogen mellom NHD og meg var egentlig i en annen tråd. Men så tok anonym det opp her. Og du har helt rett, dialogen påvirket meg ikke i negativ retning ;)

Men det er jo litt trist at man ikke skal kunne få positiv tilbakemelding på noe uten at andre føler seg mindre verdt.

Samme ordet som NHD brukte. Interessant å studere dynamikken.

Anonymkode: 8dccb...1da

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samme ordet som NHD brukte. Interessant å studere dynamikken.

Hvilken dynamikk? Det er jo trist. Da jeg skrev det husket jeg ikke at han hadde brukt samme ord. Jeg kunne jo ha skrevet f.eks "leit" i stede, men trolig var det "trist" som falt først ned i hodet mitt fordi jeg tidligere hadde lest det, uten at jeg tenkte over at jeg brukte samme ord som en annen allerede hadde brukt.

AnonymBruker
Skrevet
Just now, Trine said:

Hvilken dynamikk? Det er jo trist. Da jeg skrev det husket jeg ikke at han hadde brukt samme ord. Jeg kunne jo ha skrevet f.eks "leit" i stede, men trolig var det "trist" som falt først ned i hodet mitt fordi jeg tidligere hadde lest det, uten at jeg tenkte over at jeg brukte samme ord som en annen allerede hadde brukt.

Det var nok pga. at "pappa" hadde brukt det...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...