Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

1. Hva er meningen med livet?

2. Finnes det en Gud der ute?

3. Hva skjer når vi dør?

Anonymkode: 808c7...757

Skrevet

1. Den må hver enkelt skape selv ut fra sine forutsetninger.

2. Neppe

3. Det som skjer med alle som dør. Man blir begravet og til slutt blir til nytt materiale, en del av karbonkretsløpet.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

1. Det er ingen mening. Men i motsetning til livet til planter og dyr, har vi mennesker det privilegium å selv kunne definere meningen med livet.

2. Det VET ingen. Men mange tror og mener ulike ting om dette.

3. Det er det heller ingen som VET.

AnonymBruker
Skrevet
23 minutes ago, Nils Håvard Dahl, psykiater said:

1. Det er ingen mening. Men i motsetning til livet til planter og dyr, har vi mennesker det privilegium å selv kunne definere meningen med livet.

Er ikke det en selvmotsigelse? Eller betyr "mening" 2 forskjellige ting i samme setning?

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke det en selvmotsigelse? Eller betyr "mening" 2 forskjellige ting i samme setning?

Det er ingen medfødt universell mening som gjelder oss alle. Vi starter med blanke ark og kan selv velge hva som skal være meningen med våre liv. Deilig :-)

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Det er ingen medfødt universell mening som gjelder oss alle. Vi starter med blanke ark og kan selv velge hva som skal være meningen med våre liv. Deilig :-)

Når man er frisk og har et godt liv er det sikkert deilig. Men når man ikke er frisk eller ikke har et godt liv så er det ikke deilig. Mange sliter med å finne meningen med livet. 

Anonymkode: acbd4...c15

AnonymBruker
Skrevet
4 minutes ago, Nils Håvard Dahl, psykiater said:

Da kan jeg velge at meningen med mitt liv er å bli keiser over hele verden? Er du enig i at det er meningen?

Skrevet

Jeg kan ikke være enig eller uenig i det som du mener er meningen med ditt liv.

stjernestøv
Skrevet
11 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Jeg er enig. Men hva med sykdom man ikke vil ha? Kan vi velge det bort?

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, stjernestøv skrev:

Nei, sykdom kan man ikke velge bort.

Anonymkode: faf08...b2f

stjernestøv
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Nei, sykdom kan man ikke velge bort.

Anonymkode: faf08...b2f

Da har jo skjebnen talt :( 

Skrevet
10 minutter siden, stjernestøv skrev:

Hva har det med meningen med livet å gjøre?

Skrevet (endret)
16 minutter siden, stjernestøv skrev:

Du kan ikke velge bort sykdom, men du kan velge å forholde deg til sykdommen slik at den ødelegger minst mulig for deg (behandling, aktivitet, osv.)

Hvis jeg liker å løpe, kan jeg tenke to ting. Den ene er "faen ta dette, blir aldri like god som Usain Bolt uansett, så jeg gidder ikke". Den andre er "Jeg kan løpe ut fra forutsetningene jeg har og glede meg over det".

Endret av issomethingwrong
AnonymBruker
Skrevet
13 minutes ago, Nils Håvard Dahl, psykiater said:

Jeg kan ikke være enig eller uenig i det som du mener er meningen med ditt liv.

Hvis jeg mener meningen med mitt liv er å slutte å spise og drikke (og følger opp dette)? Kan du ikke være enig eller uenig?

stjernestøv
Skrevet
10 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Hva har det med meningen med livet å gjøre?

Valg...

stjernestøv
Skrevet
8 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Du kan ikke velge bort sykdom, men du kan velge å forholde deg til sykdommen slik at den ødelegger minst mulig for deg (behandling, aktivitet, osv.)

Hvis jeg liker å løpe, kan jeg tenke to ting. Den ene er "faen ta dette, blir aldri like god som Usain Bolt uansett, så jeg gidder ikke". Den andre er "Jeg kan løpe ut fra forutsetningene jeg har og glede meg over det".

Ånei. Jeg vil ikke være syk...klarer ikke væee sunn. Mitt forgiftede sinn ødelegger for meg..overtar meg.

Skrevet
5 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ånei. Jeg vil ikke være syk...klarer ikke væee sunn. Mitt forgiftede sinn ødelegger for meg..overtar meg.

Ingen VIL være syke, men sånn sett er livet ganske gitt. Spørsmål som "hvorfor er jeg syk?" gir deg ingen verdi og ingen svar. 

Prøv heller å være fornøyd med det du har fått til i livet. Du har en mann, du har vært en god mor for barna dine. Du har fått til mye jeg ikke har fått til. Vi kan alle være gode på noen områder av livet, det er bare ulikt hvilke.

stjernestøv
Skrevet
2 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Ingen VIL være syke, men sånn sett er livet ganske gitt. Spørsmål som "hvorfor er jeg syk?" gir deg ingen verdi og ingen svar. 

Prøv heller å være fornøyd med det du har fått til i livet. Du har en mann, du har vært en god mor for barna dine. Du har fått til mye jeg ikke har fått til. Vi kan alle være gode på noen områder av livet, det er bare ulikt hvilke.

Tusen takk. Har jo to gode gutter jeg er veldig glad i...

Skrevet
32 minutter siden, stjernestøv skrev:

Valg...

Du kan for eksempel velge at meningen med ditt liv skal være å være en god mor for dine barn.

Skrevet

1. Dette spørsmålet har blitt stilt noen ganger her inne. Meningen med livet er fortsatt 42

2. Gudene vet!

3. Det kan bare de døde svare på.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...