Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei

Jeg er under IVF behandling. Har fått påvist en cyste på ultralyd, denne ble sjekket ut på MR og det dreier seg om en sjokoladecyste.  Jeg fikk brev fra min lege om at han ikke vil gjøre noe med den da det vil kunne gjøre mer skade enn nytte. Det jeg ikke fikk noe svar på er om denne cysten kan nedsette fruktbarheten min på noe vis? Jeg har hatt 4 innsett, hvorpå et var vellykket, men hvor jeg mistet i uke 6. Jeg har ikke forsøkt å bli gravid på naturlig vis, så jeg er i utgangspunktet ikke henvist til IVF på grunn av ufruktbarhet. Jeg er 37 år, og de andre prøvene jeg har tatt er fine. Jeg lurer også på om sjokoladecyste er ensbetydende med endometriose?

Anonymkode: 051b8...b2f

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/412417-sjokoladecyste/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

En sjokoladecyste er en eggstokkcyste med blod. Det kan være blødning som er oppstått i forb. med eggløsning, men det vil forsvinne etter hvert. Hvis blodansamlingen er konstant, evt øker, er det sannsynligvis endometriose. Endometriose kan redusere fruktbarheten, men behandlingen er IVF (prøverørsbehandling), og det er den behandling du har på gang. Man vil helst ikke operere på eggstokken da man ikke kan unngå å fjerne egganlegg. De som utfører IVF vurderer om cysten kan hindre adgang til å hente ut egg. Du har nå vist at du kan bli gravid, men med 37 år er fruktbarheten på nedadgående og abortrisikoen på oppadgående. Så det gjelder om å ha tålmodighet. Lykke til, vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/412417-sjokoladecyste/#findComment-3708396
Del på andre sider

14 timer siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

En sjokoladecyste er en eggstokkcyste med blod. Det kan være blødning som er oppstått i forb. med eggløsning, men det vil forsvinne etter hvert. Hvis blodansamlingen er konstant, evt øker, er det sannsynligvis endometriose. Endometriose kan redusere fruktbarheten, men behandlingen er IVF (prøverørsbehandling), og det er den behandling du har på gang. Man vil helst ikke operere på eggstokken da man ikke kan unngå å fjerne egganlegg. De som utfører IVF vurderer om cysten kan hindre adgang til å hente ut egg. Du har nå vist at du kan bli gravid, men med 37 år er fruktbarheten på nedadgående og abortrisikoen på oppadgående. Så det gjelder om å ha tålmodighet. Lykke til, vennlig hilsen Mette

Hei og takk for svar, cysten har vært der siden første ultralyd, altså 10 måneder, men slik jeg har forstått det er den ikke spesielt stor, den ligger ikke i veien for egguthenting og den har ikke endret seg på disse 10 månedene. Regner man den som konstant når den har vært der i så mange måneder, eller kan den forsvinne? 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/412417-sjokoladecyste/#findComment-3708517
Del på andre sider

AnonymBruker
Den 6.7.2016 at 14.08, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Det er viktig å kjenne størrelsen. Hvis du har hatt en i 10 måneder er den vel å betrakte som konstant, men den kan forsvinne.

Hilsen Mette

I og med at legen ikke planlegger å gjøre noen utredning og planen fortsetter som før med fryseforsøk, vil jeg ikke få klarhet i om det dreier seg om endometriose for min del. Er det slik at en må opereres for endometriose for å lykkes med IVF? Det vil jo ikke bli aktuelt i mitt tilfelle.  

Anonymkode: 051b8...b2f

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/412417-sjokoladecyste/#findComment-3708840
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...