Frøken juli Skrevet 10. juli 2016 Del Skrevet 10. juli 2016 (endret) Hei, dame 43 år. Ingen barn. I april i år gikk jeg til legen for å få hjelp til økende lange mensstrasjonssyklus. 10 dager har den kommet opp i nå. (først starter den med 3 dager med brun spotting så fire dager med ekstremt mengder blod og blodklumper. før 3 dager brunt spotting igjen) Før låg jeg på ca 6 dager. Klarer ikke bruke bind på jobben da jeg blir så svett siden jeg går mye i løpet av dagen. Så derfor må jeg bruke tamponger. Å med blodklumper som blir stoppet av tampongen. så fikk jeg smerter helt til jeg kunne gå på do og dra ut tampongen. Som sagt, dro til lege med kalender oversikt over mensen min og bilder av blodklumper. ( startet og dokumentere bilder av blodklumpene i fjor høst. For å følge med på om de ble større med tiden,forandret farge og mengder) Legen kikket på bildene og kalenderen min. Ville jeg skulle til gynekolog og starte på cerazette. Venter fremdeles på å komme inn til gynekolog. Regner med det blir til høsten. siden det er 90 dagers ventetid og at de har tatt ferie nå til i august. Det jeg syns er rart er at ikke legen tilbyde seg å undersøke meg? Riktig nok hadde jeg mensen den dagen jeg kom til han. Men han kunne ha tilbydt meg ny time for celleprøve om ikke annet. Ikke fikk jeg svar på hva de blodklumpene var heller. Gikk hjem redd den dagen for at jeg ikke fikk svar. Gleder meg til å komme til gynekolog å få skikkelige svar. Har nå gått på cerazette snart i 3 mnd å jeg er mye bedre. blør enda hver uke. men det er ikke den mengden og ikke de smertene som jeg hadde før. Men jeg lurer på hvorfor jeg får vondt av å sette inn tampong under mensen. Det er når tampongen utvider seg, at jeg kjenner "spreng-smerten" kommer. oppe i cervix liksom. Å når blodklumpene stopper opp av tampongen. Endret 10. juli 2016 av Frøken juli 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/412486-mensenblodklumper-cerazette/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 11. juli 2016 Del Skrevet 11. juli 2016 Det er ikke uvanlig med slike blødninger i din alder, og den vanligste årsak er godartede muskelknuter på livmoren, men andre godartede og ondartede muligheter må utelukkes. Det kan bare gjøres ved en gynekologisk undersøkelse. Det kan gjøres uansett om du har blødning eller ikke, og det er jo blødning som er ditt problem. Det er bare når det skal tas celleprøve at det er upraktisk med pågående blødning. Celleprøve er lite aktuelt ved utredning av symptomer som endret blødningsmønster. Celleprøve er en prøve som tas fra kvinner uten symptomer, det man betegner som screening. Cerazette er en p-pille uten østrogen, men den er lite egnet til å regulere uregelmessig blødninger. De fleste får uregelmessige blødninger: en tredel mer blødning, en tredel uendret blødningsmengde og siste tredel mindre blødning. Det som ofte er første valget, f.eks. i påvente av utredning hos gynekolog, er Cyklokapron som ikke påvirker syklus, men som ca halverer blødningsmengden. Jeg kan ikke forklare hva som gir deg smertene i skjeden uten å undersøke deg. Jeg synes at du kan forlange av din lege at denne utfører en gynekologisk undersøkelse. Det burde være et krav før man henviser til spesialist. Så kan spesialisten utfra fastlegens undersøkelse vurdere hvor raskt du skal få time. Jeg foreslår at du får ny time hos fastlegen er krever undersøkelse og ber om resept på Cyklokapron som sannsynligvis vil redusere blødningen. Vennlig hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/412486-mensenblodklumper-cerazette/#findComment-3709290 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøken juli Skrevet 11. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2016 4 timer siden, Mette Moen, Gynekolog skrev: Det er ikke uvanlig med slike blødninger i din alder, og den vanligste årsak er godartede muskelknuter på livmoren, men andre godartede og ondartede muligheter må utelukkes. Det kan bare gjøres ved en gynekologisk undersøkelse. Det kan gjøres uansett om du har blødning eller ikke, og det er jo blødning som er ditt problem. Det er bare når det skal tas celleprøve at det er upraktisk med pågående blødning. Celleprøve er lite aktuelt ved utredning av symptomer som endret blødningsmønster. Celleprøve er en prøve som tas fra kvinner uten symptomer, det man betegner som screening. Cerazette er en p-pille uten østrogen, men den er lite egnet til å regulere uregelmessig blødninger. De fleste får uregelmessige blødninger: en tredel mer blødning, en tredel uendret blødningsmengde og siste tredel mindre blødning. Det som ofte er første valget, f.eks. i påvente av utredning hos gynekolog, er Cyklokapron som ikke påvirker syklus, men som ca halverer blødningsmengden. Jeg kan ikke forklare hva som gir deg smertene i skjeden uten å undersøke deg. Jeg synes at du kan forlange av din lege at denne utfører en gynekologisk undersøkelse. Det burde være et krav før man henviser til spesialist. Så kan spesialisten utfra fastlegens undersøkelse vurdere hvor raskt du skal få time. Jeg foreslår at du får ny time hos fastlegen er krever undersøkelse og ber om resept på Cyklokapron som sannsynligvis vil redusere blødningen. Vennlig hilsen Mette Tusen takk for at du svarer. Du har helt rett i alt det du sier. Til vanlig er det håpløst å komme inn til fastlege. Alltid ventetid på ca 3 uker. Å nå er det ferietid i tillegg. Legen er ikke tilbake før i starten av august. Å da går jeg ut i ferie å reiser bort. Så jeg får ikke gjort noe nå. Dessuten frister det ikke å ringe helse sekretærene på det legekontoret. Gruer meg alltid. for de er ikke så profesjonelle av seg. Føler meg aldri velkommen der. Glemte å si at fastlegen satte meg på cerazette for han vil jeg skal begynne med p-stav. For det var samme virkningene på cerazette og p-stav. Det har jeg lest på nettet at det ikke stemmer. Jeg har ikke lyst å prøve p-stav. Å skjønner ikke hvorfor heller, siden jeg har en kjæreste som er steril. Jeg spurte han hvorfor han ville sende meg til gynekolog? Han svarte meg ikke. Han sa: skal jeg bestille time til gynekolog eller skal du gjøre det selv privat? Jeg spurte hva han trodde det var som feilte meg. Fremdeles ingen svar. jeg pekte på bildene og spurte: er dette normalt da? jeg vet ikke sa han da..Han spurte om han fikk ta bilde med mobilen sin av bildene jeg hadde med. Jeg sa det var greit. Under konsultasjonen tok han en tlf til sin kone som er lege i en annen kommune for å rådføre seg om meg og min langvarig mens. Så jeg tenker at det er kansje lik så greit å bli undersøkt av en gynekolog som vet hva hun holder på med. I stedet for en lege som ikke skjønner hva han skal se etter.. Legen sa jeg skulle kontakte han etter 3 mnd. Så han fikk høre om jeg var fornøyd med cerazette. Å presiserte at jeg ringte han, å ikke bestilte time for det. (egentlig slutten av mnd her. Men må vente til august når han er tilbake. ) Da kan jeg nevne for han om cyklokapron. Å det du sa om undersøkelse. Da avslutter jeg dette innlegget . 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/412486-mensenblodklumper-cerazette/#findComment-3709367 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 12. juli 2016 Del Skrevet 12. juli 2016 Takk for informasjon. Leit å høre at du har så dårlig forhold til din fastlege. Først må du få en skikkelig undersøkelse av livmoren med undersøkelse og med ultralyd. Cyklokapron i ventetiden. Det er andre metoder for å redusere blødning. Cerazette og p-stav er ikke velegnet. Hormonspiral er effektiv hos 80 % (ca 25 %mister menstruasjon totalt). Det finnes også inngrep (ablasjon) i lokalbedøvelse som kan redusere blødningsmengden, evt stoppe menstruasjonen totalt. Hvis det foreligger muskelknuter kan behandling være medikamentell eller et inngrep hvor man stopper blodtilførsel til knutene. En siste utvei er å fjerne hele livmoren. Eggstokkene bevares, så du kommer ikke i overgangsalder før tiden. Mitt forslag: du ringer til den gynekolog som har fått henvisningen fra din lege og forteller at du blør mye og har smerter og at det ikke har vært gjort undersøkelse av deg. Da er det mulig at du kan få tidligere time. Alternativt at du oppsøker gynekolog 'uten avtale', da kan du komme til nesten på dagen, men må betale kanskje 1000-1500 kr. Hør hva prisen er, så du ikke blir overasket. Vennlig hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/412486-mensenblodklumper-cerazette/#findComment-3709484 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøken juli Skrevet 12. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2016 Tusen takk for at du vil svare. Veldig takknemlig for alt du opplyser meg om. Skal prøve på ditt forslag. Gynekolog kontoret som jeg er blitt henvist til fra lege, er stengt fra 11 juli-til 8 august. så jeg må prøve å finne gynekolog som kan ta meg raskt. som å kansje hjelper meg med cyklokapron snarest. Spiral blir ikke aktuelt uansett. Den krampe smerten man får under innsetting og etterpå orker jeg bare ikke. Ikke til å holde ut. Når du sier skikkelig undersøkelse av livmoren. Går det ut på at man får sprøytet inn lunken vann? leste på nettet om ei som hadde fått sprøytet inn vann på livmor undersøkelse. (Sitat fra henne: "" Heisan, Dette har jeg vært igjennom, og det de gjør er rett og slett at de filmer inni livmora di. Det er en veldig kjapp og kurant prosedyre, og unna på 10 min ca. Ingen smertestillende er nødvendig, du setter deg i stolen og så bruker de varmt behagelig vann for å fylle deg opp. Dette føles litt spesielt, litt som å tisse på seg;) Og grunnen er at de trenger å spile ut/blåse opp livmoren din for å kunne se skikkelig. Ettersom livmoren er som en muskel, så kjenner du et press når dette vannet har fylt opp, noe ubehagelig, men ikke VONDT syns nå jeg. Så fører de inn et bitte lite kamera, og du kan da se innsiden av livmora på skjermen"") !!! eller er det bare ultralyd stav dem bruker til å undersøke med? Er nysjerrig på hva dem gjør. Liker å være forberedt. Lese om prosedyren før man har time. Vennlig hilsen frøken juli. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/412486-mensenblodklumper-cerazette/#findComment-3709553 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 13. juli 2016 Del Skrevet 13. juli 2016 En grundig undersøkelse av livmoren omfatter: Inspeksjon av skjeden for å se på livmorhalsen Palpasjon (undersøkelse med to fingre i skjeden og den andre hånd utvendig) for å vurdere livmorens størrelse og evt muskelknuter Ultralyd for å se størrelse på livmor og se etter muskelknuter. Den undersøkelse du beskriver er HYSTEROSKOPI hvor man ser innsiden av livmoren. Det er en spesialundersøkelse som i de fleste tilfeller bare gjøres på sykehusets poliklinikk, i lokalbedøvelse. Det er ikke en rutineundersøkelse, men utføres f.eks. for å fjerne polypp eller liten muskelknute. Hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/412486-mensenblodklumper-cerazette/#findComment-3709619 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøken juli Skrevet 13. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2016 Takk for et klart svar. Samme prosedyre som når jeg tar celleprøve. Gleder meg til å få et svar på undersøkelsen. tvi-tvi til meg selv. Med vennlig hilsen frøken juli. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/412486-mensenblodklumper-cerazette/#findComment-3709644 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 13. juli 2016 Del Skrevet 13. juli 2016 selv takk, Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/412486-mensenblodklumper-cerazette/#findComment-3709662 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.