Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er gravid for 2.gang (5 mnd på vei) og lurer på om det er normalt å ha til tider sterke smerter i underlivet. Jeg husker at jeg hadde dette i forrige svangerskap også, og følte at det kom etter å ha hatt samleie. Nå føler jeg imidlertid at det har ingen sammenheng, men er usikker. Det behøver ikke være mer enn en gang i uka det forekommer, men det er en "ekkel" følelse og kan gjerne vare en liten stund. Vanskelig å forklare, men det føles som om hele underlivet skal "sprenges".

Jeg har også et spørsmål om klumpete bryst. Jeg ammet mitt forrige barn til november, og nedtrappingen gikk greitt selv om jeg hadde veldig mye melk hele tiden (da jeg ble gravid igjen gikk produksjonen voldsomt ned). Var tidligere plaget av brystbetennelse, men det er nå 3/4 år siden. Nå føler jeg imidlertid at brystene mine er blitt klumpete, og det er jo en god del melk der (det renner/lett å presse ut). Jeg pumper meg ikke i det hele tatt nå. Hva bør jeg gjøre???

Hilsen takknemlig for svar

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/41250-vondt-i-underlivet-brystvondt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Det er ikke så lett å si hva dine smerter kan komme av, men når de kommer med sjeldne mellomrom og ikke blir verre med tiden, tviler jeg på at det er noe alvorlig. Det kan tenkes at det er kraftige kynnere du har, men når de kommer så sjelden, skal det mye til for at de skal ha noen effekt på modning av livmorhalsen (det man er redd for). Smertene kan selvfølgelig komme fra tarmene. Har du sett noen sammenheng med smertene og avføringsmønster, evt. luftsmerter i magen? Hvis du kjenner at livmoren blir hard samtidig som du har smerter, er det nok kynnere du har. Da synes jeg du skal snakke med din lege/jordmor om hvordan du skal forholde deg til det.

Når det gjelder brystene dine, så må du regne med at produksjonen av melk stopper opp når du har sluttet å stimulere produksjonen ved at barnet suger. De klumpene du kjenner, er sansynligvis ikke betente, hvis du mot formodning ikke også skulle kjenne deg varm, spent i brystet samtidig som du har litt feber. At det renner litt melk fremdeles, er ikke så rart. De fleste klarer å presse ut melk (råmelk) når de går gravide, og når det er så kort tid siden du ammet, er det mer naturlig at renner litt. Det er imidlertid ikke så lett å si noe om hva klumpene kan komme av, men er du urolig for dette, synes jeg du skal la din lege se på det.Jeg synes uansett ikke at du skal prøve å pumpe ut det som evt. skulle være i disse klumpene. Da stimulerer du til melkeproduksjon igjen, samtidig som det øker sjansene for harde kynnere.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...