Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har vært i overgangsalderen en stund, siste mens for ca 2 år siden. Er 50 år. Har gått på activelle et par år, byttet til Progynova 1 mg+Mirena hormonspiral for snart 3 måneder siden, aldri født barn, byttet i håp om at det skulle hjelpe på psykiske plager, men det har ikke hjulpet på det. (har begynt på ny med. i forbindelse med psyken) Har nå slitt med kvalme om morgenen i snart 3 måneder noe som selvsakt ikke hjelper på psyken, får i meg lite mat, føler meg dårlig og deppa, fungerer ikke i jobb. Tar kvalmestillende innimellom og noen dager kaster jeg opp. Har time hos gynekologen neste uke og har mest lyst til å fjerne hormonspiralen og slutte med progynova, heller gå tilbake til Activelle igjen som jeg ikke ble kvalm av. Hva tror du? Noen med erfaring?

Kan det være Progynova som er skyld i kvalmen i så lang tid? Eller hormonspiralen?

Å sette inn spiralen var kjempe vondt (holdt på å besvime), er det like vondt å ta den ut igjen? Kan jeg be om lokalbedøvelse?

Takknemlig for svar

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/412504-overgangsalder-progynovamirena/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Østrogen i og etter overgangsalderen er for behandling av symptomer som hetetokter og svettebyger, evt kombinert med dårlig nattesøvn. Psykiske plager er ikke indikasjon for (grunn til) behandling med østrogen. Østrogen kan gi kvalme, men det er lite sannsynlig at det gir kvalme i den lave dose som gis med Activelle eller Progynova. Det er faktisk mer østrogen i Progynova enn i Activelle, ca 25% mindre (da østrogenet i Progynova først må spaltes).

Kvalme er oppført som bivirkning av hormonspiral, men jeg har ikke sett pasienter med slik bivirkning.

Du bør få utredet det med kvalme og oppkast, og ikke uten videre anse det som bivirkning av behandlingen med hormoner.

Ved østrogenbehandling i overgangsalderen må det gis tillegg av hormonet gestagen. Det gis i Activelle og med hormonspiralen. Gestagen kan ha uheldig innvirkning på psyken (PMS-lignende plager), men er sjelden da gestagen-mengden tilført i Activelle og hormonspiral er meget lav.

Hvis du har behov før østrogen på grunn av klimakteriesymptomer, foreslår jeg at du beholder spiralen og prøver 25-50 mikrogram østrogen plaster.

Hvis du ikke er fornøyd med det, kan du gå tilbake til Activelle eller den svakere pille, Eviana.

Det er veldig enkelt å fjerne en hormonspiral, mye enklere og fortere enn å sette den inn. Det har ingen hensikt å gi lokalbedøvelse.

Jeg håper at dette var svar på dine spørsmål.

Vennlig hilsen Mette

1 time siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Østrogen i og etter overgangsalderen er for behandling av symptomer som hetetokter og svettebyger, evt kombinert med dårlig nattesøvn. Psykiske plager er ikke indikasjon for (grunn til) behandling med østrogen. Østrogen kan gi kvalme, men det er lite sannsynlig at det gir kvalme i den lave dose som gis med Activelle eller Progynova. Det er faktisk mer østrogen i Progynova enn i Activelle, ca 25% mindre (da østrogenet i Progynova først må spaltes).

Kvalme er oppført som bivirkning av hormonspiral, men jeg har ikke sett pasienter med slik bivirkning.

Du bør få utredet det med kvalme og oppkast, og ikke uten videre anse det som bivirkning av behandlingen med hormoner.

Ved østrogenbehandling i overgangsalderen må det gis tillegg av hormonet gestagen. Det gis i Activelle og med hormonspiralen. Gestagen kan ha uheldig innvirkning på psyken (PMS-lignende plager), men er sjelden da gestagen-mengden tilført i Activelle og hormonspiral er meget lav.

Hvis du har behov før østrogen på grunn av klimakteriesymptomer, foreslår jeg at du beholder spiralen og prøver 25-50 mikrogram østrogen plaster.

Hvis du ikke er fornøyd med det, kan du gå tilbake til Activelle eller den svakere pille, Eviana.

Det er veldig enkelt å fjerne en hormonspiral, mye enklere og fortere enn å sette den inn. Det har ingen hensikt å gi lokalbedøvelse.

Vennlig hilsen Mette

Hei og tusen takk for godt svar og gode råd. Tar det opp med gynokologen til uken. Godt å høre at det er lettere å ta ut spiralen enn å sette den inn, hvis det blir det jeg lander på da. Takk igjen.

Den ‎12‎.‎07‎.‎2016 at 11.43, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Vennlig hilsen Mette

Lurer på å la være å ta Progynova fra i dag for å se om det hjelper på kvalmen, hva tror du om det, er det dumt, hva vil skje da?

Da blir jeg i så fall å bare stå igjen med hormonspiralen. Verdt et forsøk?

Annonse

21 timer siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Selv takk

Da har jeg latt være å ta Progynova i 2 dager, står da kun igjen med hormonspiralen Mirena, som jeg forøvrig da ikke egentlig behøver, har jo ikke hatt mens på et par år. Kan jeg fortsette å la være å ta Progynova og beholde spiralen en stund, eller vil det føre til kluss i hormonene? Gynekokologtimen til uken er utsatt. Bør jeg begynne å ta progynova igjen i dag?

Å la være å ta progynova i 2 dager har ikke hjulpet særlig på kvalmen nei.

3 timer siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

For all del behold hormonspiralen og forsøk med en ting om gangen. Få tatt hormonprøver (østradiol, FSH og LH) for å se om du er i overgangsalderen. Hilsen Mette

Takk for svar. At jeg er i overgangsalderen er bekreftet for flere år siden, har ingen eggproduksjon lengre, ingen mens. Jeg begynte på activelle for ca 3 år siden på grunn av hetetokter og veldige humørsvingninger før jeg byttet til Mirena+Progynova for 3 måneder siden. Derfor at jeg skrev at jeg egentlig ikke har bruk for Mirena alene.

• 4 uker senere...

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...