isklar Skrevet 12. juli 2016 Del Skrevet 12. juli 2016 Jeg sliter i perioder med utmattelse. Flere ganger har jeg blitt så utmattet at jeg har trengt hjelp til aboslutt alt, både til å gå, å komme meg på do, å spise, vaske meg osv., og andre ganger er den litt mindre ekstrem. Nå har jeg en slik periode igjen, og denne gangen har den vart veldig lenge. Jeg kjenner det bare blir verre og verre, og nå kjenner jeg på muskelkraften at jeg er farlig nære å ikke klare å gå igjen. Jeg går tregere og tregere for hver dag, og nå kjenner jeg på en slags kribling i kroppen som jeg kjenner igjen fra tidligere. Jeg som egentlig er flink til å skrive klarer nesten ikke å formulere meg (verken skriftlig eller muntlig), og jeg glemmer navn og ord, og klarer ikke å fokusere. Tidligere har jeg satt det i sammenheng med den psykiske helsen min, i og med at jeg har vært veldig syk psykisk, men nå har den psykiske helsen vært stabil lenge. Jeg har det ikke bra, men jeg føler mer på en slags somatisk depresjonsaktig følelse, der jeg bare har fysiske symptomer på depresjon. I tankene er jeg friskere enn noen gang, det er bare kroppen som ikke henger med. Psykologen er også enig i at dette virker somatisk. Han har kjent meg i over 6 år, og han ser (og hører) at jeg ikke er deprimert nå. Bare sliten. Han sier også at han har stusset på disse utmattelsesperiodene tidligere, fordi han ikke har sett noe lignende før. Han mener fastlegen min bør begynne å undersøke det ordentlig. Hvor lenge det har vart denne gangen er jeg litt usikker på. Jeg slet med maten i høst og vinter, og når jeg ikke spiste så hadde jeg naturlig nok ikke energi. Jeg har spist mer eller mindre normalt siden påska nå, men energien har ikke blitt bedre. Og nå den siste uken har det bare blitt verre og verre. Jeg er livredd for at det skal bli så ille at jeg ikke klarer å gå, for om 2,5 uke så reiser jeg på en aktiv ferie der jeg skal trene tre timer om dagen i varmen i en uke. Jeg har ikke lyst til å avlyse det. Er det noen her som har opplevd lignende? Hva var det i så fall som var årsaken? Jeg har legetime på mandag, så tenkte å snakke med ham om dette og be ham om å undersøke det nærmere, men det hadde vært greit å høre andres historier så jeg kanskje kan nevne noen muligheter til legen. ME tror jeg ikke det er, siden man da må utelukke psykiske plager, og jeg har jo bipolar lidelse. Det er bare så rart at jeg ikke er deprimert. Vi har avtalt nå at jeg skal unngå hard trening, men at jeg skal gå en tur hver dag for å bruke kroppen litt. Jeg skal også holde på døgnrytmen, spise normalt og holde meg unna senga på dagtid. Og hvile nok (men ikke for mye). Kan være greit å se om det funker. Noen med erfaring eller kunnskap her? Ps! Jeg kom på en liten ting som kan være relevant, eller totalt irrelevant, men jeg har merket på bilder det siste året at jeg er blitt litt skjeløyd, men dette er ikke blitt ordentlig undersøkt. Jeg har aldri vært det før. Kan være disse tingene ikke har noen sammenheng i det hele tatt da. (beklager for den fryktelig dårlige formuleringen. Vet ikke om jeg fikk meg alt som er relevant heller, så bare spør hvis det er noe dere lurer på) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/412522-utmattelse/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 12. juli 2016 Del Skrevet 12. juli 2016 58 minutter siden, isklar skrev: Jeg sliter i perioder med utmattelse. Flere ganger har jeg blitt så utmattet at jeg har trengt hjelp til aboslutt alt, både til å gå, å komme meg på do, å spise, vaske meg osv., og andre ganger er den litt mindre ekstrem. Nå har jeg en slik periode igjen, og denne gangen har den vart veldig lenge. Jeg kjenner det bare blir verre og verre, og nå kjenner jeg på muskelkraften at jeg er farlig nære å ikke klare å gå igjen. Jeg går tregere og tregere for hver dag, og nå kjenner jeg på en slags kribling i kroppen som jeg kjenner igjen fra tidligere. Jeg som egentlig er flink til å skrive klarer nesten ikke å formulere meg (verken skriftlig eller muntlig), og jeg glemmer navn og ord, og klarer ikke å fokusere. Tidligere har jeg satt det i sammenheng med den psykiske helsen min, i og med at jeg har vært veldig syk psykisk, men nå har den psykiske helsen vært stabil lenge. Jeg har det ikke bra, men jeg føler mer på en slags somatisk depresjonsaktig følelse, der jeg bare har fysiske symptomer på depresjon. I tankene er jeg friskere enn noen gang, det er bare kroppen som ikke henger med. Psykologen er også enig i at dette virker somatisk. Han har kjent meg i over 6 år, og han ser (og hører) at jeg ikke er deprimert nå. Bare sliten. Han sier også at han har stusset på disse utmattelsesperiodene tidligere, fordi han ikke har sett noe lignende før. Han mener fastlegen min bør begynne å undersøke det ordentlig. Hvor lenge det har vart denne gangen er jeg litt usikker på. Jeg slet med maten i høst og vinter, og når jeg ikke spiste så hadde jeg naturlig nok ikke energi. Jeg har spist mer eller mindre normalt siden påska nå, men energien har ikke blitt bedre. Og nå den siste uken har det bare blitt verre og verre. Jeg er livredd for at det skal bli så ille at jeg ikke klarer å gå, for om 2,5 uke så reiser jeg på en aktiv ferie der jeg skal trene tre timer om dagen i varmen i en uke. Jeg har ikke lyst til å avlyse det. Er det noen her som har opplevd lignende? Hva var det i så fall som var årsaken? Jeg har legetime på mandag, så tenkte å snakke med ham om dette og be ham om å undersøke det nærmere, men det hadde vært greit å høre andres historier så jeg kanskje kan nevne noen muligheter til legen. ME tror jeg ikke det er, siden man da må utelukke psykiske plager, og jeg har jo bipolar lidelse. Det er bare så rart at jeg ikke er deprimert. Vi har avtalt nå at jeg skal unngå hard trening, men at jeg skal gå en tur hver dag for å bruke kroppen litt. Jeg skal også holde på døgnrytmen, spise normalt og holde meg unna senga på dagtid. Og hvile nok (men ikke for mye). Kan være greit å se om det funker. Noen med erfaring eller kunnskap her? Ps! Jeg kom på en liten ting som kan være relevant, eller totalt irrelevant, men jeg har merket på bilder det siste året at jeg er blitt litt skjeløyd, men dette er ikke blitt ordentlig undersøkt. Jeg har aldri vært det før. Kan være disse tingene ikke har noen sammenheng i det hele tatt da. (beklager for den fryktelig dårlige formuleringen. Vet ikke om jeg fikk meg alt som er relevant heller, så bare spør hvis det er noe dere lurer på) Jeg synes du skal be fastlegen om å se nøyere på dette. Også mennesker med psykiske lidelser kan jo få somatiske sykdommer. Jeg hadde ikke reist på treningsferie dersom ikke formen din blir bedre enn den er nå. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/412522-utmattelse/#findComment-3709555 Del på andre sider Flere delingsvalg…
isklar Skrevet 12. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2016 2 hours ago, frosken said: Jeg synes du skal be fastlegen om å se nøyere på dette. Også mennesker med psykiske lidelser kan jo få somatiske sykdommer. Jeg hadde ikke reist på treningsferie dersom ikke formen din blir bedre enn den er nå. Ja, tror mange leger har lett for å glemme at vi kan få somatiske sykdommer. Har lett for å tenke på alt som psykisk selv også. Kommer nok ikke til å avlyse denne turen med mindre jeg kjenner rett før at det absolutt ikke går. Lar være å presse meg så hardt i tiden før istedet. Har drømt om dette lenge nå, og prøver å unngå negative tanker i tilfelle det er psykisk og det dermed kan bli verre med negativ tankespiral. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/412522-utmattelse/#findComment-3709569 Del på andre sider Flere delingsvalg…
isklar Skrevet 13. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2016 *dytt* 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/412522-utmattelse/#findComment-3709618 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.