AnonymBruker Skrevet 12. juli 2016 Del Skrevet 12. juli 2016 Hei. Jeg er en dame på 30år som har turner mosaikk og fått beskjed om at jeg selv ikke har egg. Derfor lurer jeg og min partner på å prøve eggdonasjon. Men jeg lurer på dette med å gå gravid, er det "farligere" for oss med turner? Hva med Trisekvens, må jeg slutte med denne hvis jeg skal bli gravid? Anonymkode: 0c610...433 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/412523-turner-mosaikk-trisekvens-og-eggdonasjon/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 13. juli 2016 Del Skrevet 13. juli 2016 Kvinner med Turner syndrom har eggstokker som ikke inneholder egg og som ikke produserer hormoner. De som har Turner-mosaikk kan ha hatt fungerende eggstokker en periode, men så har det stoppet opp, omtrent som en tidlig overgangsalder. Behandlingen er å gi samme hormoner som gis ved plager i overgangsalderen, inntil ca 50-52 års alderen, som Trisekvens. Når det ikke er egg i eggstokken, er det ikke mulig å bli spontant gravid. Ved eggdonasjon får man egg fra en annen kvinne, det befruktes med mannens sæd og det befruktede egg settes så inn i livmoren til kvinnen med Turner syndrom, og hun bærer det frem til fødselen. I de første måneder må hun ha tilført hormoner, men så produserer morkaken tilstrekkelige mengder frem til fødselen. Da livmoren er normalt utviklet hos de med Turner syndrom, går graviditeten vanligvis greit. Nå er det hos de med Turner økt risiko for unormale forhold ved hjerte, urinveier og evt stoffskifte. Det er derfor meget viktig at hun får en grundig undersøkelse før hun starter en graviditet som evt kan bli en påkjenning for hennes egen helse og for fosteret. Du skal ikke stoppe med Trisekvens, det er bare fint at livmoren får østrogentilskudd. Dere vet sikkert at eggdonasjon ikke er tillatt i Norge, behandlingen må utføres i utlandet. Utredningen av din helsetilstand kan gjøres i Norge. Vennlig hilsen Mette 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/412523-turner-mosaikk-trisekvens-og-eggdonasjon/#findComment-3709620 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2016 Del Skrevet 13. juli 2016 7 timer siden, Mette Moen, Gynekolog skrev: Kvinner med Turner syndrom har eggstokker som ikke inneholder egg og som ikke produserer hormoner. De som har Turner-mosaikk kan ha hatt fungerende eggstokker en periode, men så har det stoppet opp, omtrent som en tidlig overgangsalder. Behandlingen er å gi samme hormoner som gis ved plager i overgangsalderen, inntil ca 50-52 års alderen, som Trisekvens. Når det ikke er egg i eggstokken, er det ikke mulig å bli spontant gravid. Ved eggdonasjon får man egg fra en annen kvinne, det befruktes med mannens sæd og det befruktede egg settes så inn i livmoren til kvinnen med Turner syndrom, og hun bærer det frem til fødselen. I de første måneder må hun ha tilført hormoner, men så produserer morkaken tilstrekkelige mengder frem til fødselen. Da livmoren er normalt utviklet hos de med Turner syndrom, går graviditeten vanligvis greit. Nå er det hos de med Turner økt risiko for unormale forhold ved hjerte, urinveier og evt stoffskifte. Det er derfor meget viktig at hun får en grundig undersøkelse før hun starter en graviditet som evt kan bli en påkjenning for hennes egen helse og for fosteret. Du skal ikke stoppe med Trisekvens, det er bare fint at livmoren får østrogentilskudd. Dere vet sikkert at eggdonasjon ikke er tillatt i Norge, behandlingen må utføres i utlandet. Utredningen av din helsetilstand kan gjøres i Norge. Vennlig hilsen Mette Takk for svar, nå er jeg ikke så usikker lengre. Men burde jeg få legen min til å henvise meg til gynekolog for videre testing osv? Anonymkode: 0c610...433 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/412523-turner-mosaikk-trisekvens-og-eggdonasjon/#findComment-3709690 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 14. juli 2016 Del Skrevet 14. juli 2016 Det er ikke gynekolog men din fastlege som må foreta utredning av din helsetilstand. Du vil sikkert få et brev om hva som må sjekkes når du søker om behandling. Hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/412523-turner-mosaikk-trisekvens-og-eggdonasjon/#findComment-3709848 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.