Gjest val Skrevet 12. januar 2002 Del Skrevet 12. januar 2002 Hei. Jeg sliter med en ting. Etter at jeg har hatt sex, blir jeg ganske "nedfor". Ser "svart" på ting. Dette oppstår gjerne noen timer etterpå, og varer i 12-18 timer etterpå. Hvorfor skjer dette, og kan jeg gjøre noe for å hindre det? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/41254-d%C3%A5rlig-hum%C3%B8r-depresjon-etter-orgasme/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rusle Skrevet 12. januar 2002 Del Skrevet 12. januar 2002 Vet ikke helt, men kanskje er det hormoner som løper løpsk. Post det også under Gynekologi. Mulig vet Moen også noe om det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/41254-d%C3%A5rlig-hum%C3%B8r-depresjon-etter-orgasme/#findComment-155016 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Piamia Skrevet 12. januar 2002 Del Skrevet 12. januar 2002 Det har jeg merket med kjæresten min også 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/41254-d%C3%A5rlig-hum%C3%B8r-depresjon-etter-orgasme/#findComment-155017 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gro Isachsen, Sexpert Skrevet 13. januar 2002 Del Skrevet 13. januar 2002 Før, etter og under sex er det en mengde hormoner og hjernestimulerende stoffer som aktiveres. Kroppen vår fungerer som en kjemisk fabrikk, hvor hormonkjertlene og stoffer som påvirker hjernefunksjonen spiller en viktig rolle i hvordan vi har det seksuelt. Noen av stoffene virker litt forskjellig for kvinner og menn. Helt kort om stoffer som aktiveres når vi har sex eller er forelsket: Oxytocin er et hormon som påvirker lysten til å ta på folk. Det virker samtidig som lim mellom deg og kjæresten din og gjør oss mindre villige til seksuelle sidesprang. Det samme stoffet virker som sovemedisin for menn etter sex. PEA som er et hormon som gir oss en følelse av å sveve når vi blir forelsket. Stoffet ligner i kjemisk sammensetning på amfetamin. Når nivået av PEA stiger gjør det at matlysten blir mindre. Så det er en logisk forklaring på hvorfor mat er det siste vi tenker på når du treffer noen som får hjertet til å slå raskere. Serotonin har en lignende effekt på hjernen som PEA. Den påvirker både lysten på mat og på sex. Ubalanse kan også gjøre at folk viser aggressive tendenser. DHEA er hovedhormonet, og spiller inn på lystfølelse. Under sex øker DHEA-nivået og blir fire til fem ganger høyere enn normalt. Under sex frigjøres også Dopamin som er et kjemikalium som virker i hjernen og får oss til å føle økt vellyst, entusiasme og oppstemthet. Frigjøring av høye doser av dopamin, gir økst sexlyst og at det blir enklere å oppnå orgamser. Med høye nivåer av dopamin øker samtidig smerteterskelen. Dette stoffet påvirker også produksjon av testosteron. Hyppig sex gir også et forhøyet østrogennivå i blodet til kvinner og øker testosteronnivået hos både menn og kvinner. Som du ser påvirkes kroppen av en mengde stoffer, som for de fleste gir positive reaskjoner. Men det skal ikke mye til før vi får en ubalanse. En hyppig årsak til at kvinner og menn reagerer forskjellig på sex er at oxytocin-nivået øker for kvinner og gir oss intens lyst til nærhet og til å stryke og kjæle med partneren – også etter sex, mens menn da er mest modne til å sove. Dersom kvinnen ikke får dekket sine nærhetsbehov etter sex, er det en mulig årsak til nedstemthet. Så en gradvis nedtrapping med masse kos og klem kan hjelpe på nedstemtheten. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/41254-d%C3%A5rlig-hum%C3%B8r-depresjon-etter-orgasme/#findComment-155148 Del på andre sider Flere delingsvalg…
pip Skrevet 13. januar 2002 Del Skrevet 13. januar 2002 Før, etter og under sex er det en mengde hormoner og hjernestimulerende stoffer som aktiveres. Kroppen vår fungerer som en kjemisk fabrikk, hvor hormonkjertlene og stoffer som påvirker hjernefunksjonen spiller en viktig rolle i hvordan vi har det seksuelt. Noen av stoffene virker litt forskjellig for kvinner og menn. Helt kort om stoffer som aktiveres når vi har sex eller er forelsket: Oxytocin er et hormon som påvirker lysten til å ta på folk. Det virker samtidig som lim mellom deg og kjæresten din og gjør oss mindre villige til seksuelle sidesprang. Det samme stoffet virker som sovemedisin for menn etter sex. PEA som er et hormon som gir oss en følelse av å sveve når vi blir forelsket. Stoffet ligner i kjemisk sammensetning på amfetamin. Når nivået av PEA stiger gjør det at matlysten blir mindre. Så det er en logisk forklaring på hvorfor mat er det siste vi tenker på når du treffer noen som får hjertet til å slå raskere. Serotonin har en lignende effekt på hjernen som PEA. Den påvirker både lysten på mat og på sex. Ubalanse kan også gjøre at folk viser aggressive tendenser. DHEA er hovedhormonet, og spiller inn på lystfølelse. Under sex øker DHEA-nivået og blir fire til fem ganger høyere enn normalt. Under sex frigjøres også Dopamin som er et kjemikalium som virker i hjernen og får oss til å føle økt vellyst, entusiasme og oppstemthet. Frigjøring av høye doser av dopamin, gir økst sexlyst og at det blir enklere å oppnå orgamser. Med høye nivåer av dopamin øker samtidig smerteterskelen. Dette stoffet påvirker også produksjon av testosteron. Hyppig sex gir også et forhøyet østrogennivå i blodet til kvinner og øker testosteronnivået hos både menn og kvinner. Som du ser påvirkes kroppen av en mengde stoffer, som for de fleste gir positive reaskjoner. Men det skal ikke mye til før vi får en ubalanse. En hyppig årsak til at kvinner og menn reagerer forskjellig på sex er at oxytocin-nivået øker for kvinner og gir oss intens lyst til nærhet og til å stryke og kjæle med partneren – også etter sex, mens menn da er mest modne til å sove. Dersom kvinnen ikke får dekket sine nærhetsbehov etter sex, er det en mulig årsak til nedstemthet. Så en gradvis nedtrapping med masse kos og klem kan hjelpe på nedstemtheten. ojsann 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/41254-d%C3%A5rlig-hum%C3%B8r-depresjon-etter-orgasme/#findComment-155149 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest val Skrevet 13. januar 2002 Del Skrevet 13. januar 2002 Før, etter og under sex er det en mengde hormoner og hjernestimulerende stoffer som aktiveres. Kroppen vår fungerer som en kjemisk fabrikk, hvor hormonkjertlene og stoffer som påvirker hjernefunksjonen spiller en viktig rolle i hvordan vi har det seksuelt. Noen av stoffene virker litt forskjellig for kvinner og menn. Helt kort om stoffer som aktiveres når vi har sex eller er forelsket: Oxytocin er et hormon som påvirker lysten til å ta på folk. Det virker samtidig som lim mellom deg og kjæresten din og gjør oss mindre villige til seksuelle sidesprang. Det samme stoffet virker som sovemedisin for menn etter sex. PEA som er et hormon som gir oss en følelse av å sveve når vi blir forelsket. Stoffet ligner i kjemisk sammensetning på amfetamin. Når nivået av PEA stiger gjør det at matlysten blir mindre. Så det er en logisk forklaring på hvorfor mat er det siste vi tenker på når du treffer noen som får hjertet til å slå raskere. Serotonin har en lignende effekt på hjernen som PEA. Den påvirker både lysten på mat og på sex. Ubalanse kan også gjøre at folk viser aggressive tendenser. DHEA er hovedhormonet, og spiller inn på lystfølelse. Under sex øker DHEA-nivået og blir fire til fem ganger høyere enn normalt. Under sex frigjøres også Dopamin som er et kjemikalium som virker i hjernen og får oss til å føle økt vellyst, entusiasme og oppstemthet. Frigjøring av høye doser av dopamin, gir økst sexlyst og at det blir enklere å oppnå orgamser. Med høye nivåer av dopamin øker samtidig smerteterskelen. Dette stoffet påvirker også produksjon av testosteron. Hyppig sex gir også et forhøyet østrogennivå i blodet til kvinner og øker testosteronnivået hos både menn og kvinner. Som du ser påvirkes kroppen av en mengde stoffer, som for de fleste gir positive reaskjoner. Men det skal ikke mye til før vi får en ubalanse. En hyppig årsak til at kvinner og menn reagerer forskjellig på sex er at oxytocin-nivået øker for kvinner og gir oss intens lyst til nærhet og til å stryke og kjæle med partneren – også etter sex, mens menn da er mest modne til å sove. Dersom kvinnen ikke får dekket sine nærhetsbehov etter sex, er det en mulig årsak til nedstemthet. Så en gradvis nedtrapping med masse kos og klem kan hjelpe på nedstemtheten. Hei. Takk for godt og utfyllende svar. Jeg visste ikke at det var så mange stoffer som var involvert når man er forelsket og har sex. For meg låter endel av dette allikevel litt rart. Jeg er mann, men allikevel blir jeg "nedfor" etter sex. Akkurat det samme skjer også etter at jeg har onanert. Det eneste jeg kjenner godt igjen, er søvnbehovet som melder seg etter en orgasme. Men en god natts søvn hjelper ikke på humøret mitt. Er det noen som vet hva jeg kan gjøre? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/41254-d%C3%A5rlig-hum%C3%B8r-depresjon-etter-orgasme/#findComment-155245 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gro Isachsen, Sexpert Skrevet 14. januar 2002 Del Skrevet 14. januar 2002 Hei. Takk for godt og utfyllende svar. Jeg visste ikke at det var så mange stoffer som var involvert når man er forelsket og har sex. For meg låter endel av dette allikevel litt rart. Jeg er mann, men allikevel blir jeg "nedfor" etter sex. Akkurat det samme skjer også etter at jeg har onanert. Det eneste jeg kjenner godt igjen, er søvnbehovet som melder seg etter en orgasme. Men en god natts søvn hjelper ikke på humøret mitt. Er det noen som vet hva jeg kan gjøre? Den forrige innlegget mitt bygde hovedsakelig på en fysisk forklaringsmodell. Vi kan prøve en annen modell - har du noe slags skyldfølelse fordi du har sex, kanskje fordi noen i din oppvekst har fortalt deg at sex er skammelig? Det hender at folk preges av negative holdninger til sex, kanskje uten at de selv er klar over når de ble preget av omgivelsene. Prøv å grave i hukommelsen og tenk igjennom dine nærmestes forhold til sex? Det kan hjelpe bare å bli klar over hvor slike holdninger evt. kommer fra, da kan du lettere forholde deg til dem og evt. ta et oppgjør på egen hånd eller få profejonell hjelp til bearbeiding. Mener du at jeg er inne på noe, kan du evt. skrive det samme innlegget under forum for psykiatri. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/41254-d%C3%A5rlig-hum%C3%B8r-depresjon-etter-orgasme/#findComment-155302 Del på andre sider Flere delingsvalg…
pip Skrevet 14. januar 2002 Del Skrevet 14. januar 2002 Det har kommet kjemiske forklaringer, og en pykologisk forklaring med utgangspunkt i "dårlig sexoppdragelse". Jeg tror ikke det behøver å ligge der heller -men at en gjennom sex, og ikke minst orgasmer kommer i kantakt med følelser "langt nede" i en selv. Og har en det vondt, er ulykkelig eller har mye ubearbeidet sorg, traumer el. så kan dette komme opp med ganske kraftige reaksjoner etter sex. Kanskje ikke så rart, sex rører ved det innerste i oss, gjør det ikke? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/41254-d%C3%A5rlig-hum%C3%B8r-depresjon-etter-orgasme/#findComment-155319 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.