Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei.

Ble i april operert for exu. Deler av venstre eggleder ble da fjernet. Har alltid hatt stabil syklus, tom etter senabort i 2014 var alt som normalt etterpå. Et par dager etter operasjonen fikk jeg en menslignende blødning, som varte som normalt. Fikk beskjed av sykehuset at da var ting som de skulle igjen, kroppen var i gang. Vi har prøvd å bli gravid i tre år, så tar eggløsningstester. Etter seks uker fikk vi positiv test... Men ingen mens kom. Nøyaktig fire uker etter forrige positive test, var el testen positiv igjen. Da kom mensen 14 dager etter, slik den pleier. El skulle nå egentlig vært for noen dager siden, men får ikke positiv test. Kroppen kjennes ut som den pleier ved eggløsning. Er det vanlig at kroppen bruker så lang tid på å bli normal igjen? Eller er det slik at syklusen nå har forandret seg? Kan man få mensen uten å ha hatt eggløsning?  Har vært gjennom ivf og skal ved neste mens i gang med fryseforsøk. Vil dette med syklusen ha noe å si for forsøket? 

Mvh T.

Anonymkode: ef3bf...01d

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/412548-exu/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
14 timer siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Det er veldig vanskelig å få oversikt når du ikke opplyser om  eksakt dato, men 'fire uker, seks uker' osv. Kan du hjelpe meg og opplyse datoene for de ulike begivenheter?

Vennlig hilsen Mette

Ble operert 18.April. Var da 7+4 på vei. Hadde ingen tegn til exu. Hadde vært på tidlig ul ifm ivf- forsøket noe dager før. Siden det ikke ble funnet hverken foster eller fostersekk, ble jeg sendt på sykehuset for ny sjekk. Der fant de et velfungerdende lite foster i v. eggleder.  Fikk en menslignende blødning  20.april. Hadde så el ( i følge el-testene) 9.mai. Da skulle normalt sett mensen kommet 23.Mai, men ingenting skjedde. 13.juni viste el-testene på nytt eggløsning.  27,Juni kom mens som den pleier. Pleier å få positove el tester 2 dager før eggløsning, men denne perioden har det ikke skjedd noe.

Et spørsmål til med det samme: jer 35 år og har ingen barn fra før. Har vært gravid 2 ganger, men ikke fullført noe svangerskap. Før føste ivf- forsøket, ble det oppdaget en polypp på endromiet som ble fjernet. Dette sa min gynkolog at kunne være årsaken til at vi ikke ble gravide, en annen lege mente at det var det ikke. Hva mener du om denne polyppen? 

På forhånd takk for svar:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/412548-exu/#findComment-3709912
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Takk for eksakt informasjon, det gjør oversikten enklere.

Blødningen 20.april er vanlig etter et avbrutt svangerskap, uansett hvor den er lokalisert.

Jeg vet ikke hvor mange el-tester du tok før 9.mai, men det kan være rester av graviditetshormonet som har gitt utslag. Da burde det også ha vært utslag i dagene før 9.mai.

Menstruasjonen 27.juni ca 6 uker etter operasjonen, det er ganske vanlig. Det har nå gått 19 dager uten eggløsning, så du må nok ha litt mer tålmodighet. Opp til 21 dager før eggløsning er innenfor det normale.

Betydning av polypper diskuteres. Hvis det samtidig foreligger barnløshet og/eller unormale blødninger, er det vanlig å fjerne dem.

Vennlig hilsen Mette

PS

mange gynekologer, inkl. meg selv, stiller oss noe undrende til den utstrakte bruk av eggløsningstester. Etter en abort som du har hatt, kan det være usikkerhet. I en normal syklus (på 25-35 dager) kan man ganske sikkert regne med at det er eggløsning. Så tester er egentlig unødvendige.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/412548-exu/#findComment-3709947
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar:)

Det var ikke rester av graviditethormon, da jeg var sjekket og hcg var ute av kroppen før jeg begynte og teste eggløsning.

grunnen til at jeg begynte med eggløsningstester var at jeg ble anbefalt det da vi hadde prøvd å bli gravide i et års tid, og ingen ting skjedde. På denne tiden hadde jeg ikke kjent når jeg hadde eggløsning heller. Dette endret seg etter en SA jeg hadde i uke 14første gang jeg var gravid. Da begynte jeg å merke når den var, men fortsatte likevel å teste for jeg syntes det var greit å få "bekrefta" at der var. Det gikk nemmelig et par sykluse uten positive eggløsningstester etter min sa, selv om mensen kom som normalt.

polyppen ble fjernet før ivf. Men det var delte meninger i etterkant om denne kunne ha noe å si for barnløsheten. Fikk i grunnen et kanske kontant svar på sykehuset om at dette ikke skulle ha noe å si for barnløsheten, mens gynekologen min mente at dette kunne ha stor betydning. Ble jo gravid ved ivf rett etterpå, men vet jo ikke om dette kan ha noe med at polyppen ble fjernet?

Vi har vært til grundig utredning begge to før vi ble henvist til ivf, men alle prøver er fine. Så vi vet ikke helt hvorfor det tar så lang tid. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/412548-exu/#findComment-3709957
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har fått påvist eggløsning, flere ganger. Og den skal være på dagen stabil. Den har hvertfall vært det.  Men nå var jeg litt engstelig for om det kunne ha skjedd noe ifm exuen. Blir litt nervøs med tanke på fryseforsøket, og er vel litt engsteli for at ting skal gå i vasken neste gang og det skulle bli enda mere venting. 

Så derfor lurte jeg om det var vanlig at ting ble så istabile etter exu...

tusen takk for svarene jeg får!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/412548-exu/#findComment-3710052
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...