Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei, 

Jeg er en dame på 25 år som plutselig har startet å oppleve uregelmessig mens. Jeg har gått ti år på p-piller og har alltid vært regelmessig, selv fra starten da jeg var 12. Jeg har nå mistet mensen annenhver mnd og da jeg fikk mensen denne mnd var det "gammel blod". Den varte veldig kort og nå har jeg plutselig begynt å blød igjen sammen med at jeg er veldig svimmel, kvalm, vondt i hodet og kropps temperaturen går i hytt og pine. Jeg var hos legen som mente at det var naturlig at jeg mistet mensen fordi jeg har gått så lenge på p-piller. Hun tok litt tester og fant ingen ting men tok ikke noe gynekologisk undersøkelse fordi den var normal sist gang vi sjekket. Jeg lurer på om det er noen som kan hjelpe meg? Jeg trenger litt råd og lurer på om jeg skal oppsøke lege igjen? Takk for alle svar. 

Anonymkode: 0e5b6...a93

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/412579-uregelmessig-mens-og-annet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

P-piller består av to hormoner, østrogen og gestagen. Begge hormoner virker som prevensjon fordi eggløsningen stoppes. Østrogen stimulerer slimhinnen i livmoren så det blir blødning, mens gestagen demper veksten og begrenser, evt helt stopper blødningen. De to hormoner er balansert så det blir en svak blødning i uken uten p-pille. Hos nesten alle blir blødningen mindre (bare halvparten av det den var før) og hos noen få kvinner på p-pille stopper blødningen helt opp. Hvis du har blødning i perioden du forventer blødning, ca 2 dager etter siste pille og 3-7 dager deretter, er det som forventet, og det er ikke grunn til undersøkelse.

Hvis det ikke kommer blødning eller meget svak blødning, bør man sjekke at man ikke er gravid.

De symptomer du beskriver oppfatter jeg ikke å ha relasjon til p-pille bruk.

Vennlig hilsen Mette

AnonymBruker

Tusen takk for svar! Jeg pleier å børste vekk slike ting til min egen fantasi men denne gangen var det litt vanskelig etter så mange år med ingen plager eller problemer. Skulle vel egentlig bare mangle. Takk igjen!  

Anonymkode: 0e5b6...a93

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...