Gå til innhold

NHD - fysisk smerte som kommer av psykiske problemer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, er det greit å bruke sterkere smertestillende som paralgin forte mot Muskelsmerter som kommer på dager hvor psyken er veldig "dårlig". Prøvd valium, trenning og yoga mot dette så tenker nå å spørre fastlegen om han kan skrive ut noe sterkere for dette. Disse smertene er sterke 2 dager i uken sånn cirka å hemmer meg vesentlig. 

AnonymBruker
Skrevet

Har du forsøkt Paralgin Forte før og erfart at dette hjelper deg? Valium er ikke smertestillende. Jeg vet ikke, men jeg vil tro at smertestillende vil ha dårlig effekt så lenge smertene er psykisk betinget, men mulig jeg tar feil...

Anonymkode: 1fbf1...f00

FjellOgDalar
Skrevet

Jeg ville gått for Paracet+et NSAID i stedet - f.eks. Voltaren/Diclofenak. Høres kanskje ut som drops i forhold til PF, men i følge legen min går det mer spesifikt på musklene. For meg funker det fint, men jeg får ikke effekt av PF.

Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du forsøkt Paralgin Forte før og erfart at dette hjelper deg? Valium er ikke smertestillende. Jeg vet ikke, men jeg vil tro at smertestillende vil ha dårlig effekt så lenge smertene er psykisk betinget, men mulig jeg tar feil...

Anonymkode: 1fbf1...f00

Ja jeg har go erfaring med PF når det kommer til disse plagene. Vet godt at valium ikke er smertstillende, men hørt det har en muskelavslappende effekt, noe jeg tenkte kanskje kunne hjelpe mot muskelsmerter. skal til legen etterpå så får se hva han sier.

18 timer siden, FjellOgDalar skrev:

Jeg ville gått for Paracet+et NSAID i stedet - f.eks. Voltaren/Diclofenak. Høres kanskje ut som drops i forhold til PF, men i følge legen min går det mer spesifikt på musklene. For meg funker det fint, men jeg får ikke effekt av PF.

Ja har desverre prøvd paracett + voltaren eller ibux uten hell. 

Gjest Kanuttius
Skrevet

Jeg har psykiske smerter i kroppen og bruker nå Ibux forte når det blir for voldsomt. Har og paralgin Major som tar hode verken når den bråker skikkelig. Jeg ønsker meg andre måter å fjerne disse smertene på som ikke er tablett el lign. Men, å komme til rett behandling er ikke enkelt. 

Skrevet (endret)

Vi mennesker er jo ikke delt inn i ett hode / en psyke og en kropp. Alt henger jo sammen.

Jeg husker at legen min en gang sa da jeg stadig maste om betablokkere mot hjertebank (sammenlign gjerne hjertebanken min med muskelsmertene dine): "Du vil behandle symptomene. Vi må behandle roten".

Angst og depresjon er en rot som stadig skyter nye planter. Så kan det variere veldig hva disse plantene egentlig er. Noen får hjertebank, noen får vondt i magen eller diare eller forstoppelse. Noen får muskelsmerter, noen får hodepine, noen får pusteproblemer. Det finnes helt sikkert medisiner mot alle disse tilstandene, enten det er smertestillende, syredempende, Imodium mot diare, betablokkere eller kvalmestillende. Eller fysioterapi for den saks skyld. Det virker helt sikkert også, men det blir jo litt feil.

Du må røske problemet opp med roten. Enten det er endringer i livet ditt som må til, annen form for terapi eller medikamenter som virker på den underliggende tilstanden. Jeg tror jeg ville fokusert mest mulig på å finne roten, fremfor å bruke medisiner mot symptomene.

Endret av issomethingwrong
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Greit eller ikke greit er en avveining mellom fordeler og ulemper.

Om 4 PF i uka gir deg et bedre liv, og det ikke er tendens til økt forbruk over tid, er det sikkert "greit".

Skrevet
33 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Vi mennesker er jo ikke delt inn i ett hode / en psyke og en kropp. Alt henger jo sammen.

Jeg husker at legen min en gang sa da jeg stadig maste om betablokkere mot hjertebank (sammenlign gjerne hjertebanken min med muskelsmertene dine): "Du vil behandle symptomene. Vi må behandle roten".

Angst og depresjon er en rot som stadig skyter nye planter. Så kan det variere veldig hva disse plantene egentlig er. Noen får hjertebank, noen får vondt i magen eller diare eller forstoppelse. Noen får muskelsmerter, noen får hodepine, noen får pusteproblemer. Det finnes helt sikkert medisiner mot alle disse tilstandene, enten det er smertestillende, syredempende, Imodium mot diare, betablokkere eller kvalmestillende. Eller fysioterapi for den saks skyld. Det virker helt sikkert også, men det blir jo litt feil.

Du må røske problemet opp med roten. Enten det er endringer i livet ditt som må til, annen form for terapi eller medikamenter som virker på den underliggende tilstanden. Jeg tror jeg ville fokusert mest mulig på å finne roten, fremfor å bruke medisiner mot symptomene.

Hva om man ikke finner roten? Selv gjennom terapi eller annet. Hvaom man bare er sånn?

Skrevet
2 minutter siden, cilie skrev:

Hva om man ikke finner roten? Selv gjennom terapi eller annet. Hvaom man bare er sånn?

Det er alltid en rot, men i noen tilfeller er det mer komplisert både å finne den og å grave den opp.

Jeg tenker at engstelige personlighetstrekk ofte bunner ut i at man ikke er fornøyd med seg selv eller føler at man ikke er i stand til å gjøre det man tror forventes, når sannheten egentlig er at man gjør mye mer enn det som forventes. Man stiller rett og slett for høye krav til seg selv, og blir sliten. Så blir man stresset fordi man er sliten, og så baller det på seg.

Så kan det også være "røtter" som er lette å finne men vanskeligere å grave opp. F.eks at man er i en uhensiktsmessig situasjon hjemme, i jobb eller andre steder i livet, men hvor det kreves mye for å gjøre noe med det, og man ender opp med å ikke gjøre det, over lang tid. Noen finner da uhensiktsmessige mestringsstrategier (f.eks drikke, jobbe seg ihjel eller annet) fordi man ikke ønsker å ta tak i det som virkelig plager. Det er røtter man kanskje heller ikke ønsker å grave opp fordi man er redd for hva alternativet er.

Så blir det som sagt til at man enten behandler symptomene selv, som nevnt over, eller at man søker hjelp for symptomatisk behandling. Det er så vanlig og forståelig, selv om det fornuftige svaret ville være å face problemene sine og løse de. 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er vrangforestillingen som gammeldags terapi bygger på: "Det er alltid en rot".

Med mindre en ser på gener som en del av roten, men de er det vanskelig å gjøre noe med.

Skrevet (endret)
4 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Det er vrangforestillingen som gammeldags terapi bygger på: "Det er alltid en rot".

Med mindre en ser på gener som en del av roten, men de er det vanskelig å gjøre noe med.

Nå snakker jeg om angst som kommer av en årsak da.. Er helt klar over at mange psykiske lidelser er genetisk.

Uansett snakker vi kanskje om forskjellige røtter. Jeg tenkte på at man bør behandle sin psykiske lidelse framfor å behandle f.eks hjertebanken som følger med. Nå ble det jeg skrev over kanskje litt for spesifikt for å kunne generalisere utfra.

Endret av issomethingwrong
AnonymBruker
Skrevet
10 hours ago, issomethingwrong said:

Nå snakker jeg om angst som kommer av en årsak da.. Er helt klar over at mange psykiske lidelser er genetisk.

Uansett snakker vi kanskje om forskjellige røtter. Jeg tenkte på at man bør behandle sin psykiske lidelse framfor å behandle f.eks hjertebanken som følger med. Nå ble det jeg skrev over kanskje litt for spesifikt for å kunne generalisere utfra.

Ta det helt med ro du, gutten. :wub:

Anonymkode: deb37...f72

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...