Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er 23 uker på vei med mitt første barn. Jeg er veldig plaget med tett nese i svangerskapet. Nyser hele tiden og er tett. Det endte med at jeg har begynt å bruke otrivin nesespray fra jeg var 10 uker og frem til nå. Ganske lenge altså. Jeg visste om at dette er ikke bra for slimhinnene mine og man kan bli avhengig. Men jeg trosset alt dette for å få puste. Jeg snakket også med ett par venninner av meg som har brukt otrivin hele svangerskapet og alt var fint med barnet. I går fikk jeg "kjeft" av jordmor. Man skal ikke bruke nesespray i graviditeten, sa hun til meg. Jeg ble redd for at det kan være skadelig for barnet mitt i magen. Er det noe sannsynlighet for at barnet mitt har tatt skade av langvarig bruk av otrivin?

Anonymkode: bc73e...b63

Fortsetter under...

Madelenemie
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 23 uker på vei med mitt første barn. Jeg er veldig plaget med tett nese i svangerskapet. Nyser hele tiden og er tett. Det endte med at jeg har begynt å bruke otrivin nesespray fra jeg var 10 uker og frem til nå. Ganske lenge altså. Jeg visste om at dette er ikke bra for slimhinnene mine og man kan bli avhengig. Men jeg trosset alt dette for å få puste. Jeg snakket også med ett par venninner av meg som har brukt otrivin hele svangerskapet og alt var fint med barnet. I går fikk jeg "kjeft" av jordmor. Man skal ikke bruke nesespray i graviditeten, sa hun til meg. Jeg ble redd for at det kan være skadelig for barnet mitt i magen. Er det noe sannsynlighet for at barnet mitt har tatt skade av langvarig bruk av otrivin?

Hei!

Nei det er det ikke.

Det er mange kvinner som bruker otrivin gjennom hele svangerskapet, fordi de "må" det, har vendt seg til det, osv..

barna får ikke skader av det, det er viktig å se helheltlig på slike tng, du skal tross alt sove og ha det bra:-), og det er viktig.

Noen har greid å gå over på saltvann, det kan du jo prøve, samt begrense bruke til anbefalt dosering pr døgn:-)

Det er flere ting man kan gjøre, tett nese er ikke greit, så at jordmor "kjefter", viser mer manglende kompetanse og forståelse for din situasjon. Man kan også få en form for utskrapning hos en øre nese hals spesialist, jeg vet ikke hva dette består i, men har hørt om det. 

"  Bruk av terapeutiske doser medfører trolig ingen risiko for foster eller barn som ammes. " stod det i felleskatalogen, så jeg syns ikke du skal bekymre deg.

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke i din situasjon med henhold til graviditet osv., men jeg har i lang tid, flere år, vært plaget av tett nese og derfor hatt et overforbruk av Otrivin og lignende. Etter samtale med fastlegen har jeg blitt anbefalt Nasonex (innholdet kortison) og jeg er helt kvitt plagene. Nasonex gir ikke avhengighet. Snakk med fastlegen :0)

Mette Moen, Gynekolog

Det er en generell regel at man bør unngå å bruke legemidler under graviditet. Det er på bakgrunn av at man ikke har utprøvd legemidler på gravide og derfor mangler kunnskap om sikkerhet, og da er det best å advare mot bruken. Otrivin har lenge vært på markedet, og det kan kjøpes uten resept. Jeg regner derfor med at det har vært brukt av mange gravide, og at man ville ha oppdaget evt skadevirkninger på fosteret. Så jeg mener at du kan slappe av.

En helt annen sak er at man skal ikke bruke nesedråper over lengre tid da det kan ødelegge slimhinnene i nesen. Så du bør snakke med din lege om problemet og få råd om annen behandling. Som gynekolog er dette ikke mitt kompetanseområde, så her kan jeg ikke komme med behandlingsforslag.

Lykke til med graviditeten videre, vennlig hilsen Mette

AnonymBruker

Hei!

Jeg vil anbefal siden tryggmammamedisin.no. Her bar du lenke direkte til hva de har å si om nesespray under graviditet: https://www.tryggmammamedisin.no/?page_id=433&tID=31

Du kan også sende de spørsmål angående legemiddelbruk under graviditeten. Ansvarlig for tjenesten er RELIS (Regionale legemiddelinformasjonssentre). Mye god informasjon. Ble selv anbefalt denne tjenesten av jordmor.

Anonymkode: 4c149...d3f

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...