Gå til innhold

Når kan vi sette igang igjen?

Anbefalte innlegg

jeg har antakelig hatt en spontanabort mens jeg har vært begynnende gravid. begynte å blø to uker etter eggløsning, og dette var en uke før jeg hadde ventet mensen. har blødd i ca 20 dager. ikke hatt noen smerter eller blødd spesielt mye om gangen, men litt sånn jevnt over. det kom en blodig "slangeformet" klump for noen dager siden og etter dette har blødningene avtatt nesten helt. jeg tok en graviditetstest idag og den var fremdeles positiv. lurer på hvor lang tid det tar omtrent før kroppen går tilbake til det normale og vi kan tenke på å prøve å bli gravide på nytt? hcg-nivået må da synke nå? har ikke vært hos lege.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/41268-n%C3%A5r-kan-vi-sette-igang-igjen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Hvis du begynte å blø to uker etter eggløsning, så må det har vært på det tidspunkt hvor du ventet menstruasjon. Mensen kommer ca 14 dager etter eggløsning. Er du sikker på at du ikke kan ha kommet lenger enn du først har antatt. Du kan evt. ha blitt befruktet ved forrige eggløsning. Det stemmer mer overens med at du har blødd såpass kraftig. Den slangeformede klumpen som kom, var uansett ikke noe foster, hvis du var engstelig for det. Mest sansynlig var det en størknet blodklump. Så kort tid etter befruktning er det ikke noe synlig foster.

Uansett synes jeg dere kan fortsette å ha ubeskyttet samleie. Når kroppen er innstilt på eggløsning igjen, er du i praksis i stand til å bli gravid igjen også. De er noe varierende praksis hva som blir anbefalt etter en abort. Noen mener man bør vente i 3 mndr. før man prøver å bli gravid igjen, men det mest vanlige i dag, er å la naturen styre dette selv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...