Gå til innhold

Intelligens

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
24 minutes ago, Janus30 said:

Det er ikke riktig. 

Jeg tror også det.

Anonymkode: 938f2...5c6

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, Janus30 said:

Det er ikke riktig. 

Presisjon: jeg mener man kan trene seg opp, og at det er kulturavhengig.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Presisjon: jeg mener man kan trene seg opp, og at det er kulturavhengig.

Det er heller ikke riktig. IQ-tester måler i det aller vesentlige ferdigheter som ikke er lært. Dermed kan man heller ikke øve seg.

På noen deltester kan man kanskje trene seg litt opp, men en valid IQ-skåre viser seg å være stabil gjennom livet. Eventuelle endringer på en retesting med samme test er som regel innenfor feilmarginen.

Om det er store forskjeller i resultatene skyldes det mest sannsynlig feil ved en av testene, forhold under testsituasjonen osv. Evnene som måles har ikke gjennomgått voldsomme endringer. 

IQ kan si noe om evnen til innlæring og fleksibilitet, ikke nødvendigvis hvor mye du kan på testtidspunktet. 

Jeg er for øvrig enig i at IQ-tester er sensitive for kulturforskjeller. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutes ago, Janus30 said:

Det er heller ikke riktig. IQ-tester måler i det aller vesentlige ferdigheter som ikke er lært. Dermed kan man heller ikke øve seg.

På noen deltester kan man kanskje trene seg litt opp, men en valid IQ-skåre viser seg å være stabil gjennom livet. Eventuelle endringer på en retesting med samme test er som regel innenfor feilmarginen.

Om det er store forskjeller i resultatene skyldes det mest sannsynlig feil ved en av testene, forhold under testsituasjonen osv. Evnene som måles har ikke gjennomgått voldsomme endringer. 

IQ kan si noe om evnen til innlæring og fleksibilitet, ikke nødvendigvis hvor mye du kan på testtidspunktet. 

Ok, siden jeg fikk 138 på mensa.no så burde jeg vært noe bedre enn trygda? Da burde jeg jo hatt millioninntekt og spennende, respektert yrke.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ok, siden jeg fikk 138 på mensa.no så burde jeg vært noe bedre enn trygda? Da burde jeg jo hatt millioninntekt og spennende, respektert yrke.

Testen på Mensa.no er ikke en fullverdig IQ-test. IQ kan si noe om dine forutsetninger for læring og kognitiv fleksibilitet, ikke hvilke yrker du skal beskjeftige deg med. 

AnonymBruker
Skrevet
Just now, Janus30 said:

Testen på Mensa.no er ikke en fullverdig IQ-test. IQ kan si noe om dine forutsetninger for læring og kognitiv fleksibilitet, ikke hvilke yrker du skal beskjeftige deg med. 

Nei, men hvis tester har noe for seg, så har jeg ikke under normal IQ om jeg får 138? Eller? For jeg er akkurat like produktiv som de med Downs, eller forresten så er jo noen av dem i jobb.

Gjest Gargamel
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selv om iq isolert sett henger sammen med suksess, så er det andre faktorer også som spiller inn. For å være ærlig/frekk synes jeg det er litt rart at så mange dol'ere med skyhøy iq ikke skjønner det.

AnonymBruker
Skrevet
10 minutes ago, Gargamel said:

Selv om iq isolert sett henger sammen med suksess, så er det andre faktorer også som spiller inn. For å være ærlig/frekk synes jeg det er litt rart at så mange dol'ere med skyhøy iq ikke skjønner det.

Nei, hvem vet.

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man øver seg på iq tester, vil man score høyere og høyere. Tror jeg. Jeg er ikke så sikker på att IQ har så mye å si. De virker i allefall ikke særlig intelligente de som skryter av å være med i Mensa... Det skorter isåfall på sosial intelligens, dersom man skryter av hvor smart man er... Ikke sant?

Anonymkode: 01667...24a

Det er en utbredt misforståelse at det er noe som heter sosial intelligens. Den riktige betegnelsen er sosial kompetanse. Det er heller ingen direkte sammenheng mellom intelligens og sosial kompetanse.

Anonymkode: 20965...da8

AnonymBruker
Skrevet
Den 24. juli 2016 at 23.07, AnonymBruker skrev:

Her mistenker jeg noe ironiserings-tullings, og patronisering, vel.

...? har det på samme måte som vedkommende

Anonymkode: ad8de...058

Skrevet
Den ‎24‎.‎07‎.‎2016 at 21.03, AnonymBruker skrev:

Er vel heller at man ikke klarer å ta til seg informasjonen eller forstå oppgavene. (noe sånt)

Anonymkode: 955ef...9c9

Kort fortalt , intelligens er evnen til å tenke.

AnonymBruker
Skrevet
Den 25.7.2016 at 11.11, AnonymBruker skrev:

Der er taller 11.11 igjenn ja :ph34r:

Din forumdeltagelse summerer vel opp hjernen din ganske bra, du er meget smart og det overrasker meg ikke at du scorer høyt på IQ tester (selv om du benekter det når du er på din ekte bruker da ;)), men det sosiale aspektet der mangler du litt, for å si det mildt. Det er trolig pga at du sliter med psykdom at det feiler der. Jeg tror dersom du ikke hadde hatt psykdommen din ville du hatt mastergrad fra et eller annet universitet innnen matematikk, og hatt en godt betalt jobb, og trivdes bra med å være en del av samfunnet og bidra. 

Forøvrig så vet du godt at selv om cola i snitt gjør folk feite, så finnes det tynne folk som drikker en del cola også. Og du vet at vi vet at du vet det.. osv ;) 

Anonymkode: ceecb...140

AnonymBruker
Skrevet
34 minutes ago, AnonymBruker said:

Din forumdeltagelse summerer vel opp hjernen din ganske bra, du er meget smart og det overrasker meg ikke at du scorer høyt på IQ tester (selv om du benekter det når du er på din ekte bruker da ;)), men det sosiale aspektet der mangler du litt, for å si det mildt. Det er trolig pga at du sliter med psykdom at det feiler der. Jeg tror dersom du ikke hadde hatt psykdommen din ville du hatt mastergrad fra et eller annet universitet innnen matematikk, og hatt en godt betalt jobb, og trivdes bra med å være en del av samfunnet og bidra. 

Forøvrig så vet du godt at selv om cola i snitt gjør folk feite, så finnes det tynne folk som drikker en del cola også. Og du vet at vi vet at du vet det.. osv ;) 

Her var det mye rart, og ironisk...

AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det Morgan som er tilbake?

Anonymkode: 955ef...9c9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har scoret veldig forskjellig på IQ tester, alt i fra høyt til bare middels. Da jeg gikk på skolen scoret jeg høyt, mens nå etter årevis med lediggang, scorer jeg bare middels. Så selvfølgelig kan intelligens scores. Gir man en test til en som ikke er i god form akkuratt når han tar testen, så vil det spille inn. Er man ikke vant til å ta tester så scorer man selvfølgelig mindre enn om man er vant til å  ta slike tester, eller har sterk interesse for det.

Skrevet

intelligens kan også utvikles, slik det er med andre evner vi har.

AnonymBruker
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har scoret veldig forskjellig på IQ tester, alt i fra høyt til bare middels. Da jeg gikk på skolen scoret jeg høyt, mens nå etter årevis med lediggang, scorer jeg bare middels. Så selvfølgelig kan intelligens scores. Gir man en test til en som ikke er i god form akkuratt når han tar testen, så vil det spille inn. Er man ikke vant til å ta tester så scorer man selvfølgelig mindre enn om man er vant til å  ta slike tester, eller har sterk interesse for det.

Det mener jeg og.

Skrevet (endret)
3 timer siden, FGT skrev:

intelligens kan også utvikles, slik det er med andre evner vi har.

Nei, det kan den i svært liten grad. IQ viser seg å være svært stabil gjennom livet. 

Endret av Janus30
Skrevet
15 timer siden, FGT skrev:

Kort fortalt , intelligens er evnen til å tenke.

Den må du gjerne utdype. 

Skrevet
9 minutter siden, Janus30 skrev:

Den må du gjerne utdype. 

Det er vel ikke mer komplisert en at en trener  tenkeevnen. Selvfølgelig blir ikke alle like, men alle kan utvikle seg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...