Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

Er 8+5 i dag, og var på tidlig UL for 2 dager siden. Alt så veldig bra ut.

Sist svangerskap hadde jeg SA i uke 7+3, så min gynekolog rådet meg til 3 ting:

- Ikke noe samleie før uke 12/13

- Ikke løfte noe tungt

- Ikke trene mer enn 5-10 minutter. 

Jeg kan forstå det med samleie og det å løfte tungt, men det å trene? Jeg pleier å sykle ca 45-60 minutter flere ganger i uken (på EL sykkel). Har maks puls på 140-150 når jeg da sykler. Syntes det var litt rart at jeg ikke kunne sykle? 

Er også plaget av mye kvalme, og har kastet opp. Spiser lite, men ofte, men fikk råd om å prøve B6? Har tatt 1 reisesyke tabelett, men leste at gravide kun skulle ta disse når det var nødvendig. Har du andre tips mot kvalme?

På forhånd takk! 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/412753-forsiktighetsregler-f%C3%B8r-uke-12/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Du er snart 9 uker og alt ser fint ut og du er kvalm, da er det liten risiko for abort. Man regner med at de fleste aborter som skjer i løpet av de første 3 måneder skyldes at det er noe feil med graviditeten. Det er 15-50 % risiko for abort, så det er ikke vanlig å sette i gang med spesielle tiltak etter en abort. Det er 85 % sjanse for at det skal gå bra neste gang.

Det er mange myter om hva som kan fremkalle abort. I realiteten kan en kvinne ikke gjøre noe for å påvirke abortrisikoen. Jeg er faktisk ganske uenig med din gynekolog ang. de tre råd du har fått. Det er ikke vist at samleie og tunge løft kan føre til abort, og du kan fortsette å trene det du orker. Hvis det er tendens til bekkenløsning, bør aktiviteten tilpasses, men slikt har du  foreløpig ikke symptomer på. Fortsett med din sykling, det du orker.

Postafen 25 mg 1-2 ganger om dagen kan du ta. Vitamin 6 tabl 25 mg x4. Ingefær tabl 250-1000 mg daglig. Små måltider og rikelig drikke. Husk å ta folat 400 mikrog daglig.

Lykke til med graviditeten.

Vennlig hilsen Mette

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...