Gå til innhold

Rivotril, Xanor, bilkjørig og halveringtid

Anbefalte innlegg

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Om dere skriver til Helsedirektoratet, får dere sikkert referansene til studiene.

Når det gjelder lover og regler, er det nødvendigvis slik at de må være litt firkantede uten alt for mye mulighet for skjønn eller individuelle tilpasninger.

Skrevet (endret)
On 31.7.2016 at 8:36 PM, Nils Håvard Dahl, psykiater said:

Når det gjelder lover og regler, er det nødvendigvis slik at de må være litt firkantede uten alt for mye mulighet for skjønn eller individuelle tilpasninger.

Vel..når loven slår fast at det er forskjell i trafikkfarlighet på å kjøre med en viss mengde rusmiddel i blodet avhengig av om stoffet har blitt ervervet legalt eller ei, så burde det ut fra din aktivitet på Twitter være mulig og be om du ikke bør koble vekk DOL- fagmannen og inn Twitter-fornuften ett øyeblikk....For her har du ingen vektige argument, bare svada om øvrighetas fortreffelighet og ufeilbarlighet

Endret av Nord og ned
Ingen
AnonymBruker
Skrevet

Nå virker det som om loven blir mye strammere fra 1. Oktober:

http://www.adressa.no/pluss/nyheter/2016/07/31/Nye-helsekrav-til-førerkort-Dette-betyr-det-for-deg-13104835.ece

Etter litt leting fant jeg de nye reglene. Mange som kommer til å miste lappen nå. Fint om dette haade vært opplyst om i god tid slik at de som har mulighet kunne trappet ned.

https://helsedirektoratet.no/retningslinjer/forerkortveilederen/seksjon?Tittel=legemidler-helsekrav-til-forerkort-10692#benzodiazepiner-og-benzodiazepinlignende-legemidler---døgndoser-(helsekrav-til-førerkort)

Anonymkode: f3e65...8bd

Skrevet

Jeg er glad jeg er ferdig med benzo. Var nær å bli avhengig av rivotril, men kuttet ut. Med denne jungelen av regler, er jeg enda mer fornøyd med att jeg nå kun tar benzo ved tannlegebesøk.

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå virker det som om loven blir mye strammere fra 1. Oktober:

http://www.adressa.no/pluss/nyheter/2016/07/31/Nye-helsekrav-til-førerkort-Dette-betyr-det-for-deg-13104835.ece

Etter litt leting fant jeg de nye reglene. Mange som kommer til å miste lappen nå.

Lurer litt på hvordan en kan mene en er kapabel til å kjøre bil etter inntak av mer enn  10 mg Diazepam eller 30 mg Oksazepam pr døgn...

Anonymkode: 995d1...fbe

AnonymBruker
Skrevet

Er vel mye merkelig i denne nye loven. Har du lov til å ta 10 mg valium for så å sette deg bak rattet og dette er tryggere enn en 0.5 mg rivotril for så å vente 12 timer???.

Skrevet (endret)
1 hour ago, AnonymBruker said:

Er vel mye merkelig i denne nye loven. Har du lov til å ta 10 mg valium for så å sette deg bak rattet og dette er tryggere enn en 0.5 mg rivotril for så å vente 12 timer???.

Selvsagt ikke. Det finnes jo tabeller som motbeviser det. Hele denne loven forekommer som basert på rent nonsens, spesielt i en tid hvor antall dødsulykker i trafikken er nede på samme nivå som på tidlig 60-tall hvor det knapt var biler.

Tydelig at man (mis)bruker trafikkkhensyn som virkemiddel for å fase ut ulike medisiner i benzo-familen

Endret av Nord og ned
AnonymBruker
Skrevet
On 8/1/2016 at 10:22 PM, Nord og ned said:

så burde det ut fra din aktivitet på Twitter være mulig og be om du ikke bør koble vekk DOL- fagmannen og inn Twitter-fornuften ett øyeblikk....For her har du ingen vektige argument

Det stemmer det, NHD svarer så godt som aldri saklig på kritiske spørsmål hvis han har sterke personlige/følelesmessige meninger i saken. Da blir det hånlige, arrogante og nedsettende svar.

Anonymkode: 6fff3...8d6

AnonymBruker
Skrevet
Den ‎31‎.‎07‎.‎2016 at 13.22, AnonymBruker skrev:

I følge den tabell må man vente 10 dager etter 2mg rivotril, selv om dette ikke gjelder for de som får da av lege så er det vel ganske tvilsomt at man er redusert så lenge etterpå, vet ikke engang om dette lar seg måle så lenge etterpå.

En annen ting er jo at de som bruker det fast utvikler tolleranse på en annen måte enn alkohol, har du f.eks aldri tatt 0.5mg rivotril vil du antagelig blir veldig trøtt, har du derimot brukt det i mange år vil du knapt merk noe, og f.eks 12 timer etter inntak tviler jeg sterkt på at reaksjonsevnen er særlig svekket, men hvis dette er godt dokumentert så stusser jeg over hvorfor reglene først nå er blitt så strenge?.

Dette støtter jeg fult ut. Jeg har tatt 2 mg Rivotril i 4 år pga. epilepsi og det kan trolig måles ved blodprøve, men jeg er ikke påvirket av medisinen i det hele tatt hva gjelder oppmerksomhet osv.

Anonymkode: a7501...e8f

FjellOgDalar
Skrevet

Hva man rent faktisk tåler er i utgangspunktet veldig individuelt. Har man gått fast på f.eks. Rivotril tilstrekkelig lenge, vil man få en ganske høy toleranse mot alt som heter benzo. Det er min erfaring i alle fall, etter å ha brukt Rivotril mot epilepsi i en årrekke jeg og. Kjører riktig nok ikke bil da, men det skyldes dårlig syn. Ikke føler jeg meg påvirket av Rivotril heller, men jeg ville ikke gamble med f.eks. bilkøring uten videre.

Skrevet

Skal ikke dra denne diskusjonen mye lengre, men vil påpeke en ting:

Det er stor forskjell på benzobrukeres egen oppfatning av kjøreferdighet/opplagthet og det som måles når en lar dem testkjøre.

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Skal ikke dra denne diskusjonen mye lengre, men vil påpeke en ting:

Det er stor forskjell på benzobrukeres egen oppfatning av kjøreferdighet/opplagthet og det som måles når en lar dem testkjøre.

Dvs at man er uansvarlig da? 

Anonymkode: d57d2...291

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dvs at man er uansvarlig da? 

Det vil jeg ikke påstå. Folk vurderer sin kjøreevne etter slik de føler seg. De færreste har vel lest studiene som viser at kjøreferdighetene er mer svekket enn det en selv oppfatter når en bruker benzo. Vær også klar over at en typisk virkning ved benzobruk er at selvkritikken avtar.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Det vil jeg ikke påstå. Folk vurderer sin kjøreevne etter slik de føler seg. De færreste har vel lest studiene som viser at kjøreferdighetene er mer svekket enn det en selv oppfatter når en bruker benzo. Vær også klar over at en typisk virkning ved benzobruk er at selvkritikken avtar.

Når jeg for mange år siden gikk på 1mg rivotril tok jeg å testet meg selv grundig med tanke på reaksjonsevnen og hos meg ble den ikke nedsatt selv ett kun ett par timer etter inntak, dette var online tester så man må jo ta disse resultatene for det de er, men var også på rikshospitalet og gjennomgikk grundige tester (motoriske, reaksjonsevene og hukommelse) av andre medisinske grunner og scroret utmerket på disse selv om jeg hadde tatt rivotril dagen før. Så er tydeligvis veldig forskjellig hvordan mennesker reagerer uavhengig av hvor selvkritiske de er. Er jo også mange medisiner som ikke er benzo som blir forbudt fra 1. Oktober. Hvis man medisinsk sett kunne bevise at man var skikket til å kjøre med aktuelle dose/medisin så burde det jo gis dispensasjon. Vet ikke eksakt tall på de som blir pårørt av den nye regelendringen, men har hørt at det er ett sted imellom 70000-100000, så er jo ett veldig overtramp hvis mange av de rammede faktisk er fullt kjøredyktige.

Er vel også litt merkelig at man kun kan ta halvparten av en medisin hvis man bruker en annen, f.eks kun 3.25mg imovane hvis man i tillegg bruker 50mg nobligan etc. og bruker man tre typer mister man retten til førerkort uansett dose. Virker litt som det ikke er tenkt på hvordan den loven rammer folk i praksis og man har heller tatt en enkel løsning og gjort det meste ulovelig, dette virker nok urimelig for mange. 

For å sette det veldig på spissen kunne man jo like gjerne forby alt som er usunt som alkohol, tobakk, søtsaker etc. da ville jo befolkningen blitt mye sunnere og enda bedre bak rattet :).

Skrevet (endret)
On 5.8.2016 at 10:47 AM, Nils Håvard Dahl, psykiater said:

De færreste har vel lest studiene som viser at kjøreferdighetene er mer svekket enn det en selv oppfatter når en bruker benzo.

Nettopp. de færreste har lest det. Kanskje ikke engang du, siden du bare vagt henviser til at folk skal skrive etter dokumentasjonen selv? i motsatt fall kan du kanskje legge den ut?

Vi snakker tross alt om en særdeles grov inngripen i mange folks bevegelsesfrihet. Sikkert for noen så stor at de må flytte nærmere urbane strøk for å komme til offentlig transport heretter, med dertil hørende brudd på trygghet og sosiale bånd.

Derfor har dette temaet fortjente bedre og mer seriøse svar enn ditt nedlatende halv-flåseri

On 5.8.2016 at 10:47 AM, Nils Håvard Dahl, psykiater said:

Endret av Nord og ned
AnonymBruker
Skrevet
Den 5. august 2016 at 10.47, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Slår benzo ut på promilletester? 

Skrevet

Hvis du med promilletest mener tester som sjekker alkohol, slår de ikke ut.

Dersom politiet mistenker at du er påvirket, kan de utføre en test som kalles Tegn og symptomer. Om denne er positiv, kan de ta blod- eller urinprøve som måler om du er påvirket av legemidler eller narkotika.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan snakke bare for min egen del, men jeg skulle teste ut valium en gang og kjørte med det. Bare 5 mg. Følte jeg hadde full kontroll. Så skulle jeg gjøre ting, bevege meg, og det skremte meg litt at jeg faktisk var påvirket, for jeg var litt påvirket slik man er ved alkohol. Hadde ikke helt kontroll på kroppen. Det sier vel bare litt for min egen del... 

AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Hvis du med promilletest mener tester som sjekker alkohol, slår de ikke ut.

Dersom politiet mistenker at du er påvirket, kan de utføre en test som kalles Tegn og symptomer. Om denne er positiv, kan de ta blod- eller urinprøve som måler om du er påvirket av legemidler eller narkotika.

Trodde politiet testet alle som blir stoppet selv ved vanlig rutinekontroll med den nye spyttanalysemaskinen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...