IngridSunniva Skrevet 30. juli 2016 Del Skrevet 30. juli 2016 Hei, jeg er ei jente på 24, snart 25, år som nå snart har gått på p-piller, mercilon mot svært kraftige menssmerter, i seks år. Før det tok jeg sterke reseptbelagte smertestillende i årene fra jeg fikk mensen, - måtte til slutt slutte på de pga at jeg ikke tålte smertestillende lenger etter alle årene med det og fare for magesår. Disse seks årene har p-pillene vært fantastiske. Det er bare det at nå over en god stund gradvis har blitt litt mer vondt igjen, selvom jeg går på p-piller. Også vondt utenom mensen. Kan legge til at jeg de siste fire- og et halvt årene har slitt veldig ned kronisk utmattelse, og er nå fortiden sengeliggende. Jeg er redd for at smertene skal øke, det ønsker jeg virkelig ikke at skal skje. Og, lurer på om det er sjanse for endometriose med tanke på de forferdelige smertene jeg hadde, lå å vred meg og skrek, og med tanke på at det har blitt mer vondt de siste månedene. Jeg har ikke energi til å komme meg til gynekolog nå, men tenker at hvis jeg må så må jeg. Lurer på hva du tenker at jeg bør gjøre, hva det kan være? Har også lest at når man tar p-piller ved endometriose burde man ikke ta en ukes blødningspause, - jeg har tatt en ukes pause, hver måned, disse årene. - Er det feil, funker det ikke like bra da til å holde endometriosen i sjakk? Og, hvis jeg burde komme meg til gynekolog - har du en veldig god en å anbefale? Pga utmattelsen og at jeg da må presse meg hadde det vært så fint å slippe å gå til flere fordi en ikke kan nok eller tar meg på alvor. Håper du har en god og forståelsesfull en å anbefale. Evt, deg kanskje? Håper så veldig på svar - hilsen Ingrid 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/412804-endometriose-og-endometriose-og-p-piller/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 31. juli 2016 Del Skrevet 31. juli 2016 Hei Ingrid Som du selv er inne på, kan det være endometriose som har gitt deg de sterke menstruasjonssmerter med forverring gjennom årene på tross av p-pille bruk. Som du kanskje vet er eneste måte for å stille diagnosen endometriose å utføre kikkhullsoperasjon (laparoskopi) i narkose. Jeg tilføyer at endometriose er en godartet sykdom hvor vev som ligner på slimhinnen inne i livmoren (endometrium) er kommet på ‘avveier’ og f.eks. er lokalisert til bukhinnen eller eggstokker. Under påvirkning av de kvinnelige kjønnshormoner, oppstår en irritasjon, en slags betennelsesreaksjon som utløser smerter i form av menstruasjonssmerter, evt smerter i perioden før menstruasjonen og evt også smerter ved samleie Som første skritt vil jeg foreslå at du tar p-pillen uten pause for å stoppe blødningene. Hvis det kommer småblødning, tar du en pause på tre dager og starter så opp igjen. Hvis det ikke hjelper tilstrekkelig, kan du forsøke p-sprøyte, men få den satt oftere enn når det brukes som prevensjon, hver måned i starten, til menstruasjonen stopper opp. Hensikt med hormon-behandling er å stoppe blødningene. Med hensyn til kronisk utmattelse, så er det en viss sammenheng med endometriose, men vi vet ikke om det er årsakssammenheng. De to tilstander må utredes og evt behandles uavhengig av hverandre. Jeg synes at du nå prøver p-pille uten pause. Hvis det ikke hjelper, kan du forsøke med p-sprøyte hos fastlegen. Hvis det ikke har effekt, kan du be om henvisning til gynekolog. Kanskje du da burde henvises til poliklinikk på sykehus for vurdering laparoskopi? Alle gynekologer har kunnskaper om endometriose. Jeg håper at du kan få hjelp. Vennlig hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/412804-endometriose-og-endometriose-og-p-piller/#findComment-3712362 Del på andre sider Flere delingsvalg…
IngridSunniva Skrevet 31. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2016 (endret) 2 timer siden, Mette Moen, Gynekolog skrev: Hei Ingrid Som du selv er inne på, kan det være endometriose som har gitt deg de sterke menstruasjonssmerter med forverring gjennom årene på tross av p-pille bruk. Som du kanskje vet er eneste måte for å stille diagnosen endometriose å utføre kikkhullsoperasjon (laparoskopi) i narkose. Jeg tilføyer at endometriose er en godartet sykdom hvor vev som ligner på slimhinnen inne i livmoren (endometrium) er kommet på ‘avveier’ og f.eks. er lokalisert til bukhinnen eller eggstokker. Under påvirkning av de kvinnelige kjønnshormoner, oppstår en irritasjon, en slags betennelsesreaksjon som utløser smerter i form av menstruasjonssmerter, evt smerter i perioden før menstruasjonen og evt også smerter ved samleie Som første skritt vil jeg foreslå at du tar p-pillen uten pause for å stoppe blødningene. Hvis det kommer småblødning, tar du en pause på tre dager og starter så opp igjen. Hvis det ikke hjelper tilstrekkelig, kan du forsøke p-sprøyte, men få den satt oftere enn når det brukes som prevensjon, hver måned i starten, til menstruasjonen stopper opp. Hensikt med hormon-behandling er å stoppe blødningene. Med hensyn til kronisk utmattelse, så er det en viss sammenheng med endometriose, men vi vet ikke om det er årsakssammenheng. De to tilstander må utredes og evt behandles uavhengig av hverandre. Jeg synes at du nå prøver p-pille uten pause. Hvis det ikke hjelper, kan du forsøke med p-sprøyte hos fastlegen. Hvis det ikke har effekt, kan du be om henvisning til gynekolog. Kanskje du da burde henvises til poliklinikk på sykehus for vurdering laparoskopi? Alle gynekologer har kunnskaper om endometriose. Jeg håper at du kan få hjelp. Vennlig hilsen Mette Tusen takk for svar. Veldig deilig å få gode råd og svar når man er engstelig og redd. lurer bare på noen få ting til - kan man også få smerter rett etter mensen? Fikk plutselig stigende smerter samme dag som jeg skulle begynne på nytt brett for to dager siden. Og, har vært vondt litt opp og ned i to dager. Har dette sammenheng med endometriose også? kan jeg fortsette med det samme P-pillemerket som jeg har tatt i seks år nå, også hvis jeg skal ta de uten pause? Det er mercilon jeg går på. Og, vil det å ta de uten pause gi økt risiko for blodpropp, eller har det ikke noe å si om jeg tar pause eller ikke på akkurat det punktet? Siden jeg ligger mye, tenker jeg. Og, en siste ting - når man blør, da er det blødningen som gjør at disse cystene vokser, også om man går på p-piller, og derfor kan smertene øke hvis man tar pause ved p-pillebruk? Tusen takk, igjen, for hjelp. Endret 31. juli 2016 av IngridSunniva 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/412804-endometriose-og-endometriose-og-p-piller/#findComment-3712368 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 31. juli 2016 Del Skrevet 31. juli 2016 Det er ikke vanlig at smerter starter etter menstruasjon. Man kan jo få smerter av andre grunner enn evt endometriose. Ja, du kan fortsette med Mercilon, men risiko for blodpropp er mindre med Microgynon eller Loette enn med Mercilon. Det kan neppe bety noe for blodpropp om du tar pillene uten eller med pause. Hvis du ligger mye, burde du kanskje i stedet få p-sprøyte? Endometriose er mye annet enn cyster, det kan være som små millimeter store ‘flekker’ på bukhinnen. Det som skjer i livmoren med vekst av slimhinne og blødning skjer også -i mindre grad- i endometriosen med frigivelse av stoffer som gir betennelse og irritasjon. Det er viktig å skape et stabilt hormonnivå uten blødninger, det får man ikke ved p-pille av og på. Hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/412804-endometriose-og-endometriose-og-p-piller/#findComment-3712375 Del på andre sider Flere delingsvalg…
IngridSunniva Skrevet 1. august 2016 Forfatter Del Skrevet 1. august 2016 Ok. Har jo ikke kun hatt smerter rett etter, men, det har også økt litt gradvis at jeg får smerter de par dagene jeg begynner på pilla igjen etter en ukes blødningspause. Og, litt opp og ned gjennom syklusen. Men, det har økt generelt. Og, siden det har økt, blir jrg jo bekymra. Kan p-pillene i seg selv også gi smerter? Fordi man reagerer på de? Jeg forstår. Synes det er rart at legen da skrev ut resept på den med høyest risiko. Vil du anbefale å bytte merke, - har lest tidligere at det er de første par årene ved p-pillebruk og hvis man går mye av og på, at det er høyest risiko for blodpropp - siden jeg har gått på de i seks år, tror du det da er lite vits i å bytte merke? Er p-sprøyte bra mot smerter? Ok, takk for opplysning. Men, er hormonnivået da mer stabilt ved bruk av p-pille uten en ukes blødningspause? Tusen takk for hjelp. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/412804-endometriose-og-endometriose-og-p-piller/#findComment-3712498 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 1. august 2016 Del Skrevet 1. august 2016 Kan p-pillene i seg selv også gi smerter? Fordi man reagerer på de? Svar: nei Jeg forstår. Synes det er rart at legen da skrev ut resept på den med høyest risiko. Vil du anbefale å bytte merke, - har lest tidligere at det er de første par årene ved p-pillebruk og hvis man går mye av og på, at det er høyest risiko for blodpropp - siden jeg har gått på de i seks år, tror du det da er lite vits i å bytte merke? Svar: når du har brukt så lenge er det nok ingen vits å bytte Er p-sprøyte bra mot smerter? Svar: ved endometriose, ja Ok, takk for opplysning. Men, er hormonnivået da mer stabilt ved bruk av p-pille uten en ukes blødningspause? Svar: ja Hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/412804-endometriose-og-endometriose-og-p-piller/#findComment-3712520 Del på andre sider Flere delingsvalg…
IngridSunniva Skrevet 1. august 2016 Forfatter Del Skrevet 1. august 2016 Tusen takk for svar. Må kanskje komme meg til gynekolog som kan hjelpe meg å finne ut om det er det ene eller det andre. Takk for fin hjelp. Hilsen Ingrid 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/412804-endometriose-og-endometriose-og-p-piller/#findComment-3712524 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 1. august 2016 Del Skrevet 1. august 2016 Takk selv 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/412804-endometriose-og-endometriose-og-p-piller/#findComment-3712532 Del på andre sider Flere delingsvalg…
IngridSunniva Skrevet 12. august 2016 Forfatter Del Skrevet 12. august 2016 (endret) Den 1. august 2016 at 23.30, Mette Moen, Gynekolog skrev: Takk selv Hei, jeg håper ok at jeg spør om to ting til angående det vi snakket om lenger oppe, er litt usikker nemlig - vil du anbefale meg å gå til gynekolog før jeg begynner å ta p-pillene uten pause, eller kan jeg bare gjør det med engang uten noen konsultasjon hos gynekolog først? Og, er det slik at jeg skal ta pause innimellom? Har lest du har skrevet det andre steder. Isåfall hvor ofte, og hvor mange dagers pause? Tusen takk - hilsen Ingrid Endret 12. august 2016 av IngridSunniva 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/412804-endometriose-og-endometriose-og-p-piller/#findComment-3714627 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 12. august 2016 Del Skrevet 12. august 2016 Du behøver ikke gå til lege for å bruke p-pille uten pause. Hvis du får det man betegner som 'gjennombruddsblødninger', så stopper du med p-pillen i tre dager og fortsetter. Hvis du ikke har blødninger, er det ingen grunn til å holde pause. Hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/412804-endometriose-og-endometriose-og-p-piller/#findComment-3714655 Del på andre sider Flere delingsvalg…
IngridSunniva Skrevet 7. september 2016 Forfatter Del Skrevet 7. september 2016 Den 12. august 2016 at 21.41, Mette Moen, Gynekolog skrev: Du behøver ikke gå til lege for å bruke p-pille uten pause. Hvis du får det man betegner som 'gjennombruddsblødninger', så stopper du med p-pillen i tre dager og fortsetter. Hvis du ikke har blødninger, er det ingen grunn til å holde pause. Hilsen Mette Hei, takk for svar nå for noen uker siden. Jeg fikk ikke begynt med p-piller uten pause før nå, pga hadde ikke nok p-piller, så hadde pause med mensen for ca. to uker siden. Men, i går begynte jeg å blø litt med smerter, , og har det slik fortsatt. selvom det kun er to uker siden mensen, og jeg går på p-piller. er det normalt å få blødninger kun et par uker etter mens, samtidig som man går på p-piller? Hadde nemlig inntrykk av at eventuelle "gjennombruddsblødninger" som kan komme med p-piller, først vil komme når man går på de uten stopp og etter en god stund? Bør jeg bekymre meg? Og, hva skal jeg gjøre nå - skal jeg fortsette å gå på de, siden det kun er to uker siden mens, eller skal jeg ta en pause? Hilsen Ingrid 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/412804-endometriose-og-endometriose-og-p-piller/#findComment-3719941 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.