Gå til innhold

Allergimedisin og avhengighet

Anbefalte innlegg

Jeg har brukt Vallergan over tid for søvn. Nå forsøker jeg å slutte. Søvnen varierer noe, men en annen uventet effekt er at jeg har begynt å klø i huden. Kan det være fordi Vallergan også brukes mot kløe, at jeg er blitt avhengig av den kløestillende effekten? Kløen flytter seg rundt omkring på kroppen, men jeg kan ikke se noe synlig utslett. Det virker som hele huden bare er ekstremt sensitiv. Den blir også lett irritert av mekanisk påvirkning som grove stoffer.

Et beslektet spørsmål: Jeg leser flere steder at Vallergan ikke er vanedannende og derfor kan brukes over tid. like fullt står det i felleskataolgen: " Toleranseutvikling kan oppstå etter få dagers sammenhengende bruk. Ved seponering kan det oppstå forbigående søvnproblemer som ikke bør behandles medikamentelt. Seponering etter langvarig bruk bør gjøres gradvis." Hvordan henger dette sammen?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/412844-allergimedisin-og-avhengighet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Toleranse er på en måte avhengighet uten abstinenser.

Du får ingen abstinenser av å slutte med Vallergan, sånn som du kan få med f.eks Imovane. Men med det sagt, så blir histaminreseptorene (som medisinen virker på) mer sensitive ovenfor histamin når du bruker et slikt preparat. Når du slutter kan effekten i hjernen bli dårligere søvn og i kroppen sterkere kløe eller allergi. Det gir seg normalt etter noen dager.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...