starlight92 Skrevet 3. august 2016 Del Skrevet 3. august 2016 Hei! Jeg sluttet på p-pilla for 1,5 år siden for å bli gravid. Det har ikke skjedd og jeg har slitt mye med intense smerter og sterke+uregelmessige menstruasjoner det siste året. Har en sterk mistanke om endometriose, noe jeg har nevnt for både lege og gynekolog. Må uansett gjennom hormonprøver og andre undersøkelser først etter at ultralyd så fin ut, og samboeren må avlegge sædprøve. (Er fullt klar over at endo kun kan oppdages ved lapraskopi) Nå har det seg sånn at jeg denne måneden har fått noen små blødninger midt i syklusen. Dette på dag 19-20 og idag på dag 24 i syklusen min. Dette er frisk blod, men ikke de store mengdene som ved en menstruasjon. Tyder dette på hormonkluss, eller noe som kan oppstå når man eventuelt har endometriose? Jeg skal til gynekolog for å ta hormonprøver på dag 2 i syklusen min, så regner med at disse småblødningene som kommer nå og da ikke teller som menstruasjon. Er som sagt på dag 24 idag, og siden pilleslutt har syklusene mine vært 30-40 dager. Har også hatt mye småblødninger før og etter menstruasjon (sammenhengende) men dette er da ikke snakk om friskt blod. Kan det eventuelt være andre grunner til disse blødningene som kommer en ukes tid +- før menstruasjon? Kommer fra en familie med mye eggstokk-kreft og er selvsagt redd for dette. Mvh Jente, 24 år 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/412860-sm%C3%A5-bl%C3%B8dninger-midt-i-syklus/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 4. august 2016 Del Skrevet 4. august 2016 Det jeg kan tolke på din beskrivelse er at du har flere problemer: Sterke underlivssmerter og du mistenker endometriose (en godartet tilstand hvor vev av samme type som slimhinnen inne i livmoren er plassert i bukhulen og her skaper en irritasjonstilstand). Typisk er det smerter relatert til syklus, ved menstruasjon og i dagene før menstruasjon, evt helt fra eggløsning. En tredel av de med endometriose har redusert fruktbarhet. Som du nevner, kan tilstanden som regel bare påvises ved laparoskopi (kikkhullsundersøkelse i narkose) Du blir ikke gravid, har forsøkt i 1,5 år. Dere er under utredning Uregelmessig syklus (30-40 dager). Det tyder på uregelmessig eggløsning. Måling av progesteron ca en uke før ventet menstruasjon kan bekrefte eggløsning. Mellomblødninger med småblødninger som kommer i tillegg til menstruasjonene. Her er det viktig å få sjekket livmorhalsen for unormale forhold: infeksjon eller evt. forandringer på livmorhalsen. Det er mindre sannsynlig at det har med hormonene å gjøre, i og med at du har en syklus. Eggstokkreft gir ikke noen av de symptomer du beskriver, så det behøver du ikke å tenke på. Du er under utredning og skal ha tatt blodprøve (hormonanalyse) på dag 2-3. Du må regne dag 1 som den dagen menstruasjonen virkelig setter i gang, altså ikke fra dine småblødninger. Hvis man har mistanke om både hormonforstyrrelser og endometriose, så kan man ved laparoskopi forsøke å fjerne endometriosen (men den vokser fort ut igjen) eller man kan å direkte på prøverørsbehandling (IVF) hvor det stimuleres til eggmodning av flere egg, egg hentes ut og befruktes og (et om gangen) settes tilbake i livmoren. De øvrige befruktede egg fryses ned til evt. senere innsetting. Hvis du er svært plaget med smerter, kan du evt få behandling med det som betegnes GnRH-analoger (Zoladex eller Procren) for å stoppe menstruasjonene. Det kan også være forbehandling for IVF. Du er ung og har tiden på din side, så det er god mulighet for å lykkes med behandling. Vennlig hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/412860-sm%C3%A5-bl%C3%B8dninger-midt-i-syklus/#findComment-3713011 Del på andre sider Flere delingsvalg…
starlight92 Skrevet 4. august 2016 Forfatter Del Skrevet 4. august 2016 Takk for svar. Tok celleprøve og innvendig ultralyd sist jeg var hos gynekolog. Dette er noen måneder siden og fikk beskjed om at alt så normalt ut. Er det noen andre metoder de bruker for å sjekke livmorhalsen? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/412860-sm%C3%A5-bl%C3%B8dninger-midt-i-syklus/#findComment-3713144 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 4. august 2016 Del Skrevet 4. august 2016 Viktigst er å se på livmorhalsen, evt med et kolposkop (en kikkert) og ta vevspøve hvis det er synlige forandringer. Vennlig hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/412860-sm%C3%A5-bl%C3%B8dninger-midt-i-syklus/#findComment-3713161 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.