Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har akkurat mistet for 3 gang i løpet av et år. Har hatt 1x SA og 2 x MA. Alle tidlig i graviditetene.

Har nå lest i en bok om habituell abort at alle kvinner som har rhesus negativ blodtype bør få en Anti-D injeksjon innen 72 timer etter fødsel eller spontanabort, for å forhindre at kroppen danner antistoffet og oppfatter fremtidige fostre som fremmedlegemer. 

Jeg har blodtype A-, min samboer har A+. Jeg har aldri fått en slik injeksjon etter noen av mine aborter. 

Burde jeg ha fått en slik injeksjon? Kan dette være grunnen til at vi har mistet? 

Takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/412875-habituell-abort-og-rhesus-negativ/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er ikke rutine å rhesusprofylakse ved aborter som skjer før uke 12, og utvikling av rhesusantistoff er ikke årsak til habituelle aborter (tre eller flere aborter på rekke). Du kan be din lege om henvise deg til gynekolog for videre utredning, for å se om det er en årsak til dine aborter.

Vennlig hilsen Mette

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...