Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei,  43 år å vært til lege med blødnings problemer. Ser ut som det er muskelknuter jeg har. Blir videresendt til gynekolog for en skikkelig sjekk og ultralyd. Hva slags undersøkelser gjør gynekologen med muskelknuter? Må jeg ta blodprøver? Er livredd alt med sprøyter. Å gruer meg skikkelig nå. Kommer til å sitte kvalm og nekte på blodprøver. Vil ikke!!  Legen sa gynekologen kom til å ta en prat med meg før undersøkelse og ultralyd. Å sette i gang behandling av meg. Hva slags behandling er det? Har prøvd å lese meg opp på internett. men blir kvalm og tenker "vil ikke" når jeg leser om embolisering. Spiral vil jeg heller ikke ha. Blir kvalm på tanken av kuletangen festet på cervix.. Hele situasjonen surrer godt i hodet for tiden. Gruer meg skikkelig. Redd for at jeg blir tvunget til ting som er vondt.

Hilsen Pysa.

Anonymkode: be34a...996

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/412878-muskelknuter-og-gynekolog/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Enig i at du bør legge dette på gynekologi.

Men jeg kan si deg at du ikke blir tvunget til noe som helst. Du trenger ikke å la deg behandle for dette. Det er ditt valg.

På den annen side er det slik at all behandling kan medføre ubehag, og generelt er det slik i livet at en ikke kommer seg fremover om en ikke er villig til å tåle ubehag.

Frøken juli

Skjønte ikke at jeg hadde postet på feil sted før jeg fikk svar. Beklager. Det var til gynekologen det skulle. Takk for svar uansett.  Forstår at man av å til må igjennom ubehagelige ting.  Men ikke så enkelt når man har sprøyte skrekk.  Redd når man mister kontrollen over hva som skal skje.. Beklager igjen.

Hilsen Pysa.

2 timer siden, Frøken juli skrev:

Skjønte ikke at jeg hadde postet på feil sted før jeg fikk svar. Beklager. Det var til gynekologen det skulle. Takk for svar uansett.  Forstår at man av å til må igjennom ubehagelige ting.  Men ikke så enkelt når man har sprøyte skrekk.  Redd når man mister kontrollen over hva som skal skje.. Beklager igjen.

Hilsen Pysa.

Be noen om å tuppe deg på leggen. Det gjør mye vondere enn en liten blodprøve. 

Jeg vet at det ikke er slik at angsten din blir kurert av at jeg sier at det ikke gjør noe vondt, det må du oppleve selv. 

Det jeg derimot kan si er at sykepleierne er veldig flinke til å gjøre dette så skånsomt som mulig, selv for oss som ikke er det minste redd for dette. De møter folk med sprøyteskrekk hver dag og vet hva som fungerer :)

De fleste får tilbud om å legge seg ned hvis de er redde for å svime av og gå i dørken. Da kan du også se bort akkurat i det prøven tas. Hvis du spør kan det også hende du kan få en bedøvende krem på armen som lindrer. 

Dette klarer du! 

AnonymBruker
5 timer siden, Janus30 skrev:

Be noen om å tuppe deg på leggen. Det gjør mye vondere enn en liten blodprøve. 

Jeg vet at det ikke er slik at angsten din blir kurert av at jeg sier at det ikke gjør noe vondt, det må du oppleve selv. 

Det jeg derimot kan si er at sykepleierne er veldig flinke til å gjøre dette så skånsomt som mulig, selv for oss som ikke er det minste redd for dette. De møter folk med sprøyteskrekk hver dag og vet hva som fungerer :)

De fleste får tilbud om å legge seg ned hvis de er redde for å svime av og gå i dørken. Da kan du også se bort akkurat i det prøven tas. Hvis du spør kan det også hende du kan få en bedøvende krem på armen som lindrer. 

Dette klarer du! 

Takk for tipset. foretrekker et spark på leggen før blodprøve. langermet kjole den dagen.. Vil ikke gjennomføre blodprøve, da går jeg igjen! som psykologen sa, det er mitt valg.

Annonse

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tipset. foretrekker et spark på leggen før blodprøve. langermet kjole den dagen.. Vil ikke gjennomføre blodprøve, da går jeg igjen! som psykologen sa, det er mitt valg.

Så du vil heller fortsette å ha blødningsforstyrrelser (som muligens kan komme av ganske alvorlige ting) i mange år fremfor å ta en blodprøve eller to? Er ikke det en smule barnslig? Du har rett til å ha med deg noen som kan holde deg i hånden om det hjelper.

AnonymBruker
13 minutter siden, Frøken juli skrev:

Å være redd og engstelig for ting. Har ikke noe med barnslighet å gjøre.

Noen ganger må vi som voksne gjøre ting vi er engstelige for, det er å ta ansvar. Men som NHD skrev så har du et valg, men da må du også ta konsekvensene av dette valget.

Anonymkode: 04b28...d25

20 minutter siden, Frøken juli skrev:

Å være redd og engstelig for ting. Har ikke noe med barnslighet å gjøre.

Noen ganger må man bare drite i frykten og gjøre det allikevel. Du vet jo med fornuften at et lite stikk i armen er over på noen sekunder og bare gjør bittelitt vondt og at det ikke er noen verdens ting å være redd for. Hva er det som er så farlig med et sprøytestikk?

Frøken juli

Tar ansvar nok med å møte opp til gynekolog å utfører undersøkelse og ultralyd. Pluss legen min har jeg dialog med når det gjelder oppfølging av meg. Behøver ikke utføre blodprøver for å finne ut diagnosen min. De tar blodprøver for å finne ut blodprosenten. Da avslutter jeg denne tråden. Takk for alle svar.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...