Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har prøvd å finne ut av dette på nett, men klarer ikke finne noen som har det slik som jeg. Er ei 19 år gammel jente som har et normalt sexliv og går på p-piller. Problemet oppstår når mensen nærmer seg og under mensen. Merket dette første gang for ca 2 år siden at jeg kunne få utrolig vonde "stikksmerter" ved samleie, kun før mensen. Hørte med lege, og hun sa at dette kunne være livmortappen som kommer lengre ned i skjeden ved mensen og som penis "treffer". 

Har i flere år kunnet få ordentlig vonde stikkende smerter under mensen noen ganger. Om jeg har litt luft i magen eller før jeg må nummer 2. I det siste har det likevel blitt mye verre, det er akkurat samme type smerte som når penis kommer for langt inn og treffer livmortappen, bare at det kan vare i mange sekunder. Har funnet ut at det er om det er noe i tarmen som rett og slett presser mot llivmoren under mensen. Mister nesten pusten, må holde meg fast i noe fordi det gjør så vondt, men når det er over er det ingen smerter mer. Har ingen andre plager under mensen, ingen store blødninger eller smerter, og lurer rett og slett på hva dette kan være? 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/412883-smerter-i-livmor/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det du beskriver er typisk for den godartede tilstand endometriose hvor vev av samme type som slimhinnen på innsiden av livmoren er plassert på feil plass, oftest på bukhinnen eller på eggstokker. Det skaper en irritasjonstilstand (en slags betennelse). Endometriose påvirkes av kroppens hormoner (og p-pillens hormoner), og smertene følger typisk med syklus. En av de vanligste lokalisasjoner av endometriose er rommet mellom baksiden av livmoren/livmortappen og rektum (betegnes fossa Douglasi i fagspråket). Det danner seg små gryn- til ertstore knuter med litt gammelt blod som kan svært ømme, spesielt rett før menstruasjon. Ved samleie kan de være meget smertefulle, på samme måte som et ‘blåmerke’ er ømt. Sikker diagnose kan bare stilles ved kikkhullsoperasjon (laparoskopi) i narkose hvor man samtidig kan fjerne endometriosen. Endometriose kommer ofte tilbake og det kan være nødvendig med hormonbehandling (f.eks. p-pille uten pause eller p-sprøyte).

I første omgang vil jeg anbefale at du bruker p-pille uten pause, dvs hopper over sukkerpillene. Det vil etter hvert stoppe menstruasjonene og forhåpentlig behandle dine smerter. Hvis det ikke hjelper, kan du be om henvisning til gynekologisk poliklinikk på sykehus for vurdering laparoskopi for å få mistanken bekreftet og for å få kirurgisk behandling.

Vennlig hilsen Mette

PS Det svaret du fikk fra ‘anonymBruker’ var mye bedre enn det du fikk fra din lege! Livmortappen kommer ikke lengre ned i skjeden eller blir normalt ikke mer øm ved menstruasjon.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/412883-smerter-i-livmor/#findComment-3713384
Del på andre sider

1 time siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Det du beskriver er typisk for den godartede tilstand endometriose hvor vev av samme type som slimhinnen på innsiden av livmoren er plassert på feil plass, oftest på bukhinnen eller på eggstokker. Det skaper en irritasjonstilstand (en slags betennelse). Endometriose påvirkes av kroppens hormoner (og p-pillens hormoner), og smertene følger typisk med syklus. En av de vanligste lokalisasjoner av endometriose er rommet mellom baksiden av livmoren/livmortappen og rektum (betegnes fossa Douglasi i fagspråket). Det danner seg små gryn- til ertstore knuter med litt gammelt blod som kan svært ømme, spesielt rett før menstruasjon. Ved samleie kan de være meget smertefulle, på samme måte som et ‘blåmerke’ er ømt. Sikker diagnose kan bare stilles ved kikkhullsoperasjon (laparoskopi) i narkose hvor man samtidig kan fjerne endometriosen. Endometriose kommer ofte tilbake og det kan være nødvendig med hormonbehandling (f.eks. p-pille uten pause eller p-sprøyte).

I første omgang vil jeg anbefale at du bruker p-pille uten pause, dvs hopper over sukkerpillene. Det vil etter hvert stoppe menstruasjonene og forhåpentlig behandle dine smerter. Hvis det ikke hjelper, kan du be om henvisning til gynekologisk poliklinikk på sykehus for vurdering laparoskopi for å få mistanken bekreftet og for å få kirurgisk behandling.

Vennlig hilsen Mette

PS Det svaret du fikk fra ‘anonymBruker’ var mye bedre enn det du fikk fra din lege! Livmortappen kommer ikke lengre ned i skjeden eller blir normalt ikke mer øm ved menstruasjon.

Hadde i forkant allerede bestilt legetime for å få hørt nærmere om dette. Har kun opp informasjon om endometriose når jeg har prøvd å google symptomene mine, men leste bare om store blødninger og sterke menssmerter. Har aldri hatt noen av delene så tenkte ikke det kunne være det. Leste allikevel mer nøye om symptomene på endometriose etter jeg skrev dette innlegget og kom plutselig over "stikkende smerter ved sex og avføring", jo mer jeg leste, des sikrere ble jeg på at det måtte være endometriose. 

Det som skremmer meg mest er problemer med å bli gravid, hadde blitt helt knust om jeg ikke kunne få barn.  Har lest om dette i flere timer nå, og får jo bekreftet muligheten for at dette er endometriose når jeg leser svaret jeg får fra deg. Håper jeg blir tatt på alvor hos fastlegen, har byttet til en mannlig lege for en liten tid siden, og kjenner jeg gruer meg til å skulle ta dette opp med han. Vil han måtte gjøre en undersøkelse av skjeden min tror du?

Har de siste årene brukt å hoppe over mens flere perioder på rad, og kun hatt mensen kanske 3-5 ganger i året som du anbefaler. Har derfor heller ikke merket så mye til smertene, men lurer på om "kulene" allikevel kan ha vokst seg større og gjort mer skade på livmoren og ellers? Vil tro jeg har oppdaget dette relativt tidlig da jeg er så ung, men har det noe å si for behandlingen? Er det større sannsynlighet for at jeg vil kunne beholde fruktbarheten? Sitter med så mange spørsmål, gikk fra å være helt uforstående til dette i morgest og tenker det verste akkurat nå. Uansett, takk for svar:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/412883-smerter-i-livmor/#findComment-3713415
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Med hensyn til barnløshet, så er det ca 30 % som kan ha problemer med å bli gravid (15% i befolkningen for øvrig). Hvis det ikke lykkes på naturlig vis å bli gravid, så er prøverør (IVF) er godt tilbud hvor de fleste lykkes med graviditet. Du behøver absolutt ikke ta sorger på forskudd, det er mange gode behandlingsmetoder ved endometriose.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/412883-smerter-i-livmor/#findComment-3713434
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...