Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei,  43 år å vært til lege igjen med blødnings problemer. Ser ut som det er muskelknuter jeg har. Blir videresendt hurtig til gynekolog for en skikkelig sjekk og ultralyd. Hva slags undersøkelser gjør gynekologen med muskelknuter? Må jeg ta blodprøver? Er livredd alt med sprøyter. Å gruer meg skikkelig nå. Kommer til å sitte kvalm og nekte på blodprøver. Vil ikke!!  Legen sa gynekologen kom til å ta en prat med meg før undersøkelse og ultralyd. Å sette i gang behandling av meg. Hva slags behandling er det? Har prøvd å lese meg opp på internett. men blir kvalm og tenker "vil ikke" når jeg leser om embolisering. Spiral vil jeg heller ikke ha. Blir kvalm på tanken av kuletangen festet på cervix.. Hele situasjonen surrer godt i hodet for tiden. Gruer meg skikkelig. Redd for å ikke ha kontroll over hva som skal skje. Redd for at jeg blir tvunget til ting som er vondt.

Hilsen Pysa.

Anonymkode: 22f42...865

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/412887-muskelknuter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

La det være helt klart. Ingen kan tvinge et voksent menneske til undersøkelser eller prøvetaking som de ikke selv er med på. Eneste grunn for blodprøvetaking ved en muskelknute er å måle blodprosent da du tilsynelatende har rikelige blødninger.

Det som du kan forvente hos gynekologen er at hun/han ønsker opplysninger om dine blødninger og evt andre symptomer. Hvis du har registrert dine menstruasjoner, er det viktig å vise det til legen. Legen vil foreta en vanlig underlivsundersøkelse med hendene og med et spekulum innført i skjeden samt foreta innvendig ultralyd ved å føre en plaststav inn i skjeden. Det er ikke vondt. Hvis det er meget uregelmessige blødninger, vil gynekologen kanskje ta en prøve av livmorslimhinnen ved å føre et tynt plastrør inn i livmoren og suge ut litt av slimhinnen. Metoden betegnes Pipelle, er nærmest som en tynt sugerør. Ofte brukes i den forbindelse en kuletang på livmorhalsen, men du kan be legen om å forsøke å ta pipelleprøven uten å bruke det instrumentet. Det merkes nesten ikke at kuletangen settes på livmorhalsen, og lokalbedøvelse vil medføre større ubehag på grunn av flere stikk.

Mulige behandlinger? Her tror jeg at medisinsk behandling kan bli aktuell. Det er en relativ ny behandling med hormontabletter som får muskelknuten/knutene til å skrumpe og menstruasjonene til å stoppe opp. Før ble det bare brukt før operasjon med fjerning av livmoren, men nå kan det også brukes over lengre tid. Det er lite bivirkninger ved behandlingen.

Du bør før undersøkelsen fortelle legen at du gruer deg og du må be legen fortelle deg hva som skal gjøres hen ad veien. Du har rett til å ha en venn eller venninne med deg ved undersøkelsen.

Jeg forstår at du er engstelig, men her skjer ikke noe som er vesentlig annerledes enn en vanlig gynekologisk undersøkelse. Muskelknuter er godartede forandringer som kun behandles, hvis de gir plager, og du har full medbestemmelse angående videre behandling.

Vennlig hilsen Mette

PS send referat av undersøkelsen når den er overstått og fortell om hvordan det gikk!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/412887-muskelknuter/#findComment-3713365
Del på andre sider

AnonymBruker
15 timer siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

La det være helt klart. Ingen kan tvinge et voksent menneske til undersøkelser eller prøvetaking som de ikke selv er med på. Eneste grunn for blodprøvetaking ved en muskelknute er å måle blodprosent da du tilsynelatende har rikelige blødninger.

Det som du kan forvente hos gynekologen er at hun/han ønsker opplysninger om dine blødninger og evt andre symptomer. Hvis du har registrert dine menstruasjoner, er det viktig å vise det til legen. Legen vil foreta en vanlig underlivsundersøkelse med hendene og med et spekulum innført i skjeden samt foreta innvendig ultralyd ved å føre en plaststav inn i skjeden. Det er ikke vondt. Hvis det er meget uregelmessige blødninger, vil gynekologen kanskje ta en prøve av livmorslimhinnen ved å føre et tynt plastrør inn i livmoren og suge ut litt av slimhinnen. Metoden betegnes Pipelle, er nærmest som en tynt sugerør. Ofte brukes i den forbindelse en kuletang på livmorhalsen, men du kan be legen om å forsøke å ta pipelleprøven uten å bruke det instrumentet. Det merkes nesten ikke at kuletangen settes på livmorhalsen, og lokalbedøvelse vil medføre større ubehag på grunn av flere stikk.

Mulige behandlinger? Her tror jeg at medisinsk behandling kan bli aktuell. Det er en relativ ny behandling med hormontabletter som får muskelknuten/knutene til å skrumpe og menstruasjonene til å stoppe opp. Før ble det bare brukt før operasjon med fjerning av livmoren, men nå kan det også brukes over lengre tid. Det er lite bivirkninger ved behandlingen.

Du bør før undersøkelsen fortelle legen at du gruer deg og du må be legen fortelle deg hva som skal gjøres hen ad veien. Du har rett til å ha en venn eller venninne med deg ved undersøkelsen.

Jeg forstår at du er engstelig, men her skjer ikke noe som er vesentlig annerledes enn en vanlig gynekologisk undersøkelse. Muskelknuter er godartede forandringer som kun behandles, hvis de gir plager, og du har full medbestemmelse angående videre behandling.

Vennlig hilsen Mette

PS send referat av undersøkelsen når den er overstått og fortell om hvordan det gikk!

Takk for beroligende svar. Mest redd for at jeg blir tvunget til ting!! Hadde regelmessige menstrasjoner som økte fra 6 til 10 dager. Ble satt på cerazette for noen mnd siden. Blør hver uke etter det.så vet ikke om det kalles for uregelmessige blødninger.  pipelle undesøkelse frister ikke. Alt som har med livmorhulen gjør meg kvalm.  Blir jeg presset /overtalt til det.  Fører det bare til at jeg unngår å møte opp senere til leger. Det går bare utover meg selv.. men da får jeg bare ta den straffen. Så redd er jeg for smerte og alt jeg ikke har kontroll på. Valgt å ikke få barn også på grunn av redsel.  Sender referat etter undersøkelsen til gynekolog. Prøver å trøste meg selv med at det kommer til å gå bra.

Hilsen pysa

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/412887-muskelknuter/#findComment-3713457
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Hvorfor fikk du cerazette? Det er helt vanlig å få uregelmessige blødninger på cerazette. Det vil være lurt å stoppe med dem i god tid (helst en måned eller to) før du skal til gynekolog så man kan vurdere dine blødninger uten påvirkning av hormoner.

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/412887-muskelknuter/#findComment-3713465
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for at du svarer. Kom til legen med mensen som hadde økt fra 6 til 10 dager. Med sterke blødninger på de verste dagene. Ble satt på cerazette for å få mindre blødninger og mindre smerte.( Fikk så smerte av blodklumper.) ¨Legen ville jeg skulle prøve cerazette for så å gå over til p stav. Har ikke så lyst på verken  p stav eller spiral. Nå blør jeg hver dag. ikke hele tiden. men noen timer hver dag. Å det varierer i perioder om det starter om morgenen eller på kvelden. Eller resten av døgnet. Ikke mengder blod heller. Så jeg er mye bedre nå. Ikke smerter kun blødning. Får se hva gynekologen sier..

Hilsen pysa

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/412887-muskelknuter/#findComment-3713881
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

I perioden hvor du venter på time hos gynekolog og har stoppet med Cerazette (?), kan du bruke Ibux eller lign. for eventuelle menstruasjonssmerter og du kan be din lege om resept på Cyklokapron som reduserer blødningsmengden.

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/412887-muskelknuter/#findComment-3713918
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
5 timer siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

I perioden hvor du venter på time hos gynekolog og har stoppet med Cerazette (?), kan du bruke Ibux eller lign. for eventuelle menstruasjonssmerter og du kan be din lege om resept på Cyklokapron som reduserer blødningsmengden.

Hilsen Mette

Vet ikke hva jeg skal gjøre. føles jeg trekkes mellom to tråder. Du som sier jeg må slutte på cerazette til jeg skal til gynekologen. Å legen min som sa sist uke at jeg skulle fortsette med cerazette. Han skrev det i epikrisen. Å skulle ha en dialog med gynekologen så det ble fram skyvet time til meg hurtig. Jeg sa til legen at jeg hadde rådført meg med en overlege og gynekolog. (altså deg, sa ikke noe navn. Han spurte ikke heller.) At du mente jeg skulle ta cyklokapron i stedet for cerazette. Det svarte han meg ikke på. Ringte legekontoret i dag for å høre om jeg kunne få snakke med legen. Å høre om cyklokapron enda en gang. (Så jeg slipper at han blir så sur på meg i tillegg for at jeg ikke gjør som han sier om cerazette. Å bare slutter )Han var ikke å treffe uken her.. For jeg tenker at kansje gynekologen jeg skal til, kansje tenker det samme som deg når jeg kommer til henne. Å så må jeg kansje flere ganger til henne enn nødvendig bare for at jeg ikke sluttet med cerazette. Føler at du vet best hva du snakker om!! Nei, skal ikke gi meg på det her. Ringer neste uke å forlanger resept på cyklokapron!! Takk Mette!! Du er en klok kvinne.

Hilsen pysa som er blitt litt modigere.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/412887-muskelknuter/#findComment-3713976
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Jeg anbefaler at du slutter med Cerazette fordi det medfører uregelmessige blødninger, og da vet gynekologen ikke om det er det eller noe annet som er årsak til de uregelmessige blødninger, og da bør legen i prinsipp ta en pipelle-prøve.

Mitt råd er derfor at du stopper med Cerazette for  å kunne unngå en prøve du ikke ønsker.

Cyklokapron hjelper kun for å redusere en rikelig blødning, den stoppes ikke.

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/412887-muskelknuter/#findComment-3713997
Del på andre sider

19 timer siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Jeg anbefaler at du slutter med Cerazette fordi det medfører uregelmessige blødninger, og da vet gynekologen ikke om det er det eller noe annet som er årsak til de uregelmessige blødninger, og da bør legen i prinsipp ta en pipelle-prøve.

Mitt råd er derfor at du stopper med Cerazette for  å kunne unngå en prøve du ikke ønsker.

Cyklokapron hjelper kun for å redusere en rikelig blødning, den stoppes ikke.

Hilsen Mette

Nei nå må du hjelpe meg å forklare Mette. Ringte legekontoret å fikk skreket meg til en tlf samtale med en turnuskandidat.( siden legen min ikke er tilgjengelig uken her) Resept på cyklokapron skulle jeg få. spurte hvordan skal jeg gjøre dette? hun spurte hvor mange tabletter jeg hadde igjen på cerazette brettet. Å jeg sa jeg tar den siste i morgen å skal egentlig starte med nytt brett på fredag. Da sa hun at jeg kunne fullføre cerazette brettet i morgen. starte på cyklokapron i dag om jeg ville. Ta to tabletter tre ganger hver dag. Hele tiden!! Øhh... er det sant?? Trodde det var bare under mensen at jeg skulle ta cyklokapron. Å så sa jeg at du overlege hadde sagt at man skal ikke ta cerazette og cyklokapron sammen. Det sa turnuskandidaten at jeg kunne gjøre. Hjelp meg!! Du vet best. Turnuskandidaten sa også at jeg kunne ringe gynekologen å spørre hvor lenge det er til jeg får time. Å så kunne jeg bruke cerazette litt til før jeg sluttet 1-2 mnd før timen til gynekologen..

Hilsen ei forvirret pyse.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/412887-muskelknuter/#findComment-3714137
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei nå må du hjelpe meg å forklare Mette. Ringte legekontoret å fikk skreket meg til en tlf samtale med en turnuskandidat.( siden legen min ikke er tilgjengelig uken her) Resept på cyklokapron skulle jeg få. spurte hvordan skal jeg gjøre dette? hun spurte hvor mange tabletter jeg hadde igjen på cerazette brettet. Å jeg sa jeg tar den siste i morgen å skal egentlig starte med nytt brett på fredag. Da sa hun at jeg kunne fullføre cerazette brettet i morgen. starte på cyklokapron i dag om jeg ville. Ta to tabletter tre ganger hver dag. Hele tiden!! Øhh... er det sant?? Trodde det var bare under mensen at jeg skulle ta cyklokapron. Å så sa jeg at du overlege hadde sagt at man skal ikke ta cerazette og cyklokapron sammen. Det sa turnuskandidaten at jeg kunne gjøre. Hjelp meg!! Du vet best. Turnuskandidaten sa også at jeg kunne ringe gynekologen å spørre hvor lenge det er til jeg får time. Å så kunne jeg bruke cerazette litt til før jeg sluttet 1-2 mnd før timen til gynekologen..

Hilsen ei forvirret pyse.

Vil du fortelle meg hvordan jeg skal bruke cyklokapron.? hvor mange tabletter pr dag. Hvor lenge? Er det hele tiden som turnuskandidaten sa? skal jeg droppe cerazette tabletten i morgen..? Får jeg mensen med en gang jeg slutter med zerazette? Jeg vet ingenting!! Det er så frustrerende. Ps! Legen min sa sist uke at jeg skulle få hurtig time til gynekolog så tviler på at det tar flere mnd som turnuskandidaten snakket om i dag. ville ta 2-3 mnd sa hun.

Hilsen pysa. .

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/412887-muskelknuter/#findComment-3714139
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Du stopper med Cerazette nå. Får sannsynligvis blødning i løpet av et par dager, kanskje ikke før om en måned når ditt system er kommet i gang igjen?

Hvis du får rikelig blødning, tar du Cyklokapron 3x3 tabletter (2 x3 er også OK, det som legen sa) så lenge du har stor blødning. Du skal bare ta Cyklokapron når du har blødning.

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/412887-muskelknuter/#findComment-3714154
Del på andre sider

2 timer siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Du stopper med Cerazette nå. Får sannsynligvis blødning i løpet av et par dager, kanskje ikke før om en måned når ditt system er kommet i gang igjen?

Hvis du får rikelig blødning, tar du Cyklokapron 3x3 tabletter (2 x3 er også OK, det som legen sa) så lenge du har stor blødning. Du skal bare ta Cyklokapron når du har blødning.

Hilsen Mette

Tusen takk for god informasjon. Hva skulle jeg ha gjort uten deg akkurat nå.. stoppet med cerazette i dag! Cyklokapron er i hus. Sender referat etter gynekologtimen.

Med vennlig hilsen pysa.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/412887-muskelknuter/#findComment-3714217
Del på andre sider

Annonse

Den ‎10‎.‎08‎.‎2016 at 0.42, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Fint, hilsen Mette

Du hadde helt rett. Det gikk noen dager så kom mensen. Kjente mensen murringer etter 2 dager pille fri. I natt kom det for fullt. I dag bruker jeg cyklokapron. Akkurat som du anbefalte.

Hilsen pysa.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/412887-muskelknuter/#findComment-3715224
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
På ‎05‎.‎08‎.‎2016 den 22.16, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Vennlig hilsen Mette

Hei, TS her. I dag har jeg vært til gynekolog. Grudde meg veldig siden jeg våknet opp med mensen og gynekologtime i ettermiddag. Ventet ikke mensen før om to dager. Så jeg gamblet på timen i dag. Det slo helt feil an. Vel, kom dit og sa i fra med en gang at jeg hadde fått mensen og grudde meg veldig. Og pipelle prøve, alt med kuletang på cervix. generelt ting opp i livmorhulen ikke var aktuelt. Hun sa hun ikke kom til å gjøre noe av det på meg. Kun ta ultralyd siden jeg hadde mensen og menssmerter. Hun sa at hun såg enten en stor polypp eller så var det blod hun såg. Var ikke sikker. Vis hun skulle være sikker på at det var en polypp, så måtte hun sette kateter og blåse opp en ballong med vann oppi livmorhulen. Det ville jeg ikke. jeg ble satt på p-piller. og skal tilbake om et halvt år for celleprøve og ultralyd. Kun det. ikke noen annen undersøkelse. Forsikret meg om hva som skulle skje om et halvt år. for å se om det er endringer. Jeg hadde i hvert fall ikke kreft sa hun.

Hun sa også at siden jeg blødde konstant i 4 mnd av cerazette, så antok hun at jeg hadde endometriose. For det var typisk at de med det, blødde sånn med cerazette. Så hun ville jeg skulle på yasmine. Hun satte meg på brett med 21 tabletter.

Jeg sluttet med cerazette i august etter ditt råd og fikk cyklocapron av legen. Legen har tydelig informert henne om det jeg sa til han, via det du fortalte til meg igjen. For gynekologen sa til meg: Du trodde du måtte slutte på cerazette før du kom hit? Være hormonfri? Ja sa jeg. Det var helt feil. Jeg hadde ikke behøvd det.. Følte hun ville overkjøre meg litt der, så jeg gadd ikke å forklare meg. Blir så forvirret når gynekologer har så mange meninger.

Hvorfor fikk jeg akkurat yasmine 21 brett, å ikke 28 brett? Jeg kunne få 28 brett men da måtte jeg huske på å kaste den siste uken med piller. Så jeg valgte 21 brett for å huske bedre. Sa jeg ville bli kvitt mensen for godt. skulle starte med 3 vanlige mnd. med 21 tabl. for så ei uke med mensen. Å så kan jeg i slutten av januar begynne å ta 2 sammenhengende brett å ei uke med mensen. for så å øke med 3 mnd før mensen med tiden.

Men hvorfor bare 3 uker med  p-piller i stedet for 4 uker med p piller? Er jo drittlei av mensen fra før av. Nå så får jeg mensen ei uke før jeg "må". Har alltid hatt ca 28 dager mellom hver mens. (av å til en-to dager før tiden som i dag)

ps! spiral ble ikke nevnt. Yeah :D 

Håper du kan svare meg på det med p piller 21 brett og 28 brett.

Til slutt vil jeg si at jeg er kjempeglad for at timen er over. 2 kg lettere i kveld.

Hilsen pysa som møtte opp. :D 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/412887-muskelknuter/#findComment-3729991
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Vi leger kan jo ha forskjellige rutiner. For meg ville det være viktig å få avklart om dine uregelmessige blødninger var relatert til Cerazette eller andre forhold, som f.eks. polypp i livmoren. At du blør uregelmessig med Ceazette har ingenting med endometriose å gjøre. Her må være misforståelse et eller annet sted.

Yasmin 21 tabletter inneholder aktivt innhold i alle tabletter og gjør det lettere å hoppe fra brett til brett uten pause.

Med 28 tabletter er de siste 7 piller uvirksomme piller som ikke har noen effekt.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/412887-muskelknuter/#findComment-3730142
Del på andre sider

Nei, ingen misforståelser. Jeg satt og noterte ned alt hun sa til meg. Jeg hørte høyt og tydelig at hun sa at jeg mest sannsynlig hadde endometriose, Siden jeg blødde hver dag av cerazette i 4 mnd. Det var typisk de med endometriose. Ble de satt på cerazette så blødde de mer enn de uten. Å at jeg i tillegg har sterke menssmerter under mensen. Med følgende blodklumper.

Jeg blør ikke uregelmessig etter at jeg sluttet med cerazette. Så det er i hvert fall de som gjorde til at jeg hadde uregelmessige blødninger.

Takk for opplysningene om Yasmin.  Lettere å hoppe fra brett til brett, gjorde meg litt klokere.

Stoler på deg, kommer nok til å spørre deg igjen om det er noe.

Hilsen glad pysa. :) 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/412887-muskelknuter/#findComment-3730172
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...