Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei,

Jeg har vært enslig i over to år, uten å ha sex med noen. Jeg har født for 7 år siden, og hatt et velfungerende sexliv etter dette, men altså ikke siste to år. Men denne sommeren slo en forelskelse til, og jeg hadde en weekend med min nye kjæreste, der mesteparten av tiden gikk på å være i sengen sammen. Jeg fjernet en spiral i juni, og legen hadde ikke utstyr og tid til å sette inn en ny, så jeg havnet på venteliste til gynekolog, og dit skal jeg ikke før i begynnelsen av september.

Men nå har jeg altså hatt tre døgn med ubeskyttet sex. Og jeg har vært nøye med hygienen, skylt og dusjet ofte.

Likevel har jeg fått en kraftig ømhet i underlivet, og må fly på toalettet hele tiden. Det svir ikke, men mer en vanvittig kribling når jeg urinerer. Og så oppdaget jeg at det blør. Nok til at det er rødt i toalettet, og at jeg kan se at det driver rundt flak av blod i urinen. Det er rødt på papiret når jeg tørker meg. Og det kommer ikke fra skjeden.

Bør/kan jeg se dette an?

.

.

Anonymkode: 938f2...727

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg ser for meg to muligheter. Hyppig vannlatning med blod i urin tyder på urinveisinfeksjon. Som regel vil det også være svie ved vannlatningen, kanskje det er det du opplever som ‘kribling’? Du bør levere urinprøve for undersøkelse hos din fastlege. En mindre sannsynlig årsak er rift mellom skjeinngangen og urinrøret, men da vil det bedres med tiden og ikke gi så stor blødning.

Du har hatt tre dager med ubeskyttet sex? Har du tatt angrepille? Hvis du er innenfor tre dager kan du bruke den reseptfri angrepille Norlevoa, innenfor fem dager kan du bruke angrepillen EllaOne, men den krever resept. Er det gått lengre tid kan det innsettes en kobberspiral som nødprevensjon.

Så jeg foreslår at du får en rask time hos din fastlege.

Vennlig hilsen Mette

3 timer siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Jeg ser for meg to muligheter. Hyppig vannlatning med blod i urin tyder på urinveisinfeksjon. Som regel vil det også være svie ved vannlatningen, kanskje det er det du opplever som ‘kribling’? Du bør levere urinprøve for undersøkelse hos din fastlege. En mindre sannsynlig årsak er rift mellom skjeinngangen og urinrøret, men da vil det bedres med tiden og ikke gi så stor blødning.

Du har hatt tre dager med ubeskyttet sex? Har du tatt angrepille? Hvis du er innenfor tre dager kan du bruke den reseptfri angrepille Norlevoa, innenfor fem dager kan du bruke angrepillen EllaOne, men den krever resept. Er det gått lengre tid kan det innsettes en kobberspiral som nødprevensjon.

Så jeg foreslår at du får en rask time hos din fastlege.

Vennlig hilsen Mette

Takk for raskt svar! 

Ja, det var veldig klønete av meg, dette.. At det skulle skje akkurat i den perioden jeg ikke hadde spiral. Og vi var på en hytte til fjells, så nødprevensjon hadde vi ikke... 

Jeg fant også ut på en eggløsningskalkulator at jeg hadde størst sannsynlighet for å bli gravid den 5.august. Og vi var sammen fra 3-6. 

I dag er det søndag, og jeg kommer meg ikke til min fastlege før den 9. 

Så oddsen for at en slik reseptpille vil fungere er vel ikke stor... 

Men. Vi tar ansvar begge to for at det ble sånn. Vi er godt voksne, og har kjent hverandre hele livet. 

Det jeg kjenner størst bekymring for var denne smerten. Jeg er ekstremt tisstrengt hele tiden, flyr på toalettet og det svir ikke, men gjør veldig vondt å urinere. Ømt. Blødningen har stoppet opp nå, men det er fremdeles noe "grumsete". At det liksom flyter rundt noen "flak" i urinen. 

AnonymBruker
2 timer siden, Dorthe skrev:

Er det ikke et apotek i nærheten?  Man trenger ikke å gå til legen for å få angrepille.
Dessuten bør du drikke masse vann pga urinveisinfeksjonen og hold deg langt unna sukker og juice.  God bedring.

Hei, takk for omtanken! Jo, men som Mette skrev, så må man ha resept for den pillen man kan ta senere enn 72 timer etterpå.. 

Kom ned fra fjelltur sent lørdag kveld, og apoteket er stengt i dag... Lurer på om det er for sent om jeg kjøper norlevo i morgen.. 

Uff, lei infeksjon. Jeg tisset på meg da jeg gikk en tur med sønnen min i kveld. Umulig å holde seg... 

Anonymkode: 938f2...727

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...