39ønskerbarn Skrevet 8. august 2016 Del Skrevet 8. august 2016 Hei, jeg er 39 og sluttet på ppiller for et par mnd siden og er endelig i et forhold hvor barn er aktuelt og svært ønsket. Har aldri vært gravid før. Heller aldri prøvd før. Jeg har gått på ppiller i mange år før dette og kjenner derfor ikke til hvordan min egentlige/naturlige syklus skal være. Etter pilleslutt fikk jeg først en vanlig 'pillemens' etter noen få dager, deretter har jeg hatt to korte sykluser på 19 og 24 dager, begge med bare 8 dager lutealfase hvis jeg skal stole på tempe-skjemaet. 3 dager mens begge ganger, ikke så mye blod men friskt. Har ikke hatt eggløsningsslim noen av de to syklusene, men virker som om appene jeg fører tempen i tror jeg har hatt EL. Så - jeg vet det kan ta tid før syklusene blir stabil etter pilleslutt, men hvor lenge ville du ventet med å oppsøke gynekolog for å sjekke nærmere?? jeg er tross alt 39... Hva kan være aktuelt å gjøre hvis jeg trenger hjelp til å bli gravid? Ville sette veldig veldig stor pris på svar! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/412928-39-%C3%A5r-med-d%C3%A5rlig-tid-og-rare-korte-sykluser-etter-ppiller/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 9. august 2016 Del Skrevet 9. august 2016 Når man nærmer seg overgangsalderen (de siste ca 10 år før menopausen hvor menstruasjonene stopper totalt) blir syklus ofte litt kortere, og det er perioden fra menstruasjonens start til eggløsning som blir kortere (follikkelfasen), fasen fra eggløsning til menstruasjon (lutealfasen) er vanligvis uendret. Fruktbarheten er redusert ved 39 år, den er redusert til 30 % av det den var i 20 års alderen. Det betyr at det tar lenger tid å bli gravid. Eggene er ikke fornyet siden de ble dannet i fosterlivet, og det tar lenger tid før et godt egg løsner til befruktning. Man har dessverre ikke mulighet for å bedre eggenes kvalitet, men man kan styre eggløsningen med hormoner og hjelpe med befruktningen ved det man betegner ‘assistert fertilisering’. Jeg foreslår at dere ser det an i 6 måneder etter stopp med p-pille. Ha samleie 2-3 ganger i uken og ikke kluss med apper og evt eggløsningssticks, det bare forvirrer. Husk å ta folat 400 mikrog daglig, avstå fra alkohol og røyk. Registrer menstruasjonene. Lykke til, vennlig hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/412928-39-%C3%A5r-med-d%C3%A5rlig-tid-og-rare-korte-sykluser-etter-ppiller/#findComment-3713878 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.