Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er 28 år og inne til utredning for infertilitet. Foreløpig har de ikke funnet noe galt med meg eller mannen, men jeg har laparoskopi igjen.

Mitt spørsmål er om det er vanlig å kunne få noen behandling for en lang folikkelfase?

Jeg har alltid sykluser på 45-60 dager (varierer) med en konstant lengde på lutealfasen (15 dager). Den lange folikkelfasen er slitsom og stressende når man prøver å bli gravid.

Finnes det ingen preparater som kan hjelpe meg i å få kortet ned perioden frem til eggløsning?

Dersom de skulle finne at jeg har endometriose, kan det (endometriose) ha noen innvirkning på lengden på folikkelfasen?

Det ble vist ved en blodprøve at jeg hadde forhøyet prolaktinverdi. Men de fant ut at den var forhøyet fordi prøven ble tatt ei uke etter eggløsning. For da jeg tok en ny bloprøve i folikkelfasen var prolaktinivået normalt. (Og jeg har alltid eggløsning med typiske symptomer.)

Så, kan noe gjøres, eller må jeg finne meg i å ha sykluser på rundt 50 dager?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/41295-lang-folikkelfase/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nullemor

Du kan be om å få pergotime. Det er tabletter som mest blir brukt til å fremme eggløsning hos kvinner som ikke har det av seg selv, men det brukes også ofte for å forkorte lange sykluser. Har selv gått på pergotime i mange sykluser pga. at de har vært for lange (ca.50 dager), og med tablettene har syklusene mine blitt maks 35 dager.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/41295-lang-folikkelfase/#findComment-155484
Del på andre sider

Du kan be om å få pergotime. Det er tabletter som mest blir brukt til å fremme eggløsning hos kvinner som ikke har det av seg selv, men det brukes også ofte for å forkorte lange sykluser. Har selv gått på pergotime i mange sykluser pga. at de har vært for lange (ca.50 dager), og med tablettene har syklusene mine blitt maks 35 dager.

Da jeg snakket med gynekologen sa han at jeg helst ikke skulle gis noen hormonell behandling fordi jeg har eggløsning av meg selv.

Det var litt dumt, syntes jeg. For jeg er veldig lei av å vente. 50-60 dager er lenge!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/41295-lang-folikkelfase/#findComment-155800
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...