Gå til innhold

Refluxplager... Går se over?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har de siste tre mnd opplevd problemer med fordøyelsen. Det startet med magekatarr i starten av mai, som raskt ble bedre da jeg endret litt på kostholdet.

etter en mnd tid fikk jeg en veldig kraftig urinveisinfeksjon. Jeg helte innpå med Tranebærjuice (opptil 1,5 liter om dagen). Men endte til slutt opp med en relativt kraftig antibiotikakur. Infeksjonen ble ikke bra, jeg fortsatte med sure drikker, og endte opp med enda en antibiotikakur. 

Til slutt satt jeg igjen, fri for urinveisinfeksjon med med en brystbrann uten like. Nå plages jeg daglig med dette. Går på nexium, som tar det verste, men ikke alt... Det virker som om alt jeg spiser resulterer i disse plagene. 

Jeg har lite vondt i magen, det er brystbrannen og til dels sure oppstøt som plager meg. 

jeg følger råd om kosthold. Har kuttet mat med mye fett, sterk mat, kaffe, brus, spiser lite men ofte etc etc. 

Er ikke overvektig. Heller det motsatte - sliter med å legge på meg..

Spm mitt:

kan jeg ha påført meg dette ved å drikke store mengder Tranebærjuice og gå på sterk antibiotika over en mnd? 

Er dette noe som kan forsvinne av seg selv? Eller har jeg fått det for alltid? Vil en måned med nexium (slik legen har forskrevet) gjøre at jeg kan bli kvitt plagene?

Anonymkode: f4318...ce3

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/412950-refluxplager-g%C3%A5r-se-over/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Siden du fikk nexium antar jeg du har tatt gastroskopi? Min lege ville ikke gi meg det før jeg hadde tatt gastroskopi i alle fall, den viste heldigvis at jeg ikke hadde magesår, men bare slapp lukkemuskel mellom magesekk og spiserør. For meg funker det å spise nok salt, magesyra består jo av mye saltsyre og dersom man får for lite magesyre (mange som tror de har for mye, har egentlig for lite) produserer magen mer og mer. Om jeg spiser for lite salt får jeg oppstøt og kraftige smerter i overgangen mellom magesekk og spiserør. Om jeg spiser nok salt merker jeg ingenting. Spiser vanligvis 1-2 måltider om dagen bestående av 2 knekkebrød med kaviar og hvitost og det holder smertene helt bort for min del. Dager jeg spiser bare søtpålegg får jeg gjerne vondt til kvelds. Jeg bruker ikke så mye ferdigprodukter så jeg får ikke meg store mengder salt i middag og ellers da.

AnonymBruker

TS her. Takk for svar lillemus. 

Har ikke tatt gastroskopi enda... Legen mente at pga alder (31) og at problemet er forholdsvis ferskt kunne jeg prøve en mnd med nexium først for å se om det ga seg. Er på uke to nå og har fremdeles endel plager. 

Lever i håpet om at det er forbigående og at det skylles min iver etter å bli kvitt urinveisinfeksjon... 

Nexium vil gjøre deg verre. Oppstøt oppstår på grunn av for LITE magesyre. Nexium hindrer magesyredannelse, som igjen hindrer skikkelig fordøyelse av maten, og kan føre til store fordøyelsesplager.

Prøv heller et supplement slik som aciglumin eller HCL pepsin, så skal  du se at du blir fort bedre.

Samarbeid selvsagt med din lege før oppstart av nytt supplement.

https://chriskresser.com/how-your-antacid-drug-is-making-you-sick-part-a/

http://scdlifestyle.com/2012/06/hypochlorhydria-3-common-signs-of-low-stomach-acid/

Endret av Kjetil1234

Takk for svar Kjetil1234 :)

har vært inne og lest litt på noen liknende artikler tidligere, så har hatt en liten mistanke om lite magesyre. 

Skal til legen igjen på fredag for å diskutere dette. 

Er det noen her som har erfaring med tiltak som har funket mot for lite magesyre?

jeg skal gå på nexium ut mnd tilfelle betennelse i spiserøret... Føler det er dumt å slutte på de, men hater tanken på at de kan gjøre vondt verre...

og hater tanken på gastroskopi.... Som jeg sikkert ender opp med...

TS

Annonse

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

har vært inne og lest litt på noen liknende artikler tidligere, så har hatt en liten mistanke om lite magesyre. 

Er det noen her som har erfaring med tiltak som har funket mot for lite magesyre?

jeg skal gå på nexium ut mnd tilfelle betennelse i spiserøret... Føler det er dumt å slutte på de, men hater tanken på at de kan gjøre vondt verre...

TS

Gastroskopi er ikke på langt nær så ille som alle skrekkhistoriene du har hørt og det er over på 2 min. :) Som jeg sa - prøv med litt mer salt om du spiser lite av det. Funker som bare det for meg i alle fall.

5 minutter siden, Annkarin skrev:

Jeg slet med halsbrann i flere år, måtte gå på somac fast. Begynte trene styrke, spise sunnere og nå klarer jeg meg uten somac , halsbrann borte

Var du overvektig før? Eller bare snudde du på livsstilen uten å ha slanking i hodet?

jeg er veldig tynn av natur og trenger på ingen måte å gå ned i vekt, men jeg er veldig interessert i å styrke kroppen og legge på meg noen kilo... Det viser seg nå vanskelig siden jeg må begrense mengden jeg spiser pga plagene, og dermed får jeg ikke i meg nok kalorier.... 

Kan jo legge til jeg er kvinne, 31 år, 175 høy og ca 60 kg. 

TS

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Var du overvektig før? Eller bare snudde du på livsstilen uten å ha slanking i hodet?

jeg er veldig tynn av natur og trenger på ingen måte å gå ned i vekt, men jeg er veldig interessert i å styrke kroppen og legge på meg noen kilo... Det viser seg nå vanskelig siden jeg må begrense mengden jeg spiser pga plagene, og dermed får jeg ikke i meg nok kalorier.... 

Kan jo legge til jeg er kvinne, 31 år, 175 høy og ca 60 kg. 

TS

Jeg er overvektig fremdeles jeg

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS

Min bror fikk magesår. Fikk nexium, ble verre, og ekstremt dårlig i magen.

Tok ham av Nexium, på HCL pepsin (magesyre supplement), probiotika og vitamin D. Magesåret var borte innen kort tid, og mageprobleme samt oppstøt ble borte.

Men igjen, viktig at du - som du også selv sier - snakker med legen om det.

• 2 uker senere...
Gjest Kanuttius

Jeg har halsbrann og tidvis såpass ille at jeg går kur på nexium. Jeg har ikke tatt gastroskopi, det skjer bare ikke med meg. Jeg har istedenfor tatt mage ultralyd og CT mage. Vi fant feilen på ultralyd, for tykk væske i galleblæra og cyste på nyren.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...