Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er 41 år og har fjernet livmor og livmorhals. Jeg har hørt at man skal fortsette å ta celleprøve for livmorhalskreft til tross for at livmorhalsen er fjernet, da det kan sitte igjen rester av livmorhalsen. Stemmer dette?

Jeg ønsker å begynne på p-piller for å regulere syklusen bedre da jeg opplever det som svært plagsomt med alle hormonsvingningene, som har blitt ekstra ille etter min tredje og siste graviditet for et år siden. Ved å Google "p-piller over 40 år" både på norsk og engelsk ser jeg at leger/fagartikler uttaler seg svært forskjellig om dette. Enkelte sier det er helt greit å bruke p-piller når man er over 40 så lenge man er i vanlig god form, og ikke har hatt blodpropp mm tidligere. Så vidt jeg kan se, sier de fleste dette. Andre sier imidlertid at man er/begynner å bli for gammel. Hva er din mening om dette?

På forhånd takk for svar.

Anonymkode: ae883...ce4

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/412986-cellepr%C3%B8ve-livmorhals-p-piller/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Hvis årsaken til at livmoren ble fjernet var kreft, så skal det kontrolleres med celleprøve. Hvis det var av andre årsaker, skal det ikke tas celleprøve. Du vil kanskje få påminnelse om å ta prøve, men da kan det fra din fastlege gis tilbakemelding om at det ikke er nødvendig.

Er det PMS symptomer du har? Altså fysisk eller psykisk ubehag i opp til 14 dager etter eggløsning. Litt vanskelig å vurdere når du ikke lenger har blødninger så du kan følge syklus. Jeg vil i den situasjon ikke anbefale p-piller, det er ikke spesielt effektivt mot PMS, noen får symptomer hele syklus i stedet for bare i en periode. Noe annet er p-pille brukt som prevensjon, da kan det brukes av friske kvinner til ca 50 år. Det har den fordel at det kontrollerer uregelmessige blødninger, men det problem har du jo ikke.

Andre muligheter? SSRI-preparater (lykkepiller) tatt i den plagsomme periode er det som har best dokumentert effekt. B6 vitamin kan ha effekt i dose på 50-100 mg daglig. Magnesium (360 mg x3), Calciumkarbonat 1200 mg daglig , vitamin E kan forsøkes. Spironolakton 100 mg daglig.

Endret livsstil med reduksjon av stress, mer mosjon og søvn er også god behandling

Vennlig hilsen Mette

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...