Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hvis man skal over på AAP, hvor lang tid i forveien må man søke?

Må man innom lege og arbeidsgiver først før man tar kontakt med NAV? Hvordan går man frem.
Jeg tenkte først å ringe NAV, men på de jeg har snakket med virker det som jeg må snakke med lege og arbeidsgiver først?
Vil derfor høre med dere om det er noen som har erfaring med hvordan dere gikk frem, hvor fort dere fikk vedtaket osv.

Dersom det er en kronisk sykdom - kan jeg ringe spesialisten og be han skrive en legeerklæring, jeg trenger vel ikke noen legetime for å få bekreftet diagnosen liksom... og så time hos fastlege og få avklart hvor mye han mener er forsvarlig at jeg jobber? og snakke med arbeidsgiver om hva han mener er ok.............. og SÅ ringe NAV, be om et møte, og så søke? Eller skal jeg bare søke og legge ved attest og evnt. skriv fra arbeidsgiver?
Er offentlig ansatt og medl.skap i KLP, leste om tjenestepensjon og uførepensjon, og at sjefen skal søke om dette? 
I tillegg har jeg forsikring med uførekapital og uførepensjon, er dette noe jeg kan få utbetalt mens jeg er på AAP, eller må jeg vente til jeg går over til uføretrygd (som visstnok kan ta mange år?) - 

og hvis det er en kronisk sykdom - går det fortere å søke om uføretrygd? For meningen med AAP er jo å klarere hvilke arbeidsmuligheter en har og dersom min sykdom er av den grad at det ikke er mulig å bli bedre, men kun jobbe redusert, f.eks. 50 %.......

så er det vel bare tull å måtte gå på AAP i 5-6 år som jeg ser enkelte gjør? Gjør NAV det enklere for kroniskere? Erfaringer der? 

Anonymkode: 722c1...a2f

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/412999-nav-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kanuttius

Du kan ha aap 50% og jobb 50%. Fullt mulig der hvor du skal avklares mtp om du kan jobbe deltid men ikke fulltid. 

Det er ikke diagnosen som gir rettigheter men hvorvidt nav skal hjelpe deg å finne ut hvor mye du kan jobbe, hva du kan jobbe med og/eller at du skal motta behandling og de vil se om den behandlingen på sikt vil gjøre deg frisk eller iallefall stabil nok til å jobbe redusert.  Ufør søker man når nav gir klarsignal. Søker du før du har fått klarsignal kan det være nav har flere ting de vil du skal prøve ut for å ha en sikker sak og da vil du få avslag raskt. Alt skal prøves ut før uføre sendes inn.

Du må avtale med legen. Attest og søknad skal sendes omtrent sammtidig. Legen sender attest og du sender søknad. Hvor lang tid det tar vet jeg ikke, jeg bare søkte når legen sa jeg skulle det.

Jeg tror det kommer an på forsikringen hvorvidt du får noe utbetalt mens du går på aap eller ikke. Du må høre med forsikringselskapet om det. Men jeg tror det er vanlig å få kompensert for tapt inntekt mens man går på aap.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...