AnonymBruker Skrevet 20. august 2016 Del Skrevet 20. august 2016 Hei. Jeg har en litt komplisert sykehistorie. Kort fortalt har jeg kptsd, dissosiasjon, hypotyreose, hatt lungeemboli etter p-piller og mange kroppslige plager. Men det jeg lurer på kanskje du kan gi meg noen råd/tanker omkring: For et par år siden fikk jeg urinretensjon. Jeg klarte nesten ikke gå. Var på dette tidspunkt innlagt på DPS. Jeg måtte daglig kateriseres inntil jeg lærte dette selv. Uten videre undersøkelser ble det konkludert med at det henger sammen med PTSD'en min. Jeg klarer ikke slappe av. Dette bølger nå. Perioder trenger jeg ikke katerisere meg. Var plaget med mye uvi og går nå på hiprex forebyggende. Saken er den: jeg får dager hvor jeg får nokså sterke smerter nedentil. Jeg TROE det kommer mest når jeg ikke går vært på do på 2-3 timer. Det svir ikke særlig ved særlig vannlatingen men før? Det går over etter et lite døgn med drikke og tilgang til oftere do? Hva kan dette være? Grunnet min historie har jeg utsatt i det lengste å ta celleprøve. Skulle tatt ny for to år siden. Tok nettopp og legen kjente cyste mente hun. Henvist til gynekolog med ultralyd. Gruer meg. Men kjenner press nederst i magen. Må svært ofte på do. Har stikninger innimellom og nedover lysken. Hva gjør jeg nå? Er det grunn nok til å få fremskyndet timen? Orker ikke gå og grue meg:( mvh jente 34 Anonymkode: a6036...91f 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/413168-bl%C3%A6re-cyste-smerter-urinveier/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 22. august 2016 Del Skrevet 22. august 2016 Den 20.08.2016 at 17.31, AnonymBruker skrev: Hei. Jeg har en litt komplisert sykehistorie. Kort fortalt har jeg kptsd, dissosiasjon, hypotyreose, hatt lungeemboli etter p-piller og mange kroppslige plager. Men det jeg lurer på kanskje du kan gi meg noen råd/tanker omkring: For et par år siden fikk jeg urinretensjon. Jeg klarte nesten ikke gå. Var på dette tidspunkt innlagt på DPS. Jeg måtte daglig kateriseres inntil jeg lærte dette selv. Uten videre undersøkelser ble det konkludert med at det henger sammen med PTSD'en min. Jeg klarer ikke slappe av. Dette bølger nå. Perioder trenger jeg ikke katerisere meg. Var plaget med mye uvi og går nå på hiprex forebyggende. Saken er den: jeg får dager hvor jeg får nokså sterke smerter nedentil. Jeg TROE det kommer mest når jeg ikke går vært på do på 2-3 timer. Det svir ikke særlig ved særlig vannlatingen men før? Det går over etter et lite døgn med drikke og tilgang til oftere do? Hva kan dette være? Grunnet min historie har jeg utsatt i det lengste å ta celleprøve. Skulle tatt ny for to år siden. Tok nettopp og legen kjente cyste mente hun. Henvist til gynekolog med ultralyd. Gruer meg. Men kjenner press nederst i magen. Må svært ofte på do. Har stikninger innimellom og nedover lysken. Hva gjør jeg nå? Er det grunn nok til å få fremskyndet timen? Orker ikke gå og grue meg:( mvh jente 34 Anonymkode: a6036...91f Ditt vannlatingsproblem er komplisert i grenseområde for gynekologi, så jeg kan vanskelig uttale meg. Kan de sterke smerter være infeksjon, evt rift i urinrøret på grunn av mange selvkateteriseringer? Med hensyn til cysten, så avhenger ventetiden av hva som er skrevet i henvisningen av legen. Jeg synes at du kan ta kontakt med gynekologen du er henvist til og forklare dine symptomer og engstelse. Muligens kan du ta en telefon, men et lite brev kan kanskje være det beste. Du kan evt si at du kan komme med kort varsel, om det blir et avbud. Du kan også gå til en gynekolog som ikke har ‘avtale’ og hvor det ofte bare er en ukes ventetid, men da kan du risikere å måtte betale 1000-1500 kr. Hør om prisen på forhånd. Cyster er i de fleste tilfeller godartede og hos 85 % forsvinner de av seg selv. Du kan evt be din fastlege om å måle CA-125 i en blodprøve. Den gir utslag ved ondartede cyster og ved noen godartede. Jeg håper at du får det avklart ganske fort så du slipper å engste deg. Vennlig hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/413168-bl%C3%A6re-cyste-smerter-urinveier/#findComment-3716741 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2016 Del Skrevet 28. august 2016 Hei igjen. Jeg fikk komme tidligere til hos gynekologen når jeg ringte de og forklarte min situasjon. En snill gynekolog som gjorde at jeg klarte å gjennomføre undersøkelsen. Men ble enig om at hun kun brukte ultralydapparat og skulle ikke kjenne med egne fingre, verken inni eller oppå magen. Hun gjorde også undersøkelsen så kjapt som mulig, dvs, at hun sa i stedet for underveis hva hun fant, så gjorde hun det etterpå. Hun fant ingen cyster, som legen trodde hun hadde kjent. Derimot sa hun at jeg hadde større livmor enn vanlig og at jeg hadde muskelknuter i livmoren. Hun spurte om blødningene mine. Jeg sa at den er nokså regelmessig, men at jeg blør mer enn før. Hun foreslo tabletter i de verste dagene. Men da lurer jeg på: Hva skjer med det resterende blodet som egentlig skulle kommet ut? Hvordan forminkes blodet ved hjelp av disse tablettene. Hun ville ikke utsette meg for spiral, både pga historien min og fordi jeg ikke har født barn. Heller ikke p-piller siden jeg fikk lungeemboli etter 3 uker på p-piller. Jeg var så nervøs så glemte å spørre henne om noen ting. Jeg forstod dette ikke var farlig. Men jeg vet ikke hvor stor knutene var. Kan disse presse på urinveien/blæren? Kan dette være med å forhindre graviditet? Vi har ikke brukt prevensjon på 10 år og gjennom 2 prøverørsforsøk for flere år siden, men så måtte vi begge ha en pause.(jeg mest) Som er blitt forlenget og forlenget. Jeg er 34 år. Er det normalt med muskelknuter så tidlig? Hvis jeg skulle bli gravid en gang, er det risiko forbundet med dette? Mvh meg Anonymkode: a6036...91f 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/413168-bl%C3%A6re-cyste-smerter-urinveier/#findComment-3717903 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 28. august 2016 Del Skrevet 28. august 2016 Så fint. Hva er navnet på tablettene? Det er to mulige behandlinger for å redusere blødningene. Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/413168-bl%C3%A6re-cyste-smerter-urinveier/#findComment-3717907 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august 2016 Del Skrevet 28. august 2016 Cyklopapron heter de. Anonymkode: a6036...91f 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/413168-bl%C3%A6re-cyste-smerter-urinveier/#findComment-3717941 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 28. august 2016 Del Skrevet 28. august 2016 Kan jeg be deg legge siste spørsmål inn i en ny tråd med overskriften 'muskelknuter'? nå er det noe helt annet som skal besvares. Hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/413168-bl%C3%A6re-cyste-smerter-urinveier/#findComment-3717972 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.