Gå til innhold

Sobril og gravid

Anbefalte innlegg

Pga angstanfall i det siste tok jeg 9 piller sobril til sammen i graviditeten. Altså 9 dagers behandling. Jeg vet hva som står i pakkningsvedlegget, men spørsmålet mitt er, siden jeg nå har avsluttet behandling med sobril (9 dager, 9 piller) kan jeg ha skadet barnet i magen? I vedlegget stod det bare om langvarig bruk av sobril. Er 9 dager langvarig bruk? 

Er det flere som har brukt det i svangerskapet?

Anonymkode: a01bf...17f

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/413205-sobril-og-gravid/
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 timer siden, BamseLiten skrev:

Jeg brukte sobril en uke på slutte  av svangerskapet. Det er 19 år siden så jeg kan med hånda på hjertet si at det gikk bra for oss. 

Takk for svar. Det er så mye hysteri rundt medisinbruk og mat når man er gravid. Alt er jo blitt livsfarlig for tiden. Men godt å vite at det går bra for noen. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/413205-sobril-og-gravid/#findComment-3716955
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Pga angstanfall i det siste tok jeg 9 piller sobril til sammen i graviditeten. Altså 9 dagers behandling. Jeg vet hva som står i pakkningsvedlegget, men spørsmålet mitt er, siden jeg nå har avsluttet behandling med sobril (9 dager, 9 piller) kan jeg ha skadet barnet i magen? I vedlegget stod det bare om langvarig bruk av sobril. Er 9 dager langvarig bruk? 

Er det flere som har brukt det i svangerskapet?

Potensielt kan du ha skadet barnet men sannsynligvis ikke. Jeg har ikke gått i sømmene på sobril men typisk for angstdempende og lignende medisiner er at de endrer de kjemiskeforbindelsene i hjernen hvilket også vil skje med fosteret når du tar medisinene. 9 dager er vel ikke nok til store skader og deffineres ikke som langvari bruk. Men ta en kjapp prat med lege vist du føler du trenger mer hjelp i forhold til angsten så vil legen ta en vurdering som er bra for deg og forsteret.

Når det er sakt så vil jeg legge til at da jeg gikk gravid ruset jeg meg de første 4 mnd av svangerskapet(ikke anbefalt!) og mitt barn som i dag er 12år har heldigvis ingen skader så jeg TROR at de 9 pillene med sobril skal gå helt fint.

Anonymkode: 36ce7...f22

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/413205-sobril-og-gravid/#findComment-3716962
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Potensielt kan du ha skadet barnet men sannsynligvis ikke. Jeg har ikke gått i sømmene på sobril men typisk for angstdempende og lignende medisiner er at de endrer de kjemiskeforbindelsene i hjernen hvilket også vil skje med fosteret når du tar medisinene. 9 dager er vel ikke nok til store skader og deffineres ikke som langvari bruk. Men ta en kjapp prat med lege vist du føler du trenger mer hjelp i forhold til angsten så vil legen ta en vurdering som er bra for deg og forsteret.

Når det er sakt så vil jeg legge til at da jeg gikk gravid ruset jeg meg de første 4 mnd av svangerskapet(ikke anbefalt!) og mitt barn som i dag er 12år har heldigvis ingen skader så jeg TROR at de 9 pillene med sobril skal gå helt fint.

Anonymkode: 36ce7...f22

Forstår. Før jeg ble gravid så ruset jeg meg på sovepiller. Brukte jo dem for å sove også, men tok gjerne en eller to på dagen også for å finne en slags indre ro. Er alltid så urolig og klarer ikke slappe av skikkelig. Føler kroppen er anspent, men med disse pillene finner jeg roen. 

Jeg går til behandling hos psykolog nå. Men den rus følelsen man får av sovepiller savner jeg. Dessverre. Så jeg innser at jeg har utviklet en slags avhengighet og rus problem. 

Skulle tro jeg var i krigen så mye angst og uro jeg har til tider. Har en liten mistanke om at jeg har ødelagt hjernen min med hasj røyking da jeg var 15 år. Det var etter det probleme startet. For jeg har i grunn ingenting å være redd for, men jeg er redd likevel.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/413205-sobril-og-gravid/#findComment-3717025
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...