Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg fikk skrevet ut sobril av legen min pga mine angstanfall i graviditeten. Det var til tider veldig tungt, da jeg sliter med angst og frykt før jeg ble gravid. Fikk streng beskjed om å ta en tablett 15 mg KUN ved akutt angst. Problemet her ble at jeg tok to stk i en uke hver dag, pga når jeg først tok en og det hjalp, ble angsten verre dagen etter, så da var det nødvendig å ta flere piller for å dempe angsten. Jeg har altså tatt 2 stk sobril som til sammen er 30 mg i en uke hver kveld før leggetid. Etter å ha lest litt på Internett fant jeg ut at langvarig bruk kan skade fosteret. Jeg er i tredje trimester. Angsten ble bedre, faktisk etter at jeg sluttet å ta disse tablettene, så nå skal jeg ikke ta flere av de, men lurer på om jeg bør ta en ultralyd for å sjekke at babyen har det bra etter bruket av sobril i såpass (høy) dose? Finner de ut på ul hvis noe er alvorlig galt? Dersom babyen skulle få problemer med å puste pga medisinen (noe jeg har lest), kan babyen da få god hjelp til å klare seg? Og bør jeg nevne på føden at jeg brukte sobril 3 måneder før fødsel?

Takk for svar!

Anonymkode: 738a9...ccb

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/413286-for-h%C3%B8y-dose-sobril/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er i første trimester at det kan oppstå fosterskader når fosteret utvikler seg. Så da skulle det nå være utenfor fare. Pusteproblemer kan oppstå hvis det gis Sobril rett før fødselen, og du har vel noen tid igjen, kan jeg regne ut? Legemidlet er lengst ute av kroppen ved fødselen. Ultralyd vil ikke kunne gi noen nyttig informasjon.

Lykke til med resten av graviditeten og slapp av.

Vennlig hilsen Mette

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...