AnonymBruker Skrevet 28. august 2016 Del Skrevet 28. august 2016 Hei igjen. Jeg fikk komme tidligere til hos gynekologen når jeg ringte de og forklarte min situasjon. En snill gynekolog som gjorde at jeg klarte å gjennomføre undersøkelsen. Men ble enig om at hun kun brukte ultralydapparat og skulle ikke kjenne med egne fingre, verken inni eller oppå magen. Hun gjorde også undersøkelsen så kjapt som mulig, dvs, at hun sa i stedet for underveis hva hun fant, så gjorde hun det etterpå. Hun fant ingen cyster, som legen trodde hun hadde kjent. Derimot sa hun at jeg hadde større livmor enn vanlig og at jeg hadde muskelknuter i livmoren. Hun spurte om blødningene mine. Jeg sa at den er nokså regelmessig, men at jeg blør mer enn før. Hun foreslo tabletter i de verste dagene. Men da lurer jeg på: Hva skjer med det resterende blodet som egentlig skulle kommet ut? Hvordan forminkes blodet ved hjelp av disse tablettene. Hun ville ikke utsette meg for spiral, både pga historien min og fordi jeg ikke har født barn. Heller ikke p-piller siden jeg fikk lungeemboli etter 3 uker på p-piller. Jeg var så nervøs så glemte å spørre henne om noen ting. Jeg forstod dette ikke var farlig. Men jeg vet ikke hvor stor knutene var. Kan disse presse på urinveien/blæren? Kan dette være med å forhindre graviditet? Vi har ikke brukt prevensjon på 10 år og gjennom 2 prøverørsforsøk for flere år siden, men så måtte vi begge ha en pause.(jeg mest) Som er blitt forlenget og forlenget. Jeg er 34 år. Er det normalt med muskelknuter så tidlig? Hvis jeg skulle bli gravid en gang, er det risiko forbundet med dette? Mvh meg Anonymkode: a6036...91f Anonymkode: d5dc3...ff3 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/413307-muskelknuter/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 29. august 2016 Del Skrevet 29. august 2016 Muskelknuter er godartede ‘klumper’ i livmorens muskellag. De er veldig vanlige, spesielt hos kvinner sist i den fruktbare alder hvor mer enn halvparten kan ha muskleknuteforandringer. Vi vet ikke presis hvorfor de utvikler seg. Det er en rasemessig og arvelig faktor, fravær av graviditeter og overvekt er også risikofaktorer. Muskelknuter vokser under påvirkning av de kvinnelige kjønnshormoner, og de kan vokse frem til overgangsalderen, så går de tilbake i størrelse. De kan ikke utvikle seg til kreft. Muskelknuter kan være lokalisert til innsiden av livmoren, i veggen av livmoren eller på utsiden som vender inn mot bukhulen. De kan også sitte i livmorhalsen, evt henge ut av livmorhalsen og være synlige i skjeden. Symptomer vil avhenge av knutens størrelse og lokalisering. De fleste har ingen symptomer. Større knuter som ligger i nærheten av urinblæren kan føre til press mot blæren og hyppigere vannlating. Store knuter kan kjennes som en fast kul i nedre del av magen. Muskelknuter påvirker ofte menstruasjonen så den blir rikeligere, ikke nødvendigvis uregelmessig. Iblant kan det være smerter ved menstruasjon, men det er ikke typisk. Noen lokaliseringer av knuter kan redusere fruktbarheten, kan øke risiko for abort og for tidlig fødsel. En sjelden gang kan en knute ligge i veien så det må utføres keisersnitt. Behandlingen avhenger av kvinnens symptomer, alder og evt., barneønske. Rikelige menstruasjoner kan reduseres med legemidlet Cyklokapron-tabletter (3x3 så lenge blødningen er rikelig). Et nytt legemiddel ,Esmya-tabletter, reduserer størrelse og symptomer ved muskelknuter. Det kan brukes over lengre tid, har ikke spesielle bivirkninger. Man kan stoppe blodforsyningen til muskelknuten ved å føre et kateter gjennom lysken til livmoren og stoppe blodforsyningen. Det kan gi en del smerter i noen dager. Det diskuteres om metoden kan anbefales hvis det foreligger barneønske. En mindre muskelknute (under 5 cm) inne i livmoren kan fjernes ved ‘hysteroskopi’ hvor man går inn via skjeden i lokalbedøvelse og løsner den og fjerner den. Muskelknuter kan fjernes ved laparoskopi (kikkhullsoperasjon) eller åpen bukoperasjon. Det gjøres bare ved barneønske. Det er dessverre ganske stor risiko for at knuten/knutene vokser ut igjen. Endelig kan hele livmoren fjernes, men da må det selvsagt ikke være barneønske. Eggstokkene vil bli bevart, så kvinnen kommer ikke i overgangsalder for tidlig. Vennlig hilsen Mette PS mht å stoppe blødningen med Cyklokapron, så kan det sammenlignes med å stoppe blødningen fra et sår med et plaster. Livmorens innside er som en stor sårflate. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/413307-muskelknuter/#findComment-3718071 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2016 Del Skrevet 29. august 2016 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei igjen. Jeg fikk komme tidligere til hos gynekologen når jeg ringte de og forklarte min situasjon. En snill gynekolog som gjorde at jeg klarte å gjennomføre undersøkelsen. Men ble enig om at hun kun brukte ultralydapparat og skulle ikke kjenne med egne fingre, verken inni eller oppå magen. Hun gjorde også undersøkelsen så kjapt som mulig, dvs, at hun sa i stedet for underveis hva hun fant, så gjorde hun det etterpå. Hun fant ingen cyster, som legen trodde hun hadde kjent. Derimot sa hun at jeg hadde større livmor enn vanlig og at jeg hadde muskelknuter i livmoren. Hun spurte om blødningene mine. Jeg sa at den er nokså regelmessig, men at jeg blør mer enn før. Hun foreslo tabletter i de verste dagene. Men da lurer jeg på: Hva skjer med det resterende blodet som egentlig skulle kommet ut? Hvordan forminkes blodet ved hjelp av disse tablettene. Hun ville ikke utsette meg for spiral, både pga historien min og fordi jeg ikke har født barn. Heller ikke p-piller siden jeg fikk lungeemboli etter 3 uker på p-piller. Jeg var så nervøs så glemte å spørre henne om noen ting. Jeg forstod dette ikke var farlig. Men jeg vet ikke hvor stor knutene var. Kan disse presse på urinveien/blæren? Kan dette være med å forhindre graviditet? Vi har ikke brukt prevensjon på 10 år og gjennom 2 prøverørsforsøk for flere år siden, men så måtte vi begge ha en pause.(jeg mest) Som er blitt forlenget og forlenget. Jeg er 34 år. Er det normalt med muskelknuter så tidlig? Hvis jeg skulle bli gravid en gang, er det risiko forbundet med dette? Mvh meg Anonymkode: a6036...91f Anonymkode: d5dc3...ff3 Hei, Leste og kjente meg igjen. Ble kvalm. Jeg å skal til gynekolog for muskelknuter. Måtte du ta blodprøve?? Det stresser meg noe inni h... skal si fra at hun kan forklare meg å etterpå i stedet for å bruke ekstra tid. Redd for å bli tvunget til prøver som er vondt. Anonymkode: d7468...f6e 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/413307-muskelknuter/#findComment-3718072 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2016 Del Skrevet 29. august 2016 Tusen takk for svar! Jeg trengte ikke å ta blodprøver! Anonymkode: d5dc3...ff3 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/413307-muskelknuter/#findComment-3718075 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 29. august 2016 Del Skrevet 29. august 2016 OK 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/413307-muskelknuter/#findComment-3718079 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2016 Del Skrevet 29. august 2016 Heldig som slapp blodprøver. Det blir vel til at jeg nekter når det spørsmålet kommer opp. Skulle ønske jeg slapp å stresse med alle tankene før jeg kommer til gynekolog. Blodprøve, null kontroll, tvinges til at " man skal bare ta en pipelle prøve." Går fort over.. Om det er 2 eller 10 minutter så er det vondt uansett. Blir irritert og kvalm. Vil bare ha det ut av verden fortest mulig å glemme alt som har med leger for en stund. Anonymkode: d7468...f6e 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/413307-muskelknuter/#findComment-3718080 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 29. august 2016 Del Skrevet 29. august 2016 Skal vi avslutte tråden? Hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/413307-muskelknuter/#findComment-3718091 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.