Gå til innhold

Hvor lenge bør jeg gå på p-piller? Spiral? Sterilisering?

Anbefalte innlegg

Jeg har i over 15 år gått på Yasmin p-piller, og er fornøyd med dem. Har ingen barn, fast partner og har ikke ønske om å få barn noen gang, bl.a pga sykdom. Jeg er nå 39 år, og lurer på hvor lenge jeg bør gå på p-piller for å unngå graviditet. I hvilken alder er det vanlig å slutte med prevensjon, når er man trygg på at man ikke blir gravid? Antar det er når man ikke har mensen lenger? 

Jeg har vurdert spiral i stedet. Jeg har forresten en merkelig plassering av livmortappen, den er ganske langt ned i fremsiden skjeden, ca 4-5 cm over skjedeinngangen, og så går skjeden forbi den, videre inn. Livmortappen er også litt lang og ender i en slags spiss. Har fått konstatert at det er en "normalvariant", selv om jeg tviler på det. Det er ikke fremfall, er bare skapt sånn. Har vært sånn siden ungdommen. Livmoren er bakovervendt. Hvordan er det med en eventuell hormonspiral med en slik anatomi? Da vil vel tråden kjennes godt av mannen? 

Sterilisering er et tredje alternativ, men da kommer man kanskje i tidlig overgangsalder? Er det andre bivirkninger?

På forhånd takk for svar.

Anonymkode: d5b97...802

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Sterilisering er et tredje alternativ, men da kommer man kanskje i tidlig overgangsalder? Er det andre bivirkninger?

På forhånd takk for svar.

Jeg ble sterilisert for 12 år siden og har ikke angret ett sekund! Ingen bivirkninger (de kutter jo bare egglederne dine + svir endene så et egg ikke skal kunne forville seg inn i livmoren) overhodet - kun at kroppen reagerte ganske spontant på ingen hormonprevensjon med å oppvise en sexlyst jeg aldri hadde hatt maken til før. :) Og den er der fremdeles. ;) Siden du har en sykdom som gjør at du ikke bør/vil (?) får barn vil jeg tro at du kan få dekket det gjennom det offentlige (be legen din om å søke samtidig som du settes opp på venteliste, den kan være lang), for inngrepet er dessverre dyrt (den gangen jeg ble sterilisert kostet det 6000,- og det er som sagt 12 år siden).

53 minutter siden, Lillemus skrev:

Jeg ble sterilisert for 12 år siden og har ikke angret ett sekund! Ingen bivirkninger (de kutter jo bare egglederne dine + svir endene så et egg ikke skal kunne forville seg inn i livmoren) overhodet - kun at kroppen reagerte ganske spontant på ingen hormonprevensjon med å oppvise en sexlyst jeg aldri hadde hatt maken til før. :) Og den er der fremdeles. ;) Siden du har en sykdom som gjør at du ikke bør/vil (?) får barn vil jeg tro at du kan få dekket det gjennom det offentlige (be legen din om å søke samtidig som du settes opp på venteliste, den kan være lang), for inngrepet er dessverre dyrt (den gangen jeg ble sterilisert kostet det 6000,- og det er som sagt 12 år siden).

Takk for at du deler dine erfaringer :) Jeg før nedsatt sexlyst av p-pillene, så det er det store minuset. Plusset er at de tar vekk kviser, men det problemet blir bedre med alderen. Kanskje sterilisering ikke er så dumt. Jeg verken bør eller vil få barn. Det skal jeg ta opp med legen neste gang. 

Arrene er ikke så store, regner jeg med? 

Mette Moen, Gynekolog

Vanligvis anbefales det å bruke prevensjon til ett år etter siste menstruasjon (=menopausen). Så lenge du bruker p-pille, vil du imidlertid ha menstruasjon, uansett din alder.

I prinsipp kan kvinner bruke p-piller til de er ca 50 år, men under forutsetning av at de er friske, ikke røyker og ikke er overvektige.

Du kan gjerne bruke hormonspiral, det er ikke et problem å sette den inn eller å bruke den, også ved bakovervendt livmor som foreligger hos ca 25% av alle kvinner. Tråden kan klippes så din mann ikke kjenner den (og det gjør menn vanligvis ikke, uansett). Fordelen er at menstruasjonen blir svakere, evt helt borte. Spiralen koster ca 1200 kr og kan brukes i 5-7 år.

Sterilisering er også et godt alternativ, det må hos kvinnen utføres ved kikkhullskirurgi i narkose hvor man kutter egglederne. Det blir et nesten usynlig arr i navlen. Eggstokkene bevares og de vil produsere hormoner til du kommer i overgangsalderen, uten innvirkning av sterilisering. Inngrepet koster ca 6000 kr. Hvis du har en sykdom som gjør at graviditet frarådes, kan det søkes om at du får det utført gratis. Snakk med din fastlege.

Vennlig hilsen Mette

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for at du deler dine erfaringer :) Jeg før nedsatt sexlyst av p-pillene, så det er det store minuset. Plusset er at de tar vekk kviser, men det problemet blir bedre med alderen. Kanskje sterilisering ikke er så dumt. Jeg verken bør eller vil få barn. Det skal jeg ta opp med legen neste gang. 

Arrene er ikke så store, regner jeg med? 

Arr? Jeg hadde to sting i navlen, altså er det ingenting som vises etterpå. :) 

Annonse

Jeg steriliserte meg for ca 5 år siden, da jeg var rundt 40 år. Kjempegreit. Helt uproblematisk kikkhullsoperasjon, og ingen problemer etterpå. Var litt rar i magen dagen etterpå, og var hjemme fra jobb da, men ingen trøbbel etterpå. Har ikke angret i det hele tatt. Jeg merket ikke noe forskjell på sex-lyst etter p-pille-slutt. Hadde brukt p-piller i maaaaange år, og brukte kondom en periode for å teste ut nettopp dette, men merket ingen forskjell. Heller ikke etter operasjonen. Men det var deilig å slippe og tenke på prevensjon :-) Det kostet 6000 kr for meg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...