AnonymBruker Skrevet 30. august 2016 Del Skrevet 30. august 2016 Hei, et spørsmål jeg har lurt på. Om man kontakter gynekolog privat og bruker henne fast. Blir det sendt rapport "epikrise" til fastlegen om at man har vært til gynekolog? Blir det sendt evt uten min samtykke? Ved henvisning fra lege til gynekolog, så skjønner jeg at det blir sendt epikrise. Har man noen rettigheter til å avslå at gynekolog sender epikrise til lege? Anonymkode: bd138...91f 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/413339-epikrise-gynekolog-til-lege/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 30. august 2016 Del Skrevet 30. august 2016 Epikrise er en tilbakemelding til den legen som har henvist deg til spesialisten, her gynekologen. Det er deres måte å snakke sammen på. I henvisningen står en problemstilling som fastlegen ønsker å få svar på, og det gir spesialisten/gynekologen svar på. Hvis du søker gynekolog ‘privat’ behøver du ikke å oppgi navn på din fastlege. Tilsvarende har din fastlege ikke kjennskap til at du har vært hos en gynekolog på eget initiativ. Men er det grunn til så skjule noe for fastlegen som jo har total-omsorg for deg? Det burde være stor grad av tillit mellom fastlege og pasient. Fastlegen har taushetsplikt. Vennlig hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/413339-epikrise-gynekolog-til-lege/#findComment-3718342 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. august 2016 Del Skrevet 30. august 2016 Takk for svaret. Nei har ingen grunn til å skjule noe for fastlegen. Men helsesekretærene derimot, liker jeg ikke at de leser journalen min. Opplevd å skulle bestille tlf time med fastlegen i juli. Å sekretæren logget seg inn med fødsels datoen min for å loggføre at jeg har bestilt tlf time. Så blir det helt stille lenge. Jeg spør om det er lenge før jeg kan få time? Sekretæren mumler at hun har skrollet seg helt til apr.. øh august. Da skjønner jeg at hun leser epikrisen fra da jeg var til legen i april. Den dagen tlf timen var satt opp så ringte ikke legen meg. (en fredag) På mandag ringte jeg å sa at legen ikke ringte, nei det skjønt ikke sekretæren noe av å gikk inn på journalen min for å se om det stod noe beskjed. Da å skjønte jeg at hun leste mer enn hva hun skulle gjøre. Bestilte ny tlf time som legen ringte meg på. Etter samtalen la jeg bort tlf for jeg var på jobb. En stund senere ser jeg at legekontoret hadde ringt meg 2 ganger. Ringer da opp å spør sekretæren om hva det var noe? Sekretæren skulle sjekke å ringe meg opp igjen. Hun ringte ikke opp igjen. Gikk to dager så ringte jeg igjen for å spørre hva dem egentlig ville meg? Da fikk jeg et surt svar at dem ville ikke noe. legen hadde sikkert kommet borti en knapp å ringt meg sånn. Da gjentok jeg: ringt meg 2 ganger, men ville ikke noe? Å da freste sekretæren i tlf til meg at det var det hun sa til meg ja. Jeg avsluttet samtalen bare uten noe mer diskusjon. En annen episode, ringte for å spørre om tlf time med legen. Å sekretæren spør hva det gjelder? Det gjelder noen spørsmål om en resept. Jeg tar det med legen. Å sekretæren bryter ut: Å det er p-piller ja!!! Da hadde hun sjekket ut journalen min å funnet ut det mens vi snakket. Så for å beskytte meg selv så har jeg lyst til å gå til en gynekolog uten å måtte involere helsesekretærene på legekontoret. Trodde at de skulle være mer profesjonelle når de satt på et offentlig sted. Men nå avslutter jeg denne tråden. Yusen takk igjen for svar. Anonymkode: bd138...91f 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/413339-epikrise-gynekolog-til-lege/#findComment-3718384 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 30. august 2016 Del Skrevet 30. august 2016 Jeg kan forstå din irritasjon, men en helsesekretær har like stor grad av taushetsplikt som legen og kan bli sagt opp om den ikke holdes. Hilsen Mette 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/413339-epikrise-gynekolog-til-lege/#findComment-3718404 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.