Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har gått på Loette P-piller i 6 år, men kanskje ca det siste 1,5 årene så har jeg så og si ikke fått mensen. Jeg får kun brunt utflod og det varer ikke så lenge, aldri friskt blod.. Burde jeg gå til legen? Burde jeg bytte P-piller eller bruke et annet prevensjonsmiddel eller er ikke dette noe problem?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/413422-nesten-ikke-mensen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

P-piller av kombinasjonstypen inneholder to hormoner, østrogen og gestagen. Begge kan hemme eggløsningen, men gestagen er mest effektiv. Gestagen gis alene som prevensjon i form av minipille, p.stav og p-sprøyte samt i hormonspiral hvor det er vanlig at menstruasjonen kan stoppe opp.

Tilsetting av østrogen medfører at det blir en menstruasjonslignende blødning, når det holdes en ukes pause, men tas kombinasjonspillen uten pause, stoppe menstruasjonen opp etter hvert hos de fleste. Østrogen stimulerer til blødning, gestagen hindrer blødning. Loette har lite østrogen, og det er lurt med hensyn til blodpropp, den har lavest risiko av pillene. Hos deg er det ikke blitt noen spesiell påvirkning av livmorslimhinnen og derfor liten blødning. Det er bare en gunstig effekt som du skal være fornøyd med. Den dagen du slutter med pillen vil blødningene komme tilbake i løpet av en måneds tid. Så ingen grunn til å oppsøke lege.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/413422-nesten-ikke-mensen/#findComment-3719482
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...